Έκθεση αφιερωμένη στα σχέδια του Έλληνα καλλιτέχνη Νίκου Χουλιαρά, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα, έως τις 24 Νοεμβρίου [Κριεζώτου 3, Κολωνάκι].
Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, 1991, μελάνι, κολάζ, παστέλ και πενάκι σε χαρτί κολλημένο σε χαρτί, 19,3 x 26 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Αφορμή για την έκθεση, με τίτλο «Στη νύχτα του χαρτιού: Γνωστά και άγνωστα σχέδια του Νίκου Χουλιαρά», στάθηκε η πρόσφατη ανακάλυψη άγνωστων σχεδίων στη συλλογή του εκλιπόντα καλλιτέχνη, τα οποία χρονολογούνται από τα χρόνια του στην ΑΣΚΤ μέχρι τις τελευταίες δημιουργικές του στιγμές.
Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, περίπου 1991-1995, μελάνι, παστέλ, υαλογράφος, πενάκι και κολάζ σε χαρτόνι, 23 x 31,5 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Στο πλαίσιο της ανάδειξης της σημασίας του σχεδίου στο έργο του Νίκου Χουλιαρά, συμπεριλαμβάνονται, επίσης, σχέδια από μερικές ενότητες-σταθμούς στην εκθεσιακή και εκδοτική ιστορία της ζωγραφικής του πορείας. Νίκος Χουλιαράς, 1974, Αρχείο Νίκου Χουλιαρά – Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Το σχέδιο πρόσφερε στον Νίκο Χουλιαρά (1940-2015) την αυτονομία που πάντα επιδίωκε στη ζωή και το έργο του, γιατί τον απελευθέρωνε από τους περιορισμούς ενός συγκεκριμένου τόπου και χρόνου της ζωγραφικής πράξης.
Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, περίπου 1974, μαρκαδοράκι σε χαρτί, 21,5 x 19 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Τα σχέδια του Χουλιαρά δεν είναι ποτέ σπουδές για μεγαλύτερα έργα, παρά αποτελούν αυτόνομες δημιουργίες και διακατέχονται από τις ίδιες εμμονές με τα ζωγραφικά έργα του: η μνήμη των τοπίων και οι τόποι της μνήμης, οι λέξεις και η γραφή, η βία και η τρυφερότητα του έρωτα, το ερημικό ζώο, η σκιά και η νύχτα, η εικόνα του εαυτού εικονίζονται ολοένα στο χαρτί του. Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, περίπου 1991, σινική μελάνη και υδρόχρωμα σε χαρτόνι κολλημένο σε χαρτί και επιζωγραφισμένο στις άκρες, 22 x 23,5 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Αρχικά αφαιρετικά, όπως και τα ζωγραφικά έργα του, τα σχέδια μετέπειτα κατακλύζονται από την ανθρώπινη παρουσία, που εμφανίζεται άλλοτε πιο γραμμική κι άλλοτε πιο περίτεχνη. Τα σχέδια του Νίκου Χουλιαρά κατά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, που κυριαρχούν στην παρούσα έκθεση, συχνά αποτελούν ένα είδος προσωπικού ημερολογίου όπου αποτυπώνονται, συχνά με χιούμορ και με αυτοσαρκασμό, ο φιλικός και καλλιτεχνικός του περίγυρος, η πρώιμη ενασχόλησή του με τη σκηνογραφία και το τραγούδι, τα σπίτια όπου έζησε, η ματιά του στην πολιτικοκοινωνική καθημερινότητα, οι γυναικείες φιγούρες και τα ταξίδια του.
Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, περίπου 1996, σινική μελάνη, υδρόχρωμα, ξυλομπογιά, υαλογράφος και μαρκαδοράκι σε φύλλο ημερολογίου κολλημένο σε χαρτί, 9 x 10 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Ο Χουλιαράς εξερεύνησε πολυάριθμες τεχνικές και είδη χαρτιού: από τη σινική μελάνη, τον υαλογράφο, το κολάζ και το μεθοδικό κάψιμο με αναπτήρα, μέχρι το πισσόχαρτο, το χαρτόνι συσκευασίας, τα φύλλα από τυπωμένα ημερολόγια και τη συνθετική φόρμα των κόμικς.
Νίκος Χουλιαράς, Χωρίς τίτλο, 1966, πενάκι σε χαρτί, 20,5 x 29,5 εκ., Συλλογή Σοφίας Χουλιαρά
Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της έκθεσης ανέλαβε ο Σταμάτης Ζάννος. Η έκθεση συνοδεύεται από ομότιτλη έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, η οποία περιέχει κείμενα, ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό και εικόνες όλων των έργων και σχεδιάστηκε από την Εριφύλη Αράπογλου.
Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή Σάββατο: 10:00-18:00
naftemporiki.gr