Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των νέων επιβατικών αυτοκινήτων και ημιφορτηγών κατά 30% μέχρι το 2030 (επιπλέον από τον στόχο του 2021) πρότεινε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η απόφαση αυτή αποτελεί μέρος της δέσμευσης που ανέλαβε η Ε.Ε. μέσω της συμφωνίας του Παρισιού για τη μείωση των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030.
Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, η μείωση των εκπομπών θα προωθηθεί με στοχευμένα χρηματοδοτικά μέσα για να διασφαλιστεί η ταχεία διάδοση της χρήσης, ενώ οι στόχοι βασίζονται σε εμπεριστατωμένη ανάλυση και ευρεία συμμετοχή ενδιαφερόμενων μερών, από ΜΚΟ μέχρι τη βιομηχανία.
Η δέσμη των χθεσινών προτάσεων για την καθαρή κινητικότητα περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Νέα πρότυπα CO2, με τα οποία θα βοηθηθούν οι κατασκευαστές να ενστερνιστούν την καινοτομία και να εφοδιάσουν την αγορά με οχήματα χαμηλών εκπομπών. Η πρόταση περιλαμβάνει στόχους για το 2025 και το 2030.
- Οδηγία για την προώθηση καθαρών οχημάτων, για την προώθηση λύσεων καθαρής κινητικότητας στις προκηρύξεις δημόσιων συμβάσεων.
- Σχέδιο δράσης και επενδυτικές λύσεις για τη διευρωπαϊκή ανάπτυξη υποδομών εφοδιασμού της αγοράς με εναλλακτικά καύσιμα. Σκοπός είναι να καταστούν τα εθνικά σχέδια πιο φιλόδοξα, να αυξηθούν οι επενδύσεις και να βελτιωθεί η αποδοχή από την πλευρά των καταναλωτών.
- Αναθεώρηση της οδηγίας για τις συνδυασμένες μεταφορές, η οποία προωθεί τη συνδυασμένη χρήση διαφόρων τρόπων εμπορευματικών μεταφορών (π.χ. φορτηγά και τρένα), ώστε να διευκολύνει τις εταιρείες στη διεκδίκηση κινήτρων και, κατά συνέπεια, να τονώσει τη συνδυασμένη χρήση φορτηγών και τρένων, φορτηγίδων ή πλοίων για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
- Οδηγία για τις υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών με πούλμαν, η οποία θα τονώσει την ανάπτυξη λεωφορειακών συνδέσεων για μεγάλες αποστάσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, θα προσφέρει εναλλακτικές λύσεις για τη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων και θα συμβάλει στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές και της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
- Μια πρωτοβουλία για τις μπαταρίες με στρατηγική σημασία για την ολοκληρωμένη βιομηχανική πολιτική της Ε.Ε., προκειμένου τα οχήματα και άλλες μελλοντικές λύσεις κινητικότητας και τα κατασκευαστικά τους στοιχεία να εφευρίσκονται και να παράγονται στην Ε.Ε.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ε.Ε. πρέπει να αδράξει αυτήν την ευκαιρία και να βρεθεί στην παγκόσμια πρωτοπορία, καθώς άλλες χώρες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα, εξελίσσονται πολύ γρήγορα.
Αγωγές κατά VW λόγω Dieselgate
Στον απόηχο του σκανδάλου Dieselgate με τις παραποιημένες τιμές ρύπων, περισσότεροι από 15.000 Γερμανοί έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, διεκδικώντας αποζημιώσεις από τη Volkswagen. Στις αρχές της εβδομάδας, 15.374 κάτοχοι αυτοκινήτων VW κατέθεσαν αγωγή κατά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο Πρωτοδικείο του Μπράουνσβαϊκ, παρά το γεγονός ότι η γερμανική δικαιοσύνη δεν προβλέπει ομαδικές αγωγές, όπως αυτές στις ΗΠΑ. Το αμερικανικό δικηγορικό γραφείο Hausfeld ίδρυσε την Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης financialright GmbH, στην οποία οι 15.000 πελάτες παραχώρησαν τις αξιώσεις τους. Έτσι είναι η ΕΠΕ, η οποία διεκδικεί τώρα δικαστικά από τη VW συνολικά αποζημιώσεις πάνω από 350 εκατ. ευρώ. Προς το παρόν πάντως το αρμόδιο δικαστήριο εξετάζει αν θα κάνει δεκτή την ομαδική αγωγή.
Όμως η Volkswagen αναμένεται να βρεθεί σύντομα αντιμέτωπη και με διεκδικήσεις μετόχων της, οι οποίοι κατηγορούν την αυτοκινητοβιομηχανία ότι λόγω της καθυστερημένης ενημέρωσης για το σκάνδαλο Dieselgate τον Σεπτέμβριο του 2015, η μετοχή της VW έκανε βουτιά και οι προνομιούχες μετοχές έχασαν για ένα διάστημα σχεδόν το 50% της αξίας τους. Πολλοί επενδυτές προτίθενται να καταθέσουν αγωγές ύψους δισεκατομμυρίων. Και σαν μην έφθανε αυτό, παράλληλα η Εισαγγελία του Μπράουνσβαϊκ συνεχίζει τη διεξαγωγή ερευνών σε βάρος 40 υψηλόβαθμων στελεχών της VW με την υποψία της απάτης.