Στον ρυθμό της «Black Friday» κινείται σήμερα το ελληνικό λιανεμπόριο, καθώς γνωστές αλυσίδες καταστημάτων και malls αποφάσισαν να φέρουν εντός συνόρων τη εν λόγω «ξενόφερτη» μόδα, κάνοντας δελεαστικές προσφορές για τους καταναλωτές.
Η «Black Friday» θεσπίστηκε στις ΗΠΑ και έχει καθιερωθεί σε αρκετές χώρες, την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου. Αυτήν την ημέρα τα καταστήματα πραγματοποιούν πολύ μεγάλες εκπτώσεις, έως 80%.
Ουρές στα καταστήματα
Από νωρίς το πρωί τεράστιες ουρές καταναλωτών είχαν σχηματιστεί σε καταστήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, γεγονός που από πολλούς κατακρίθηκε.
Συγκεκριμένα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι επιβάλλεται ως έθιμο ο υπερκαταναλωτισμός, όπως και άλλοι που υποστηρίζουν ότι οι έμποροι βρίσκουν την ευκαιρία να ξεπουλήσουν το stock εμπόρευμά τους.
Έμποροι: Black Friday? Ok. Why not?
Οι έμποροι, ωστόσο, υπεραμύνονται της απόφασής τους να εισάγουν τη «μόδα» της «Black Friday» στην ελληνική αγορά.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε ότι η χρήση στην ελληνική αγορά της γνωστής στις ΗΠΑ και αλλού «Black Friday» μπορεί να μην είναι εύηχη, αλλά δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι κάθε επιχειρηματική δράση αυτού του τύπου, έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για το σύνολο τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των καταναλωτών, όταν προκύπτει στο σωστό «timing», όταν επικοινωνείται έγκαιρα και συνδέεται με το εν γένει οικονομικό περιβάλλον.
Ο κ. Κορκίδης διερωτήθηκε αν η «Black Friday» στην Ελλάδα θα είναι τόσο αποδοτική σε μία εποχή βαθιάς καταναλωτικής ύφεσης και απάντησε: «Ίσως όχι, αλλά για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, από όπου άλλωστε ξεκίνησε η ιδέα, ίσως βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων».
Διερωτήθηκε, επίσης, «σε τι συνίσταται η καθ’ ημάς, "αμερικανιά" Black Friday;» για να δώσει ακόμη μία απάντηση: «Ίσως σε μία Παρασκευή με γενναίες προσφορές, ίσως σε μια ημέρα ρευστοποίησης stock και υπολοίπων προηγούμενης περιόδου; Γιατί όχι, αρκεί να το γνωρίζει ο καταναλωτής και ο έμπορος να είναι όπως πάντα προσεκτικός στο διαχωρισμό των ειδών που πουλά με μειωμένη τιμή».
«Σε κάθε περίπτωση, εφόσον δεν τίθεται κανένα θέμα διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας και βεβαίως δεν προσθέτει Κυριακές, οφείλουμε να περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα συνολικά», συμπλήρωσε.
Τη νεοφερμένη «μόδα» στηρίζει και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά (ΕΣΠ), ο οποίος εκφράζει την ελπίδα να δοθεί μια μικρή ανάσα στην αγορά και μια ευκαιρία στους καταναλωτές να κάνουν συμφέρουσες αγορές.
Στόχος, όπως λέει, είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, καθώς δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με μοναδικές προσφορές.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) αρκείται να αναφέρει ότι η «Μαύρη Παρασκευή» είναι εμπορική πρακτική και ενημερώνει ότι στο εξωτερικό και ειδικά στις ΗΠΑ οριοθετεί την έναρξη των αγορών της Χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Αντιδρούν οι εργαζόμενοι
Από την πλευρά της η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΙΥΕ) καταγγέλλει τις «ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες -όπως υποστηρίζει- «καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο».
Κατά την ΟΙΥΕ, «η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας».
«Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ‘’κυνηγό προσφορών’’», καταλήγει.