Στον καθορισμό Δεικτών Μέτρησης Αποτελεσματικότητας και Αποδοτικότητας για το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) του ΥΠΕΣ, προχώρησε ο υφυπουργός Εσωτερικών, Χρήστος Ζώης, μετά την εφαρμογή του αντίστοιχου μέτρου στις Περιφέρειες και στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας, με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία των Δημοσίων Υπηρεσιών και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Τι είναι οι δείκτες μέτρησης αποτελεσματικότητας - αποδοτικότητας;
Δείκτες μέτρησης είναι τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, κατά τις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Σκοπός της μέτρησης, είναι η αξιολόγηση των υπηρεσιών της διοίκησης προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, η επαύξηση της εμπιστοσύνης και του βαθμού ικανοποίησης των αναγκών του από τη διοίκηση, η ενίσχυση της διαφάνειας, η πληρέστερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και γενικότερα, η άσκηση της Διοίκησης προς όφελος του πολίτη. Το μέτρο εντάσσεται στο Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης. Συγκεκριμένα με το Ν. 3230/04 καθιερώνεται το σύστημα διοίκησης στόχων, με το οποίο επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη λειτουργία των Δημοσίων Υπηρεσιών και η ανταπόκριση του ανθρώπινου δυναμικού, στις σύγχρονες ανάγκες και τα πρότυπα διοίκησης.
Ειδικοί και γενικοί δείκτες
Με τον ίδιο νόμο ορίζεται ότι η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των υπηρεσιών μετρώνται με βάση γενικούς και ειδικούς δείκτες, που είναι οι ακόλουθοι:
Γενικοί δείκτες:
1) Αριθμός παρεχόμενων από το ΕΚΔΔΑ υπηρεσιών με ψηφιακά μέσα
2) Ποσοστό Υπηρεσιών του ΕΚΔΔΑ (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακά Ινστιτούτα) που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό πρωτόκολλο
3) Ποσοστό υπαλλήλων με πρόσβαση στο διαδίκτυο
4) Αριθμός επισκεπτών της ιστοσελίδας του ΕΚΔΔΑ
5) Ποσοστό απορρόφησης πιστώσεων συγχρηματοδοτούμενων έργων
Ειδικοί δείκτες:
1. Ινστιτούτο Επιμόρφωσης και Περιφερειακά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης
α) Ποσοστό επιμορφωτικών προγραμμάτων, που πραγματοποιήθηκαν επί του συνόλου των προγραμματισμένων.
β) Ποσοστό επιμορφωθέντων υπαλλήλων, επί του συνόλου των υπαλλήλων των Δημοσίων Φορέων.
γ) Μέσος όρος ωρών επιμόρφωσης ανά υπάλληλο.
δ) Μέσος όρος βαθμολογίας, που αφορά στην αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διάστασης των επιμορφωτικών προγραμμάτων, εκ μέρους των επιμορφωνόμενων.
ε) Μέσος όρος βαθμολογίας, που αφορά στην αξιολόγηση της οργανωτικής διάστασης των επιμορφωτικών προγραμμάτων, εκ μέρους των επιμορφωνόμενων.
στ) Ποσοστό επιμορφωτικών προγραμμάτων που πραγματοποιούνται στα Περιφερειακά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (Π.ΙΝ.ΕΠ.), επί του συνόλου των προγραμμάτων.
ζ) Ποσοστό εκπαιδευόμενων στα Περιφερειακά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (Π.ΙΝ.ΕΠ.), επί του συνόλου των εκπαιδευόμενων.
2. Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης
α) Αριθμός ανθρωποωρών εκπαιδευομένων, που πραγματοποιήθηκαν επί του συνόλου των προβλεπομένων ανθρωποωρών, ανά εκπαιδευτική σειρά.
β) Αριθμός ανθρωποωρών εισηγητών, που πραγματοποιήθηκαν επί του συνόλου των προβλεπομένων ανθρωποωρών, ανά εκπαιδευτική σειρά.
γ) Μέσος όρος της βαθμολογίας αξιολόγησης του Προγράμματος Σπουδών της τρέχουσας Εκπαιδευτικής Σειράς, εκ μέρους των σπουδαστών.
δ) Μέσος όρος της βαθμολογίας αξιολόγησης των εισηγητών της τρέχουσας Εκπαιδευτικής Σειράς, εκ μέρους των σπουδαστών.
3. Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης
α) Αριθμός ανθρωποωρών εκπαιδευομένων, που πραγματοποιήθηκαν επί του συνόλου των προβλεπομένων ανθρωποωρών, ανά εκπαιδευτική σειρά.
β) Αριθμός ανθρωποωρών εισηγητών, που πραγματοποιήθηκαν επί του συνόλου των προβλεπομένων ανθρωποωρών ανά εκπαιδευτική σειρά.
γ) Μέσος όρος της βαθμολογίας αξιολόγησης του Προγράμματος Σπουδών της τρέχουσας Εκπαιδευτικής Σειράς, εκ μέρους των επιστημονικά υπευθύνων.
δ) Μέσος όρος της βαθμολογίας αξιολόγησης του Προγράμματος Σπουδών της τρέχουσας Εκπαιδευτικής Σειράς, εκ μέρους των σπουδαστών.
ε) Μέσος όρος της βαθμολογίας αξιολόγησης του Προγράμματος Σπουδών της τρέχουσας Εκπαιδευτικής Σειράς, εκ μέρους των εισηγητών.
4. Διεύθυνση Προγραμματισμού και Ανάπτυξης
α) Ποσοστό βελτίωσης του μέσου χρόνου υποβολής Μηνιαίων Δελτίων Δήλωσης Δαπανών, προς τις ειδικές υπηρεσίες διαχείρισης.
β) Ποσοστό βελτίωσης του μέσου χρόνου υποβολής Τριμηνιαίων Δελτίων Φυσικού Αντικειμένου, προς τις ειδικές υπηρεσίες διαχείρισης.
γ) Αριθμός Αναφορών παροχής στατιστικών πληροφοριών προς τη Διοίκηση του ΕΚΔΔΑ, για την υποστήριξη στη λήψη αποφάσεων που αφορούν εκπαιδευτικές δράσεις των εκπαιδευτικών μονάδων του ΕΚΔΔΑ
5. Διεύθυνση Διοικητικού
α) Ποσοστό βελτίωσης χρόνου έκδοσης πιστοποιητικών υπηρεσιακών μεταβολών, των υπαλλήλων του ΕΚΔΔΑ.
β) Ποσοστό βελτίωσης χρόνου έκδοσης βεβαιώσεων, των υπαλλήλων του ΕΚΔΔΑ.
γ) Ποσοστό βελτίωσης χρόνου αποστολής εισερχομένων ηλεκτρονικών εγγράφων (προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων, ανακοινώσεις - προσκλήσεις μετατάξεων, εγκύκλιοι γενικής ενημέρωσης), προς ενημέρωση του προσωπικού του ΕΚΔΔΑ.
6. Διεύθυνση Οικονομικού
α) Ποσοστό βελτίωσης του χρόνου ανταπόκρισης, σε δικαιούχους πληρωμών.
7. Αυτοτελές Τμήμα Πιστοποίησης, Διαχείρισης Ποιότητας και Εσωτερικού Ελέγχου
α) Συνολικός αριθμός επιμορφωτικών προγραμμάτων, που υποβλήθηκαν προς Πιστοποίηση.
β) Ποσοστό εσωτερικών επιθεωρήσεων, που διενεργούνται στις Υπηρεσίες του ΕΚΔΔΑ, επί του αριθμού των προγραμματισθέντων εσωτερικών επιθεωρήσεων.
Η διαδικασία
Οι δείκτες αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας αποτιμώνται σε ετήσια βάση, αναφέρονται στο ημερολογιακό έτος εφαρμογής του Συστήματος Διοίκησης Μέσω Στόχων και συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση απολογισμού, η οποία συντάσσεται από τις Μονάδες Ποιότητας και Αποδοτικότητας των Περιφερειών και αποστέλλεται στη Διεύθυνση Ποιότητας και Αποδοτικότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, μέχρι τον Ιανουάριο του επόμενου έτους. Η μέτρηση των δεικτών και η παρακολούθησή τους από το Αυτοτελές Τμήμα Πιστοποίησης, Διαχείρισης, Ποιότητας και Εσωτερικού Ελέγχου θα γίνεται ανά εξάμηνο. Ειδικότερα, για την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και την Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η μέτρηση των αντίστοιχων δεικτών θα γίνεται ανά τετράμηνο, με αφετηρία την αρχή κάθε εκπαιδευτικής σειράς.