Σε εθνική προτεραιότητα αναβαθμίζει η Κίνα την κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Την ώρα που ο Μπαράκ Ομπάμα φιλοδοξεί ένα εκατομμύριο τέτοια οχήματα να κυκλοφορούν στους αμερικανικούς δρόμους έως το 2015 -σχέδιο που και η ίδια η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία θεωρεί σχεδόν ακατόρθωτο να υλοποιηθεί- το Πεκίνο λέει ότι μέχρι τότε θα κατασκευάζει τον ίδιο αριθμό ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, προορίζοντάς τα για εξαγωγή.
Σύμφωνα με την κρατική εφημερίδα People's Daily, ο μακροπρόθεσμος στόχος της Κίνας είναι να κατασκευάζει συνολικά 100 εκατομμύρια νέα οχήματα το χρόνο -κυρίως αυτοκίνητα και λεωφορεία- έως το 2020. Παράλληλα, μέσα στα επόμενα 10 χρόνια σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 11 δισεκατομμύρια ευρώ «προκειμένου να γίνει η μεγαλύτερη παραγωγός αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας στον κόσμο».
Πού είναι τα κινεζικά αυτοκίνητα;
Όπως ωστόσο επισημαίνουν οι New York Times, ενώ εδώ και χρόνια κινεζικά προϊόντα «κατακλύζουν» τις αγορές του εξωτερικού, τα αυτοκίνητα... παραμένουν άφαντα. Κινεζικοί όμιλοι έχουν παρουσιάσει τις προτάσεις τους στα Σαλόνια Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ και του Λος Άντζελες, όμως τα οχήματα ουδέποτε έφθασαν στις αντιπροσωπείες. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις είχαν υπογραφεί και συμφωνίες με αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Chrysler.
Εξαίρεση ενδέχεται, σύμφωνα με την εφημερίδα, να αποτελέσει το υβριδικό F3DM της BYD που χρησιμοποιείται ήδη εδώ και δύο χρόνια από κινεζικές κυβερνητικές υπηρεσίες και επιχειρήσεις και η διάθεση του οποίου στις ΗΠΑ αναμένεται να αρχίσει το 2012.
Τα αυτοκίνητα «δεν είναι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ή κινητά τηλέφωνα για να τα πουλήσεις σε πολυκατάστημα», λέει ο αναλυτής της Edmunds.com Μπιλ Βίσνικ. «Χρειάζεσαι πρόσβαση σε αντιπροσώπους και για να γίνει αυτό απαιτείται τεράστια επένδυση σε χρόνο και πόρους. Πίστευαν ότι θα ήταν πολύ πιο εύκολο απ’ όσο αποδείχθηκε.» Επιπλέον, όπως επισημαίνουν αναλυτές, η οικονομική συγκυρία και το πλήγμα που δέχθηκε η αυτοκινητοβιομηχανία, σίγουρα δεν βοηθήσαν τους Κινέζους να κάνουν δυναμική είσοδο στην αμερικανική αγορά.
Ακόμη και τώρα όμως, παρά την έστω και μικρή βελτίωση της αμερικανικής οικονομίας, οι προκλήσεις για την Κίνα παραμένουν: τα υβριδικά και τα ηλεκτροκίνητα κατέχουν ένα πολύ μικρό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου, ενώ οι ανησυχίες πολλών καταναλωτών για το βεληνεκές και την μπαταρία τους, θεωρείται πιθανότερο να τους στρέψουν σε πιο προβεβλημένες λύσεις παρά στις προτάσεις των Κινέζων.