Της Χριστίνας Παππά
Policy Analyst, Τομέας Απασχόλησης και Αγοράς Εργασίας ΣΕΒ
Σε μία εποχή που η ανθρωπότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με πρωτοφανείς προκλήσεις, όπως η παγκοσμιοποίηση, η κλιματική αλλαγή και η αυτοματοματοποίηση, είναι προφανές ότι η κατάλληλη προετοιμασία των νέων για τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά εργασίας υπερβαίνει τις δυνατότητες και τα μέσα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος. Γονείς, εκπαιδευτικοί, οργανισμοί και επιχειρήσεις οφείλουν να οικοδομήσουν βαθύτερες σχέσεις μεταξύ τους και να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικά η επιχειρηματική κοινότητα μπορεί και πρέπει να συμβάλλει ενεργά στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που η ίδια προσδοκά να βρει στα μελλοντικά στελέχη της.
Για τον ΣΕΒ, η Εκπαίδευση και η διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας αποτελεί μείζονα προτεραιότητα. Για το λόγο αυτό, προωθεί συστηματικά τη στενή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικής και επιχειρηματικής κοινότητας, με στόχο την προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες της οικονομίας και των επιχειρήσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ιδρύθηκε το 2005, με πρωτοβουλία του ΣΕΒ, το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων JA Greece, ως μέλος του παγκόσμιου οργανισμού Junior Achievement Worldwide. Σκοπός του JA Greece είναι η στήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας στην υλοποίηση προγραμμάτων που προάγουν την καινοτόμο σκέψη, την επιχειρηματικότητα και την πρακτική εφαρμογή βασικών οικονομικών και επιχειρηματικών εννοιών. Τα προγράμματα του JA Greece προσφέρονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στα σχολεία, υλοποιούνται υπό την ευθύνη και καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και με τη συμμετοχή ενός επιχειρηματικού στελέχους σε ρόλο μέντορα, ώστε να γίνεται η απαραίτητη σύνδεση με την επιχειρηματική πραγματικότητα.
Η συμμετοχή επιχειρηματικών στελεχών αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων της επιχειρηματικής εκπαίδευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ και του JA Worldwide σε νέους ηλικίας 16-25 ετών από 17 χώρες των 5 Ηπείρων που έχουν συμμετάσχει τουλάχιστον σε μία δραστηριότητα του Junior Achievement (2021), οι δημοφιλέστερες απαντήσεις στο ερώτημα «Πώς μπορεί να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό σύστημα;» αναφέρονται σε βιωματικές δραστηριότητες με τη συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας, όπως η επαφή με την πραγματικότητα της εργασίας (59%) και η καθοδήγηση (mentorship) από επαγγελματίες (57%).
Οι επιχειρηματικοί μέντορες δίνουν την ευκαιρία στους μαθητές να αποκτήσουν θετικές βιωματικές εμπειρίες σε σχέση με την επιχειρηματικότητα, να αντιληφθούν τον εαυτό τους απέναντι στις προκλήσεις του επαγγελματικού βίου και να διαμορφώσουν με αυτοπεποίθηση το προσωπικό τους όραμα σταδιοδρομίας.
Πέρα από την αδιαμφισβήτητη κοινωνική προσφορά, το έργο των εθελοντών μεντόρων έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο για τους ίδιους τους μέντορες όσο και για τις επιχειρήσεις από τις οποίες προέρχονται. Η στενή επαφή και επικοινωνία με τους μαθητές προσφέρει στις επιχειρήσεις και τα επιχειρηματικά στελέχη την ευκαιρία να κατανοήσουν καλύτερα τα κίνητρα και τις φιλοδοξίες της νέας γενιάς και να αντιληφθούν έγκαιρα πώς θα μπορέσουν να προσελκύσουν, να αξιοποιήσουν και να διατηρήσουν το μελλοντικό δυναμικό τους.
Ο ΣΕΒ καλεί τις επιχειρήσεις να συνδράμουν στο πολύτιμο έργο του JA Greece ενθαρρύνοντας τα στελέχη τους να συμμετέχουν στα προγράμματα επιχειρηματικής εκπαίδευσης, ως εθελοντές μέντορες. Όσο μεγαλύτερη είναι η δεξαμενή των επιχειρηματικών μεντόρων, τόσο περισσότερα νέα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν ταλέντα και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να διακριθούν, ως εργαζόμενοι, στελέχη επιχειρήσεων ή επιχειρηματίες, στην οικονομική και εργασιακή πραγματικότητα του μέλλοντος. Στην ιστοσελίδα του JA Greece (https://jagreece.org/), επιχειρήσεις και στελέχη μπορούν να ενημερωθούν για τη δράση του JA Greece, για το ρόλο του μέντορα και για τη διαδικασία συμμετοχής εθελοντών μεντόρων στα προγράμματα επιχειρηματικής εκπαίδευσης.