Η υποψήφια του ακροδεξιού Εθνικού Συναγερμού (RN) στις προεδρικές εκλογές, Μαρίν Λε Πεν, πέφτει στις δημοσκοπήσεις. Θα μπορούσε να ήταν ένα καλό νέο.
Στην τελευταία δημοσκόπηση που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη, ο ακροδεξιός τηλεοπτικός σχολιαστής και συγγραφέας Ερίκ Ζεμούρ έρχεται δεύτερος στις επερχόμενες προεδρικές εκλογές με ποσοστό 17%, αφήνοντας πίσω την Λεπέν με 15%.
Υπενθυμίζεται ότι πρώτος γύρος των προεδρικών εκλογών θα πραγματοποιηθεί στις 10 Απριλίου και ο δεύτερος λίγες εβδομάδες μετά, στις 24 Απριλίου.
Σύμφωνα με το Euractiv, το περιοδικό Challenges χαρακτήρισε ως «σεισμό» την δημοσκόπηση της Harris Interactive, καθώς ο Ζεμούρ φαίνεται να είναι ο αγαπημένος των Γάλλων ακροδεξιών ψηφοφόρων χωρίς να έχει καν ανακοινώσει επίσημα την υποψηφιότητά του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν λίγες μέρες ακόμη και ο πατέρας της Λεπέν έχει δηλώσει ότι θα τον υποστηρίξει τον Έρικ Ζεμούρ αν είναι ο καλύτερος υποψήφιος για το εθνικό στρατόπεδο.
Στην πρώτη θέση, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, παραμένει ο Εμανουέλ Μακρόν με ποσοστό 24%. Ο δεύτερος γύρος, ωστόσο, προκαλεί σοβαρές ανησυχίες στο κόμμα του καθώς υπάρχουν φόβοι πως οι ακροδεξιοί ψηφοφόροι θα ενωθούν.
Ποιος είναι ο Ζεμούρ
Η υποστήριξη στον Ζεμούρ, ο οποίος έχει καταδικαστεί δύο φορές για μηνύματα φυλετικού και θρησκευτικού μίσους, διπλασιάστηκε μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα. Έχει επίσης υποστηρίξει τη «θεωρία της μεγάλης αντικατάστασης» που υποδηλώνει ότι οι μουσουλμάνοι μετανάστες θα κατακλύσουν τους γηγενείς κατοίκους της Ευρώπης και έχει μια τάση για πολεμική, αντι-φυλετική, αντι-πράσινη, αντι-μεταναστευτική υπερβολή που πολλοί ψηφοφόροι βρίσκουν ελκυστική.
«Καμία μικρή πόλη, κανένα μικρό χωριό στη Γαλλία δεν είναι ασφαλές από μια άγρια ομάδα Τσετσένων , Κοσοβάρων, Αφρικανών ή από το Μαγκρέμπ που κλέβουν, βιάζουν, λεηλατούν, βασανίζουν και σκοτώνουν», γράφει στο νέο του βιβλίο.
Σε προηγούμενα γραπτά του, ο σχολιαστής έχει επίσης κατακρίνει τις υποτιθέμενες αρνητικές επιπτώσεις του φεμινισμού στην κοινωνία, και στο βιβλίο του «The French Suicide» αναφέρει με νοσταλγία τις μέρες που ένας άντρας μπορούσε να παρενοχλήσει μια γυναίκα χωρίς να βρεθεί αντιμέτωπος με καταγγελία σεξουαλικής παρενόχλησης.
Ο Ζεμούρ ήρθε από το πουθενά τον περασμένο μήνα για να γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς υποψήφιους για τις προεδρικές εκλογές. «Είναι η σειρά μου», έγραψε στο νέο του βιβλίο, «Η Γαλλία δεν είπε την τελευταία της λέξη».
Το κανάλι που του δίνει βήμα και ο δισεκατομμυριούχος Μπολορέ
Η άνοδός του αποτελεί ένα σημάδι της αυξανόμενης επιρροής του CNews, του τηλεοπτικού καναλιού του συντηρητικού δισεκατομμυριούχου Βενσάν Μπολορέ το οποίο αρκετοί παραλληλίζουν με το Fox News του Ρούπερτ Μέρντοχ στις ΗΠΑ. Το Fox News έχει σταθεί δίπλα στον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και τον δεξιό λόγο.
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, το CNews ανήκει στον όμιλο μέσων ενημέρωσης Vivendi, και μέσα σε τέσσερα χρόνια έχει διπλασιάσει το μερίδιο κοινού του φτάνοντας στη δεύτερη θέση μεταξύ των τεσσάρων 24ωρων ειδησεογραφικών καναλιών της Γαλλίας.
Το επιχειρηματικό της μοντέλο συνδυάζει μια ειδησεογραφική επιχείρηση χαμηλού κόστους με έντονες συζητήσεις για θέματα ποικίλης ύλης, από βίαια εγκλήματα μέχρι τις δόξες του Ναπολέοντα. Το CNews δεν είναι ακόμη τόσο επιδραστικό όσο το Fox στις ΗΠΑ, διευκρινίζουν οι FT, προσθέτοντας ότι ούτε ο Ζεμούρ είναι τόσο δημοφιλής όσο ο Τραμπ.
Αυτό που φαίνεται να κάνει καλά, ωστόσο, και για το οποίο διαμαρτύρονται οι αντίπαλοι πολιτικοί είναι ο τρόπος που το κανάλι θέτει τους όρους της εθνικής συζήτησης και βαθαίνει τα ρήγματα σε μια ήδη διχασμένη κοινωνία.
Το φαινόμενο CNews εξέπληξε πολλούς στη γαλλική βιομηχανία ενημέρωσης οι οποίοι πίστευαν ότι οι αυστηροί κανόνες μετάδοσης θα καθιστούσαν αδύνατη τη δημιουργία ενός καναλιού γνώμης. Το Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA) απαιτεί τα κανάλια να παρουσιάζουν μια σειρά απόψεων και να δίνουν αμερόληπτο χρόνο στους πολιτικούς, ειδικά κατά τη διάρκεια εκστρατειών.
Πώς γεννήθηκε το κανάλι
Το CNews, όπως και οι πολιτικές φιλοδοξίες του Ζεμούρ, είναι ένα σχετικά πρόσφατο φαινόμενο. Γεννήθηκε μετά από την απεργία διάρκειας ενός μήνα στην τηλεοπτική λειτουργία της Vivendi το 2016.
Εκείνη την εποχή το κανάλι ονομαζόταν i-Télé, και ήταν ένα συμβατικό 24ωρο ειδησεογραφικό κανάλι χωρίς ιδιαίτερη πολιτική κλίση. Ο Ζεμούρ είχε τη δική του εκπομπή στο κανάλι μέχρι το 2014, όταν απολύθηκε για τις δηλώσεις του για το ρόλο της Γαλλίας στο Ολοκαύτωμα.
Τη σπίθα για την απεργία άναψε η αμφιλεγόμενη πρόσληψη ενός παρουσιαστή, αλλά σύντομα εξελίχθηκε σε μια ευρύτερη διαμαρτυρία εναντίον του νέου αφεντικού της Vivendi, του Μπολορέ, ο οποίος είχε γίνει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου με ποσοστό περίπου 15%.
Ο Μπολορέ είχε αρχίσει να παρεμβαίνει στη λειτουργία των μέσων του και υποστήριζε συντηρητικούς πολιτικούς όπως ο Νικολά Σαρκοζί. Οι δημοσιογράφοι της i-Télé με την απεργία ήθελαν επομένως διαβεβαιώσεις ότι η λειτουργία τους θα παραμείνει ανεξάρτητη. Όμως η απεργία οδήγησε στο άκρως αντίθετο αποτέλεσμα καθώς ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος είδε την απεργία ως μια ευκαιρία να «ξεκαθαρίσει» την αίθουσα σύνταξης για να μειώσει το κόστος, όπως αναφέρει πρώην υπάλληλος του ομίλου. Στο τέλος, σχεδόν το ένα τρίτο της αίθουσας σύνταξης των 120 είχε εγκαταλείψει.
Και μετά γεννήθηκε το CNews.
Άνθρωποι από τον κύκλο του Μπολορέ υποστηρίζουν ότι ο ίδιος πίστευε ότι τα γαλλικά ΜΜΕ ήταν πολύ αριστερά και είδε το CNews ως απαραίτητη εναλλακτική λύση για την υπεράσπιση των φιλελεύθερων οικονομικών ιδεών και την κάλυψη θεμάτων που άλλα ΜΜΕ αγνοούσαν. Ο μεγιστάνας, λένε, ανησυχούσε ιδιαίτερα για την ασφάλεια και τη μετανάστευση και είδε τον Ζεμούρ ως μια βασική φωνή για να θέσει αυτά τα θέματα.
Κάνοντας κάποιες εύστοχες επιλογές το κανάλι κατάφερε να ανεβάσει τα νούμερά του παρά τις κριτικές που το ήθελαν να στέκεται πολύ δεξιά. «Ο Μπολορέ πέρασε μια κόκκινη γραμμή παραδίδοντας ένα μέσο στην ακροδεξιά», σχολιάζει στους FT ένας εξέχων σύμβουλος στελεχών και πολιτικών. «Ένα ταμπού έχει σπάσει. Αυτό είναι που ανησυχεί τόσο πολύ κόσμο», λέει χαρακτηριστικά.
Η επιστροφή του Ζεμούρ στο CNews το 2019 βοήθησε σημαντικά τα νούμερα. Τον περασμένο Μάιο, το CNews εκθρόνισε για λίγο το BFM ως το κορυφαίο 24ωρο ειδησεογραφικό κανάλι, προκαλώντας πανηγυρισμούς στον όμιλο Vivendi. Ωστόσο, ακόμη και οι πιο δημοφιλείς του εκπομπές προσελκύουν 600.000 έως 800.000 θεατές, αριθμός πολύ μικρός συγκριτικά με τα περίπου 6 εκατ. που παρακολουθούν τις παραδοσιακές νυχτερινές ειδήσεις στο TF1.
Επιμέλεια: Βαρδαλαχάκη Ιωάννα