Αύξηση 3,6% παρουσίασε η εγχώρια αγορά των φαρμακείων το 2020 σε σχέση με το 2019, με τον Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) να υπολογίζεται σε -2,8% τη χρονική περίοδο 2010-2020.
Σύμφωνα με τον κ. Αδάμ Ρεγκούζα, senior consultant της ΣΤΟΧΑΣΙΣ, ο ΜΕΡΜ της χρονικής περιόδου 2015-2020 έχει θετικό πρόσημο (3,2%) και βελτιώνει τη συνολική εικόνα του κλάδου, μετά τη σημαντική μείωση που είχε παρουσιάσει την περίοδο 2010-2014 (ΜΕΡΜ: -9,5%). Η γενική αυτή διαπίστωση προκύπτει από την κλαδική μελέτη «Φαρμακεία» (Μάρτιος 2021), που εκπόνησε η ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε. (www.stochasis.com), στο πλαίσιο της σειράς μελετών αγοράς που φέρουν τη διακριτική ονομασία «Κλαδικές Στοχεύσεις».
Όπως αναφέρει ο κ. Ρεγκούζας, εκτιμάται ότι για το 2020 το 74% των πωλήσεων των φαρμακείων αφορά φάρμακα (2019: 75%), και το 26% παραφαρμακευτικά προϊόντα (2019: 25%). Ωστόσο, σημειώνεται ότι αν και οι δύο εν λόγω αγορές αυξήθηκαν, σε όρους αξίας, το 2020 σχέση με το 2019, τα μέτρα προστασίας λόγω της πανδημίας του Covid-19 επέδρασαν θετικά, σε μεγαλύτερο βαθμό, στην αγορά παραφαρμακευτικών προϊόντων (αυξημένη χρήση μασκών και αντισηπτικών).
Από την πλευρά της η κ. Κατερίνα Ματσούκα, υπεύθυνη των κλαδικών μελετών, σημειώνει ότι τα ΜΗΣΥΦΑ έχουν αυξήσει το ποσοστό συμμετοχής τους στις πωλήσεις των μη αποζημιούμενων φαρμάκων στα φαρμακεία, από 40% το 2013 σε 68% το 2020. Εκτιμάται ότι το μέγεθος αγοράς, σε αξία, των ΜΗΣΥΦΑ παρουσίασε μείωση 1% περίπου σε σχέση με το 2019, γεγονός που οφείλεται κυρίως στον περιορισμό των αναλγητικών και των φαρμάκων για κρυολόγημα-βήχα, λόγω της αυξημένης αυτοπροστασίας των πολιτών. Σημειώνεται ότι τα αναλγητικά φάρμακα και τα φάρμακα για κρυολόγημα-βήχα κατέχουν ποσοστό μεγαλύτερο από το ήμισυ της αγοράς των ΜΗΣΥΦΑ.
Μείωση 1% στο 2021 Όσον αφορά την πορεία της συνολικής εξεταζόμενης αγοράς για το 2021, σύμφωνα με την κ. Ειρήνη Τερζίδου, συντάκτρια της μελέτης, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει μείωση της τάξης του 1,0% σε σχέση με το 2020. Ειδικότερα, η αγορά, σε αξία, των ΜΗΣΥΦΑ εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει μείωση της τάξης του 3,0% το 2021 σε σχέση με το 2020. Όσον αφορά τα παραφαρμακευτικά προϊόντα, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν αύξηση της τάξης του 1,0% το 2021/2020, ποσοστό μειωμένο από το αντίστοιχο της περιόδου 2020/2019, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη διάθεση των μασκών και αντισηπτικών και από άλλα κανάλια διανομής.
Όπως αναφέρει ο κ. Βασίλης Ρεγκούζας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.,ο φαρμακοποιός, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα αυτά τα χρόνια τον διττό του ρόλο (επιστήμονας και επιχειρηματίας) και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει «χτίσει» με τον καταναλωτή, ήταν αναγκαίο και το πραγματοποίησε να αναβαθμίσει και να διευρύνει το γνωστικό του αντικείμενο σε θέματα της επιστήμης του αλλά και σε θέματα διοίκησης (μάρκετινγκ, χρηματοοικονομικά κ.λπ.). Τώρα έχει φτάσει η στιγμή, καθώς η ψηφιακή τεχνολογία έχει συμβάλει καθοριστικά στη μετεξέλιξη του ευρύτερου τομέα της υγείας, να προσδιορίσει τον ρόλο του στη νέα ψηφιακή εποχή, με γνώμονα την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και την επιστημονική γνώση που διαθέτει. Στο πλαίσιο αυτό καλείται να επενδύσει κυρίως στην ψηφιακή τεχνολογία, να γίνει ένας ανεξάρτητος και αξιόπιστος φορέας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών σε ψηφιακά «καταρτισμένους» ασθενείς και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες των «Big Data» και της τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου να δημιουργήσει υπηρεσίες για την προσωποποιημένη συμβουλευτική στους ασθενείς-πελάτες του.
Η έρευνα του 2021 για την αγοραστική συμπεριφορά πελατών φαρμακείου διεξήχθη για λογαριασμό της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε. στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης.