Φωτογραφικός αποπροσανατολισμός από την Τάριν Σάιμον

Κυριακή, 23 Σεπτεμβρίου 2012 07:00

Black Square V, The blaster: Φλόγες ξεπετάγονται από ένα αυτοκίνητο -κατά τη δοκιμή ενός παράδοξα βίαιου συστήματος ενάντια στις ληστείες αυτοκινήτων.

A- A A+

Μελετώντας τη σχέση εικόνας και κειμένου, την πρόσβαση στην πληροφορία και την ενασχόληση με την ιστορία, η Αμερικανίδα φωτογράφος Τάριν Σάιμον παρουσιάζει την έκθεση «Black Square», που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Gagosian Αθήνας, την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου στις 7 το απόγευμα, παρουσία της καλλιτέχνιδας.

Σύγχρονος φόρος τιμής

Τιμώντας με τα έργα της των τελευταίων 5 χρόνων, τον ιδρυτή του Σουπρεματισμού, Kazimir Malevich, ο οποίος δημιούργησε το εμβληματικό έργο «Black Square», το 1915, η Τάριν Σάιμον φωτογραφίζει θέματα που αποπροσανατολίζουν, για να υπογραμμίσει μία συγκεκριμένη πολιτιστική πολυπλοκότητα, κατάρρευση ή αμφισημία, χρησιμοποιώντας πάντα τις ακριβείς διαστάσεις πλαισίου του συγκεκριμένου πίνακα.

Black Square XI, Blue and Gold Macaw: Ενας παπαγάλος Macaw, που υποφέρει από σύνδρομο καταστροφής του φτερώματός του, λόγω πλήξης και έλλειψης συντρόφου κατά την αιχμαλωσία.

Το έργο αυτό, ένα στοιχειώδες μαύρο τετράγωνο, ζωγραφισμένο σε καμβά με ένα λευκό πλαίσιο, συμβόλιζε μια αρχή και ένα τέλος στην ιστορία της τέχνης, αφού ήταν μία προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα νέο είδος αφαίρεσης, χωρίς κανένα προφανές κοινωνικό ή πολιτικό σχόλιο, με συγκλονιστική, όμως, επίδραση στην αναπαραστατική εικόνα.

Η καλλιτέχνις, χρησιμοποιώντας φωτογραφική μηχανή μεγάλου φορμάτ, όποτε οι συνθήκες το επιτρέπουν, εξελίσσει και προσαρμόζει στο σύγχρονο πλαίσιο την αισθητική πρόθεση του Malevich και τον αντίκτυπο, που είχε στην ιστορία της τέχνης και την οπτική επικοινωνία.

Μέσα από έναν διφορούμενο φακό

Συνοδεύοντας τις περισσότερες συνθέσεις της με ένα σχετικό κείμενο-κλειδί, η Τάριν Σάιμον υπογραμμίζει τον διπλό ρόλο της, ως αυτόπτης μάρτυρας και πληροφοριοδότης.

H Αμερικανίδα φωτογράφος Τάριν Σάιμον.

Η θεματολογία της κινείται από το εκκεντρικό, μέχρι το εμμονικό, σε μία μεγάλη γκάμα πολιτιστικών υποκατηγοριών, μεταξύ των οποίων η φύση, η επιστήμη, η κυβέρνηση και η θρησκεία, αποτυπώνοντας εικόνες, όπως ένα βιβλίο μιας επίσημης αμερικανικής διαστημικής κάψουλας με ιστορικά ντοκουμέντα, το οποίο διδάσκει στο μακρινό μέλλον μία γλώσσα που ονομάζεται «αγγλικά», ένας παπαγάλος Macaw, που υποφέρει από σύνδρομο καταστροφής του φτερώματός του, λόγω πλήξης και έλλειψης συντρόφου κατά την αιχμαλωσία, το τελευταίο γράμμα που συνέταξαν η Ethel και ο Julius Rosenberg, απευθυνόμενοι στα παιδιά τους, την ημέρα που εκτελέστηκαν στο αναμορφωτήριο Sing Sing.

Στη σειρά φωτογραφίων «Black Square», μεταξύ άλλων, μια μετέωρη τεχνητή καρδιά -λευκή σαν στοιχειωμένη, υποδηλώνει το εύθραυστο της ζωής και την εξάρτησή της από την τεχνολογία, τρομακτικές φλόγες ξεπετάγονται από ένα αυτοκίνητο -κατά τη δοκιμή ενός παράδοξα βίαιου συστήματος ενάντια στις ληστείες αυτοκινήτων και ο Bill Gates -σαν στοιχειωμένο ολόγραμμα πάνω σε φόντο από μελάνι, φύλακας του μεγαλύτερου φωτογραφικού αρχείου στον κόσμο, το οποίο έχει θαφτεί κάτω από το έδαφος και δεν είναι πλέον προσβάσιμο για έρευνες, ξεπροβάλλουν μέσα από τον φακό της Τάριν Σάιμον, τοποθετώντας τα γεγονότα σε ένα διφορούμενο πεδίο, στο οποίο δεν είναι δυνατή η απόλυτη κατανόηση.

Γιατί όπως αναφέρει η φωτογράφος: «Τα αρχεία υπάρχουν, διότι πάντα ξεμένει κάτι, που δεν μπορεί να διατυπωθεί. Κάτι, το οποίο λέγεται στα κενά, που μένουν ανάμεσα στην πληθώρα των πληροφοριών».

Πληροφορίες

Γκαλερί Gagosian, Μέρλιν 3 – Αθήνα, τηλ.: 210 3640215. Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου – 7 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 11:00 –18:00.

Προτεινόμενα για εσάς