Κινεζικό πρόγραμμα συζήτησης που «καταλαβαίνει» και εκφράζει ανθρώπινα συναισθήματα

Δευτέρα, 08 Μαΐου 2017 18:51
UPD:18:52
SHUTTERSTOCK

Το πρόγραμμα μπορεί να οριστεί σε πέντε καταστάσεις λειτουργίας: χαρούμενο, λυπημένο, οργισμένο, αηδιασμένο ή επιδοκιμαστικό- ανάλογα με τις προτιμήσεις του χρήστη (φωτ. αρχείου).

A- A A+

Επιστήμονες στην Κίνα ανέπτυξαν ένα πρόγραμμα συζήτησης (chatbot) το οποίο είναι σε θέση να καταλαβαίνει τα ανθρώπινα συναισθήματα και να προσαρμόζει τις απαντήσεις του σε αυτά.

Το συγκεκριμένο «emotional chatting machine» (ECM) αναπτύχθηκε από επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Tsinghua στο Πεκίνο, και βασίζεται σε έναν αλγόριθμο «καταχώρησης συναισθημάτων», ο οποίος «εκπαιδεύτηκε» στην αναγνώριση συναισθημάτων βάσει 23.000 posts από τη δημοφιλή κινεζική υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης Weibo. Τα posts αυτά είχαν χαρακτηριστεί από ανθρώπους ως «λυπηρά», «χαρούμενα» κλπ. Στη συνέχεια, ζητήθηκε από το πρόγραμμα να χαρακτηρίσει εκατομμύρια αλληλεπιδράσεις στα social media, βάσει του συναισθηματικού του περιεχομένου. Αυτή η τεράστια βάση δεδομένων χρησιμοποιήθηκε από το chatbot ως το εκπαιδευτικό υλικό για να μάθει να δίνει απαντήσεις και να εκφράζει συναισθήματα.

Όπως αναφέρει ο Guardian, το ECM ήταν σε θέση να παράγει απαντήσεις/ ανταποκρίσεις που είχαν συνάφεια, ενώ παράλληλα τις «εμπόριζε» με συναισθήματα όπως η χαρά, η λύπη, η απέχθεια κ.α.- σε μια εξέλιξη που θεωρείται πως αποτελεί σημαντικό βήμα όσον αφορά στην αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και μηχανών.

Σύμφωνα με το σχετικό paper, το 61% των ανθρώπων που δοκίμασαν το ECM αξιολόγησαν θετικά το chatbot- αν και ο Μίνλι Χουάνγκ, ένας εκ των συντελεστών της έρευνας, τόνισε πως είναι ακόμα μεγάλη η απόσταση προς μία μηχανή η οποία θα είναι σε θέση να καταλαβαίνει πλήρως τα συναισθήματα του χρήστη. «Αυτό ήταν απλά η πρώτη μας προσπάθεια πάνω σε αυτό το ζήτημα».

Το πρόγραμμα μπορεί να οριστεί σε πέντε καταστάσεις λειτουργίας: χαρούμενο, λυπημένο, οργισμένο, αηδιασμένο ή επιδοκιμαστικό- ανάλογα με τις προτιμήσεις του χρήστη. Σε μία περίπτωση, ο χρήστης έγραψε «η χειρότερη μέρα που είχα ποτέ. Άργησα λόγω της κίνησης στον δρόμο». Σε «ουδέτερη» κατάσταση, το chatbot απάντησε «άργησες». Σε άλλες περιπτώσεις, έδωσε απαντήσεις όπως «κάποιες φορές η ζωή απλά είναι απαίσια!», «είμαι πάντα εδώ για να σε στηρίζω» ή «χαμογέλα! Τα πράγματα θα καλυτερέψουν».

Στο μέλλον, η ομάδα προβλέπει πως το λογισμικό θα μπορούσε να φτάσει στο σημείο να μάθει να εκφράζει το κατάλληλο συναίσθημα για τις εκάστοτε συνθήκες- με τον Χουάνγκ να υπογραμμίζει πως θα είναι πρόκληση να αποφευχθεί η «ενίσχυση» αρνητικών συναισθημάτων όπως η οργή.

Προτεινόμενα για εσάς