Στρατηγικές κατάκτησης του κόσμου: η περίπτωση της επιχείρησης Essilor

Πέμπτη, 27 Μαΐου 2021 07:32
REUTERS/Philippe Wojazer
A- A A+

Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων
Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ
Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France

Ο  Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης

Στο άρθρο μας «Στρατηγικές της Επιχείρησης» (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Ε. Γρηγορούδης, Μ. Εσκαντάρ, Ναυτεμπορική, Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019), είχαμε αναφέρει ότι η Στρατηγική συνιστά για μια επιχείρηση, τη χρησιμοποίηση των πόρων της, ώστε να αποκτήσει ένα πλεονέκτημα σχετικά με τους ανταγωνιστές της. Για το λόγο αυτό, η επιχείρηση πρέπει:

  • να ορίσει την περίμετρο της δραστηριότητάς της,
  • να αναλύσει το περιβάλλον της,
  • να εξακριβώσει τους ανταγωνιστές της και τους επιχειρηματικούς εταίρους της,
  • να επιλέξει να διαφοροποιηθεί ή όχι,
  • να προσδιορίσει τους διάφορους τρόπους ανάπτυξης: διεθνοποίηση, εσωτερική μεγέθυνση, συγχωνεύσεις-εξαγορές, συμμαχίες, outsourcing ή ολοκλήρωση.

Το άρθρο αυτό αναφέρεται στο πρόσφατο βιβλίο του Xavier Fontanet με θέμα «Conquerir le monde avec son equipe, la fabuleuse histoire dEssilor (1990-2013), Ed. Manitoba/Les Belles Lettres, 06/05/2021, p. 192».

Ιστορικό

Ο Xavier Fontanet αφηγείται την ιστορική διαδρομή είκοσι δύο ετών που ήταν στο τιμόνι της Essilor και προσφέρει έναν προβληματισμό για το τί οδηγεί μια επιχειρηματική περιπέτεια στην επιτυχία ή την αποτυχία. Υπό την καθοδήγησή του, η Essilor έχει γίνει ένας από τους παγκόσμιους ηγέτες σε αυτήν την ουσιαστική δραστηριότητα για την καθημερινή ζωή που είναι η οπτική, απαραίτητη, δεδομένου ότι οι χρήστες γυαλιών στον κόσμο αριθμούν ήδη σε δισεκατομμύρια και ότι η αύξηση του βιοτικού επιπέδου στις αναδυόμενες χώρες επιτρέπει αυξανόμενο μέρος του πληθυσμού τους για να βελτιώσουν την οπτική τους άνεση αποκτώντας ένα ζευγάρι γυαλιά. Λίγα επαγγέλματα είναι τόσο παγκόσμια όσο τα οπτικά. Η πελατειακή βάση των μεγάλων κατασκευαστών (που βρίσκονται σε όλο τον πλανήτη) μετρά σήμερα σε δισεκατομμύρια. Ο συγγραφέας θεωρεί τα γυαλιά ως «κοσμήματα» επειδή η κατεργασία τους είναι νανομετρική. Συγκεντρωμένη τεχνογνωσία που έχει συσσωρευτεί για αιώνες και προέρχεται από όλο τον κόσμο.

Στρατηγική versus χρήμα

Η παγκοσμιοποίηση είναι μια συνέχεια εποικοδομητικών συναντήσεων με επιχειρηματίες από όλες τις χώρες που καταλήγουν συχνά σε εταιρικές σχέσεις διαδραματίζοντας ουσιαστικό ρόλο σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές όπου η Essilor ξεκίνησε από το μηδέν. Είχαν το αποτέλεσμα να σταθεροποιήσουν την εταιρεία σε κάθε χώρα ενώ επιτάχυναν την ανάπτυξή της. Αυτό σημαίνει για παγκοσμιοποίηση χωρίς αποκλεισμούς.

Για τους συνεργάτες μιας παγκόσμιας επιχείρησης, οι επαφές με όλους τους πολίτες του πλανήτη είτε είναι παραγωγοί, ερευνητές, πωλητές, επιστήμονες υπολογιστών, δικηγόροι ή χρηματοοικονομικοί, είναι καθημερινές και διαρκείς. Πώς μπορούμε να γνωρίσουμε έναν Ινδό καλύτερα από το να δημιουργήσουμε πρώτα μια προσωπική σχέση εμπιστοσύνης που βασίζεται στην εργασία και στη συνέχεια να οικοδομήσουμε μια μακροπρόθεσμη οικονομική σχέση. Οι επιχειρήσεις είναι κατ’ εξοχήν ο τόπος όπου οι άνθρωποι πλησιάζουν ο ένας τον άλλον.

Ο συγγραφέας με τη μεγάλη εμπειρία του σε θέματα στρατηγικής,  στο βιβλίο αυτό αναφέρεται περισσότερο σε αυτήν παρά στο χρήμα. Για έναν ειδικό στρατηγικής, τα χρήματα δεν είναι ο στόχος: είναι μόνο τα μέσα που του επιτρέπουν να εφαρμόσει τη στρατηγική του. Ο στόχος της στρατηγικής είναι το leadership σε ένα επάγγελμα το οποίο δεν μπορούμε να κυριαρχήσουμε παρά μόνο όταν είμαστε παθιασμένοι με αυτό. Ο ηγέτης δημιουργείται επειδή καταφέρνει να παρέχει καλύτερη εξυπηρέτηση στους καταναλωτές. Αποτελεί επομένως επιλογή των πελατών. Το κέρδος του ηγέτη, υψηλότερο από αυτό των ανταγωνιστών του, πρέπει να θεωρηθεί ως η επιβράβευση που δίνεται στην πιο αποτελεσματική επιχείρηση για να συνεχίσει να αυξάνει τον τζίρο της. Η αναζήτηση και η υπεράσπιση της ηγεσίας είναι ένας καθημερινός ασκητισμός, ισοδύναμος με αυτόν του κορυφαίου αθλητή και παρουσιάζεται με τη χαρά του ποδοσφαιριστή που σημειώνει ένα αποφασιστικό γκολ σε ένα τελικό Παγκοσμίου Κυπέλλου.

Απόφαση, ομάδα, συνεργασία

Η σωστή απόφαση δίνει αυτοπεποίθηση, αλλά η αποτυχία διαμορφώνει επίσης χαρακτήρα, εάν θεωρηθεί ως μάθημα και το χρησιμοποιήσουμε για την επέκταση της εμπειρίας μας. Η παιδαγωγική της αποτυχίας, όταν γίνει με το σωστό τρόπο, θεωρείται εξίσου σημαντική με την ανταμοιβή για την επιτυχία. Είναι ευθύνη της επιχείρησης και των ηγετών της να δημιουργήσουν αυτό το πνεύμα σκέψης που είναι δυνατόν να ονομαστεί κλίμα εμπιστοσύνης. Το πνεύμα συνεργασίας και πρωτοβουλίας πρέπει να αναπτύσσεται από την κορυφή ως το χαμηλό  μέρος της ιεραρχίας της επιχείρησης. Το καλό εργασιακό κλίμα, αποτελεί το βασικό κλειδί της επιτυχίας της Essilor.

Συμπερασματικά, ένα από τα πλεονεκτήματα του βιβλίου είναι να θυμόμαστε ότι η ζωή για μια επιχείρηση είναι πάνω από όλα αυτή των ατόμων που εξαρτώνται από αυτήν: προμηθευτές, εργαζόμενοι, πελάτες, ανταγωνιστές. Ακόμη, ο συγγραφέας δίνει και μερικές βασικές αρχές καλού μάνατζμεντ όπως ένα αποτελεσματικό εργατικό δυναμικό είναι αυτό που αμείβεται καλά και στο οποίο δίνεται μια αυτονομία. Στο χρηματοοικονομικό πλάνο, ο έλεγχος του δανεισμού προσδιορίζει το μέλλον της επιχείρησης και είναι πιο σημαντικός από τα άμεσα κέρδη. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η διανομή μερισμάτων για την καλή συμπεριφορά των μετόχων.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή