Του Ιωάννη Μασούτη
Ο Ιωάννης Μασούτης είναι πρόεδρος του ΕΒΕΘ.
Επειτα από μεγάλες θυσίες οκτώ ετών φτάσαμε στο χρονικό σημείο που λήγουν τα μνημόνια. Στη διάρκεια των οκτώ αυτών χρόνων καταφέραμε να περάσουμε από τα μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα στα πλεονάσματα. Πετύχαμε πλεονάσματα, αλλά αυτό έγινε με την υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και με κόστος για την πραγματική οικονομία, καθώς παρατηρήσαμε κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων, οι οποίες λίγα χρόνια πριν ήταν υγιέστατες. Φτάσαμε όμως τυπικά στο τέλος των μνημονίων.
Το ερώτημα όμως είναι εάν η χώρα μας είναι ικανή να σταθεί στα πόδια της χωρίς στήριξη. Αυτό που χρειάζεται η χώρα μας είναι να αρχίσει και πάλι να παράγει. Χρειάζεται λοιπόν να γίνουμε πιο φιλικοί στο επιχειρείν, προκειμένου να προσελκύσουμε επενδύσεις σε καινοτόμες και εξωστρεφείς, παραγωγικές δραστηριότητες που θα αποφέρουν εισόδημα σε ελληνικά χέρια. Χρειάζεται λοιπόν ένα νέο επιχειρηματικό περιβάλλον, φιλικό στο επιχειρείν, με ξεκάθαρο νομοθετικό πλαίσιο, γρήγορες αδειοδοτήσεις, ξεκάθαρο χωροταξικό πλαίσιο, ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης, σταθερό φορολογικό καθεστώς με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Τέλος, πρέπει να αποκατασταθεί η ρευστότητα, η οποία με τη σειρά της προϋποθέτει: την επιτάχυνση της επιστροφής των οφειλών του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα, τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων, την επιτάχυνση του εξωδικαστικού συμβιβασμού των επιχειρήσεων με την αξιοποίηση των επιμελητηριακών δομών και την άρση των capital controls.
Αναφορικά με την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, έχω πολλές φορές τονίσει ότι αυτή στηρίζεται σε 5 πυλώνες: το λιμάνι, το αεροδρόμιο, το Μετρό, το Εκθεσιακό & Συνεδριακό Κέντρο και τη Ζώνη Καινοτομίας. Οι πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις του λιμανιού και του αεροδρομίου ήταν αναγκαίες και είχαν ήδη καθυστερήσει πολύ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δρομολογούμενες επενδύσεις στους σημαντικούς αυτούς πυλώνες ανάπτυξης σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την κατασκευή του TAP δίνουν άλλη προοπτική στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή. Επιπλέον, άλλα έργα, όπως η ανάπλαση της αγοράς Μοδιάνο, η ανάπλαση κάποιων πρώην στρατοπέδων, όπως του Γκόνου και του Παύλου Μελά, το Μουσείο ολοκαυτώματος, θα τονώσουν την τοπική οικονομία και θα δημιουργήσουν όντως ένα θετικό κλίμα.
Πέραν όμως του αεροδρομίου και του λιμανιού, υπάρχουν και άλλα έργα και παρεμβάσεις που αναγκαιούν, που δυστυχώς χρονίζουν και σχετίζονται με τους υπόλοιπους πυλώνες ανάπτυξης της πόλης. Θα ξεκινήσω με την ανάγκη τάχιστης αποπεράτωσης του μετρό, η χρησιμότητα του οποίου είναι προφανής, σε μια πόλη που το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς είναι το λεωφορείο. Πέραν όμως του μετρό η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη κι από άλλα έργα υποδομής και παρεμβάσεις που σχετίζονται με την αναβάθμισή της ως επιχειρηματικού κέντρου. Η ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου προκειμένου να γίνει ελκυστικότερο στους εκθέτες και διοργανωτές συνεδρίων και τους επισκέπτες, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την πόλη μας. Τέλος, η Ζώνη Καινοτομίας είναι επίσης ένας σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης που πρέπει να αξιοποιηθεί. Γίνονται προσπάθειες για την προβολή της και τη δικτύωσή της με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, αλλά θα πρέπει να θεσμοθετηθούν ισχυρά κίνητρα για την προσέλκυση επιχειρήσεων, όπως η εφαρμογή χαμηλού φορολογικού συντελεστή και αντίστοιχα χαμηλών ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζομένους στη Ζώνη.
Κλείνοντας, θέλω να αναφερθώ στο σημαντικό ζήτημα των εμπορικών σημάτων και επωνυμιών που περιλαμβάνουν τον όρο «Μακεδονία» και παράγωγά του. Το ΕΒΕΘ από την πρώτη στιγμή προέτρεψε τις επιχειρήσεις που δεν έχουν προβεί στις σχετικές κατοχυρώσεις να το πράξουν άμεσα και για τον λόγο αυτό βρίσκεται δίπλα σε όλες αυτές τις επιχειρήσεις και τις στηρίζει με κάθε τρόπο, κυρίως όμως μέσα από την παροχή σχετικής συμβουλευτικής υποστήριξης. Επιπλέον, παρεμβαίνοντας στον δημόσιο διάλογο που έχει ανοίξει με αντικείμενο τις διατάξεις της «Συμφωνίας των Πρεσπών» και την ερμηνεία τους, ειδικά σε σχέση με τα δικαιώματα επί σημάτων ή άλλων διακριτικών γνωρισμάτων που περιέχουν το όνομα «Μακεδονία» ή παράγωγά του, αλλά και εκπληρώνοντας την υποχρέωσή του για υπεύθυνη και τεκμηριωμένη ενημέρωση των μελών του, έχει ήδη αναλάβει πρωτοβουλία τεκμηρίωσης των θέσεων των ελληνικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία» ή παράγωγά του, η οποία θα ανακοινωθεί στο άμεσο μέλλον.