Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας και το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζουν την έκθεση «Σημείο Συνάντησης. Αρχαιολογία και τέχνη σε συνομιλία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας» [Ερυθρού Σταυρού 17, Καβάλα].
Κωνσταντίνος Βολανάκης - Θαλασσογραφία 1885-1890
Η έκθεση, η οποία θα εγκαινιαστεί σήμερα, Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου, στις 7.30 το απόγευμα, και θα διαρκέσει έως την 1η Μαρτίου 2020, εξελίσσεται ανάμεσα σε εκθέματα του αρχαιολογικού Μουσείου: έργα νεοελληνικής τέχνης από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος που παρουσιάζονται εμβόλιμα και ακολουθούν την πορεία από την προϊστορική συλλογή μέχρι τα ελληνιστικά χρόνια της Νεαπόλεως, κι ακόμα έως τη βυζαντινή Χριστούπολη και τη νεότερη Καβάλα.
Γεώργιος Ιακωβίδης - Η κόρη με τα ρόδα (λεπτομέρεια) 1917, ελαιογραφία σε καμβά
Η έκθεση διαμορφώνει την αφήγησή της σε συνάρτηση με τα διαφορετικά νοήματα, τις ερμηνείες και τους συσχετισμούς που δημιουργούνται με τα ήδη εκτιθέμενα αρχαιολογικά ευρήματα. Κοινές θεματικές, αναζητήσεις, καθώς και ερεθίσματα σε σχέση με την τεχνοτροπία, τη γραφή, τις υφές και τα υλικά δημιουργίας των καλλιτεχνημάτων του αρχαίου και του νεότερου κόσμου ενεργοποιούν την παράλληλη και διαφορετική προσέγγιση αρχαίων και νεότερων έργων τέχνης και οδηγούν σε νέες στάσεις θέασης μέσα στον μουσειακό χώρο.
Γιάννης Τσαρούχης - Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια (1976)
Υπό αυτό το πρίσμα, εκθέματα από το νεκροταφείο της αρχαίας Αμφιπόλεως –προτομές γυναικείων μορφών εξαιρετικής τεχνικής και περίτεχνα κοσμήματα– βρίσκονται σε παράλληλη θέαση με γυναικεία πορτρέτα των Γεώργιου Ιακωβίδη, Ορέστη Κανέλλη και Γιάννη Τσαρούχη· θαλασσογραφίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη συνυπάρχουν με αγγεία που οι αναπαραστάσεις τους αφηγούνται τη δραστηριότητα των αρχαίων πόλεων της περιοχής μέσω της θαλάσσιας οδού· ενώ στην αίθουσα που αφιερώνεται στην Παρθένο, προστάτιδα θεότητα της Νεαπόλεως, εμφανίζεται η Παλλάδα Αθηνά, εμβληματική απεικόνιση της προστάτιδας της Αθήνας από τον Νικόλαο Γύζη.
Άποψη της αίθουσας που αφιερώνεται στο Ιερό της Παρθένου των κλασικών χρόνων. Δεσπόζει η αναπαράσταση δύο ιωνικών κιόνων του ναού των αρχών του 5ου αι. π.Χ.
Ακολούθως, στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, το Σημείο Συνάντησης μεταξύ αρχαίου και νεότερου κόσμου αναδεικνύεται μέσα από έργα Ελλήνων (Άγγελος Γιαλλινάς, Γιαννούλης Χαλεπάς, Γεώργιος Χατζόπουλος) και ξένων δημιουργών (James Basire, Pierre Bouillon κ.ά.), σύμφωνα με τα οποία ιδεώδη της αρχαιότητας θαυμάζονται και αντανακλώνται στον τρόπο που καταγράφονται τόποι και άνθρωποι, καθώς και αρχαία μνημεία και καλλιτεχνικές δημιουργίες. Παράλληλα, επιλεγμένες αρχαιότητες από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου εισέρχονται σε αυτό το σκέλος της έκθεσης και συνδιαλέγονται με τις θεματικές των χαρακτικών της νεότερης εποχής, ενεργοποιώντας και εδώ έναν νέο κύκλο παρατήρησης και συσχέτισης των έργων.
Πιθαμφορείς από την Πάρο που βρέθηκαν στις αποικίες της Θάσου (7ος αι. π. Χ.),
Εντέλει, χάρη στην παράλληλη ανάγνωση όψεων των δύο Συλλογών, στο προσκήνιο έρχεται το ίδιο το Μουσείο: ένας τόπος συνάντησης όπου η γνώση και η αίσθηση για διαφορετικές εποχές του παρελθόντος αλληλεπιδρούν και φθάνουν στο παρόν των θεατών με τρόπους οικείους και αναπάντεχους, μέσα από τις δυναμικές εικόνες και τις αναδυόμενες ιστορίες των εκθεμάτων.
Χρυσό στεφάνι από την ελληνιστική νεκρόπολη της Αμφιπόλεως
Ώρες λειτουργίας του Μουσείου: Καθημερινά (εκτός Τρίτης): 08:30-15:00
[email protected]