Υποδοχή ήρωα επεφύλαξαν οι κάτοικοι της Τοσκάνης στα φερόμενα ως λείψανα του Καραβάντζιο, τα οποία μεταφέρθηκαν το Σάββατο με πλοίο στην παραθαλάσσια πόλη Πόρτο Ερκόλ.
Πρόκειται για την πόλη όπου άφησε την τελευταία του πνοή πριν από 400 χρόνια, άρρωστος και αβοήθητος, ο ξακουστός ζωγράφος κυνηγημένος από τους εχθρούς του.
Τα λείψανα περιλαμβάνουν θραύσματα του κρανίου και ένα τμήμα του οστού στη βάση της σπονδυλικής στήλης. Για πολλούς αιώνες, ένα πέπλο μυστηρίου κάλυπτε τις συνθήκες γύρω από τον θάνατο του Καραβάντζιο –ή αλλιώς Μικελάντζελο Μερισί.
Μετά από μελέτες που διήρκησαν ένα χρόνο, ο πρόεδρος της Επιτροπής για την Προώθηση της Πολιτιστικής και Ιστορικής Κληρονομιάς της Ιταλίας, Σιλβάνο Βινσέτι, και μια ομάδα επιστημόνων ανακοίνωσαν ότι είχαν εντοπίσει σε μια κρύπτη τα λείψανα του ζωγράφου και με τη βοήθεια τεστ DNA ισχυρίζονται ότι εξακρίβωσαν πως ανήκουν στον Μικελάντζελο.
«Όταν πρωτοξεκινήσαμε όλοι νομίζανε ότι είμαστε τρελοί» είπε ο Σιλβάνο Βινσέτι στους κατοίκους της πόλης που είχαν συγκεντρωθεί στην αποβάθρα. «Χάρη σε αυτή τη μοναδική τρέλα, όμως, οι Ιταλοί μπορούν να προσφέρουν στην ανθρωπότητα κάτι μεγαλειώδες από επιστημονικής πλευράς».
Στο DNA του ζωγράφου ανιχνεύτηκε μόλυβδος –σύνηθες στοιχείο των ελαιγραφιών σε καμβά του 16ου αιώνα– τον οποίο ο Βινσέτι χρησιμοποίησε ως «υπέρτατο αποδεικτικό στοιχείο» για την ταυτοποίηση του DNA. Παράλληλα, ο Βινσέτι υποστηρίζει ότι ο ζωγράφος έπασχε από μολυβδίαση –γεγονός που πιθανώς να εξηγούσε και την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του. Η απόφαση της επιτροπής συμπεραίνει ότι ο Καραβάντζιο είχε ταλαιπωρηθεί από τη σύφιλη και άλλες ασθένειες και πέθανε από θερμοπληξία.
Ορισμένοι ιστορικοί τέχνης, ωστόσο, δεν πείθονται από τα ευρήματα του κ. Βινσέτι. «Πρόκειται για μια απάτη που προσβάλλει την ανθρώπινη νοημοσύνη» είπε ο Βινσένζο Πασέλι, ιστορικός τέχνης με εξειδίκευση στο θάνατο του Καραβάντζιο.
«Στην επέτειο των 400 χρόνων μετά τον θάνατο του Καραβάντζιο η επιτροπή κατασκεύασε αυτήν την ανακάλυψη προκειμένου να προσεγγίσει τουρίστες. Είναι πολύ θλιβερό», σχολιάζει ο Τομάσο Μοντανάρι, καθηγητής ιστορίας της τέχνης του 17ου αιώνα στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης.