Δεν είναι η τελευταία περιπέτεια του Χάρι Πότερ, αλλά μία νέα τεχνολογία που θα μπορούσε να δώσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε όποιον την χρησιμοποιήσει στο πεδίο της μάχης. Ονομάζεται Adaptiv, αναπτύσσεται στη Σουηδία από την BAE Systems και τις προηγούμενες ημέρες δοκιμάστηκε για πρώτη φορά σε τανκς.
Η συσκευή λειτουργεί με δύο τρόπους: είτε ως «μανδύας» που επιτρέπει στα τανκς να «μιμηθούν» τη θερμοκρασία του περιβάλλοντός τους και να γίνουν ένα με αυτό - ουσιαστικά δηλαδή να γίνουν σχεδόν αόρατα- είτε ως... μαγικό ραβδί που τα «μεταμορφώνει» σε κάτι άλλο, π.χ. σε αγελάδα ή σε όχημα 4x4.
Ο «αόρατος μανδύας» χρησιμοποιεί κάμερες, οι οποίες καταγράφουν τον περιβάλλοντα χώρο και αντικατοπτρίζουν αυτό που «βλέπουν» σε ειδικούς πίνακες, οι οποίοι βρίσκονται τοποθετημένοι στο εξωτερικό του οχήματος. Αυτήν την περίοδο, οι ερευνητές προσπαθούν να καταστήσουν το σύστημα συμβατό με άλλα μήκη κύματος του φωτός, ώστε τα άρματα μάχης που θα καλύπτονται με αυτό να γίνονται πραγματικά αόρατα.
«Προηγούμενες απόπειρες ανάπτυξης συστημάτων απόκρυψης συνάντησαν εμπόδια εξαιτίας του κόστους, των υπερβολικών ενεργειακών τους απαιτήσεων ή επειδή οι συσκευές δεν ήταν αρκετά ανθεκτικές», λέει ο Πέντερ Σιέλουντ του ομίλου ΒΑΕ, επιστήμονες του οποίου δημιούργησαν το «μανδύα». «Οι πίνακές μας ωστόσο είναι τόσο ανθεκτικοί που παρέχουν επιπλέον προστασία στο άρμα μάχης και καταναλώνουν σχετικά χαμηλά επίπεδα ηλεκτρικής ενέργειας, ιδιαίτερα όταν το όχημα είναι σε κατάσταση αδράνειας».
Το μυστικό είναι στους πίνακες
Οι εξάγωνοι αυτοί πίνακες, διαμέτρου 14 εκ., είναι φτιαγμένοι από υλικό που μπορεί να αλλάξει θερμοκρασία πολύ γρήγορα. Για να καλυφθεί ένα μικρό άρμα μάχης χρειάζονται περίπου 1.000 τέτοιοι πίνακες, που συνδέονται με θερμικές κάμερες πάνω στο όχημα, οι οποίες αντικατοπτρίζουν πάνω τους τη θερμοκρασία του περιβάλλοντα χώρου, ακόμη και όταν το τανκ κινείται.
Η ίδια τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει το όχημα να μοιάζει με κάτι άλλο, μέσω εικόνων - π.χ. αυτοκινήτων, φορτηγών, ακόμη και μεγάλων βράχων - οι οποίες αποθηκεύονται στο σύστημα. Κατά τις δοκιμές, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το Adaptiv αποδίδει καλύτερα από απόσταση 300 - 400 μέτρων. Πιστεύουν ότι η τεχνολογία που αναπτύσσουν θα είναι έτοιμη για παραγωγή μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.