Πατώντας τα εκκεντρικά πλήκτρα του Γκλεν Γκουλντ

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2012 14:01
UPD:29/11/2012 10:41

Το ιδιαίτερο ύφος του Γκλεν Γκουλντ σε συνδυασμό με τις πρωτότυπες και ελεύθερες ερμηνείες του τον κατέστησαν ως έναν μη συμβατικό και εκκεντρικό μουσικό.

A- A A+

Ενα ταξίδι στον παράξενο κόσμο του μεγάλου Καναδού μουσικού Γκλεν Γκουλντ, προσφέρει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με μία σειρά εκδηλώσεων, που θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 19 και την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από την γέννηση και 30 από τον θάνατο του πιο δημοφιλή πιανίστα του 20ού αιώνα, ένα ντοκιμαντέρ, μια συναυλία, μια συζήτηση και ένα βιβλίο θα μας φέρουν σε επαφή με την ιδιαίτερη προσωπικότητα του Γκλεν Γκουλντ.

Στο ντοκιμαντέρ του 1979, «Glenn Gould's Toronto», σε σκηνοθεσία του John McGreevey, το οποίο θα προβληθεί στα αγγλικά, χωρίς υπέρτιτλους, ο ίδιος ο Γκουλντ μιλά για το Τορόντο, την αγαπημένη του πόλη, στην οποία έζησε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του.

Το συναυλιακό μέρος της εκδήλωσης έχει αναλάβει η διεθνούς φήμης πιανίστρια Μαρίκα Μπουρνάκη, η οποία, στα 21 της χρόνια, έχει εμφανιστεί σε μεγάλες αίθουσες όλου του κόσμου και έχει αποσπάσει αρκετές διακρίσεις.

Εκκεντρικός στη ζωή και το έργο του

O Γκλεν Χέρμπερτ Γκουλντ γεννήθηκε στο Τορόντο, το 1932, και, ενώ το πραγματικό του όνομα ήταν Γκλεν Γκολντ, η οικογένειά του φρόντισε να του το αλλάξει, για να αποφύγει τον έντονο αντισημιτισμό εκείνης της εποχής, στον Καναδά. Ο πατέρας του ήταν ερασιτέχνης βιολιστής και η μητέρα του, που έπαιζε πιάνο και όργανο, ήταν η πρώτη του δασκάλα. Δείχνοντας γρήγορα το ταλέντο του, ο Γκουλντ συνέθετε και ερμήνευε δικές του μικρές δημιουργίες, σε ηλικία πέντε ετών.

Ο Γκλεν Γκουλντ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σολίστ του πιάνου.

Στη μετέπειτα πορεία του, ξεχώρισε ως μουσικός για τις ευφάνταστες και εκφραστικές ερμηνείες του. Το ιδιαίτερο ύφος του, σε συνδυασμό με τις πρωτότυπες και ελεύθερες ερμηνείες του και το ασυνήθιστο ρεπερτόριο που επέλεγε, τον κατέστησαν ως έναν μη συμβατικό και εκκεντρικό μουσικό, ο οποίος, όμως, αναγνωρίστηκε ευρέως για τη δεξιοτεχνία του, την τεχνική του και την καθαρότητα στον ήχο.

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σολίστ του πιάνου, γνωστός, κυρίως, μέσα από τις ηχογραφήσεις του, στις οποίες απέδιδε ιδιαίτερη αξία. Σημαντικότερες θεωρούνται οι ερμηνείες του σε έργα του Μπαχ, όπως το «Καλά συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο» και οι «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ».

Ως σολίστ, έκανε πολλές δημόσιες εμφανίσεις και συναυλίες, τις οποίες σταμάτησε το 1964, αφού τις αντιπαθούσε και τις θεωρούσε πεδίο ανταγωνισμού και χώρο επίδειξης των δεξιοτήτων των ερμηνευτών.

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι τον θάνατό του από εγκεφαλικό επεισόδιο, το 1982, ασχολήθηκε με τις ηχογραφήσεις, τη σύνθεση, και την παραγωγή εκπομπών για το ραδιόφωνο. Επίσης, πραγματοποίησε μία σειρά τηλεοπτικών προγραμμάτων για την τηλεόραση και δημοσίευσε αρκετά άρθρα και κριτικές, αναλύοντας τις ερμηνείες του.

Πέρα από το έργο του, έγινε διάσημος και για τις ιδιορρυθμίες του. Απαιτούσε συγκεκριμένη θερμοκρασία στα στούντιο ηχογραφήσεων, συγκεκριμένο ύψος για το πιάνο και το καρεκλάκι που του είχε φτιάξει ο πατέρας του, το οποίο χρησιμοποιούσε ακόμα και όταν είχε διαλυθεί. Είχε τη συνήθεια να σιγοτραγουδά στη διάρκεια των ηχογραφήσεων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αφαιρεθεί η φωνή του από την τελική μίξη. Φοβόταν τα αεροπλάνα, δεν ανεχόταν να τον αγγίζουν και υπέγραφε με διαφορετικά ψευδώνυμα στα σημειώματα των δίσκων του, ως τρίτο πρόσωπο ή «κριτικός».

Αναλυτικό πρόγραμμα

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου

19.00: Μικρή Σκηνή: είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου: Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας. Συμμετέχουν: Κώστας Πηλαβάκης, Senior Vice President Classical A+R της Universal Music Group International, James Oestreich, μουσικοκριτικός των New York Times, Χρήστος Καρράς, εκτελεστικός διευθυντής της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (συντονιστής). Η συζήτηση θα διεξαχθεί στα ελληνικά και τα αγγλικά, με ταυτόχρονη μετάφραση.

Προβολή του ντοκιμαντέρ «Glenn Gould’s Toronto».

Πέμπτη 22 Νοεμβρίου

Σε ηλικία μόλις 21 ετών, η Μαρίκα Μπουρνάκη έχει ήδη μια διεθνή καριέρα ως πιανίστρια που θα ζήλευαν πολλοί. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως σολίστ στα 11 χρόνια της και έκτοτε έχει εμφανιστεί σε μεγάλες αίθουσες ανά τον κόσμο και έχει λάβει αρκετές διακρίσεις.

19:30: Μικρή Σκηνή: είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου: παρουσίαση του βιβλίου «Γκλεν Γκουλντ - Σκέψεις για τη μουσική».

21:00: Μικρή Σκηνή: συναυλία της Μαρίκας Μπουρνάκη. Τιμές εισιτηρίου: 18, 10 (μειωμένο) ευρώ.

Πληροφορίες

Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα. Πώληση εισιτηρίων: 210 9005800 (Δευτέρα - Κυριακή: 9:00 -21:00), εκδοτήρια εισιτηρίων Στέγης, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 12:00 - 21:00 (γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες MasterCard και Visa), καταστήματα: Ελευθερουδάκης, Public, Παπασωτηρίου, Ianos, μηχανήματα easy pay σε επιλεγμένα καταστήματα της τράπεζας Πειραιώς. Ανετη & οικονομική στάθμευση εντός του κτιρίου της Στέγης (είσοδος από την οδό Λεοντίου), 5 ευρώ / 3 ώρες, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα – Κυριακή: 08:00 – 01:00.

Προτεινόμενα για εσάς