«Εμείς δεν είμαστε δογματικοί, συζητούμε» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης στη Βουλή την επομένη της συνάντησης του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου στο Μαξίμου. Ο κ. Φίλης επισήμανε ότι και μέσα στην Εκκλησία έχουν ωριμάσει απόψεις για την ανάγκη αλλαγής του μαθήματος των Θρησκευτικών, ενώ παράλληλα έδωσε το στίγμα των αποφάσεων για το μάθημα, αλλά και των σχέσεων κράτους – Εκκλησίας.
«Οι σχέσεις που θέλουμε να έχουμε με την Εκκλησία είναι οι σχέσεις που προσδιορίζονται από το Σύνταγμα και τους νόμους, σχέσεις συνεργασίας, σχέσεις οι οποίες αποβλέπουν στη βελτίωση της χώρας μας, στο να βγει η χώρα μας από την κρίση και εκεί ο καθένας κρίνεται από τη στάση του. Η πρόσφατη συμπεριφορά της Εκκλησίας, στην περίοδο της κρίσης με το αναπτυγμένο φιλανθρωπικό της έργο είναι ένα σημαντικό στοιχείο που βοηθάει στην κατεύθυνση της συνεργασίας επ’ ωφελεία του λαού», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Δημήτρη Κρεμαστινού.
Για την συνάντηση Τσίπρα – Ιερώνυμου ο κ. Φίλης επεσήμανε ότι «υπάρχει μια προσπάθεια καταλλαγής στις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας» και ότι «η χθεσινή συνάντηση βοήθησε σε αυτή την κατεύθυνση, να εξηγηθούν ζητήματα και να αρθούν παρεξηγήσεις».
Για το μάθημα των Θρησκευτικών ο υπουργός επεσήμανε: «Το πρώτο στο οποίο συμφωνήσαμε και συμφωνούμε είναι ότι την ευθύνη για την εκπαίδευση στην Ελλάδα την έχει το κράτος με τα αρμόδια όργανά του. Βεβαίως η Εκκλησία μπορεί να διατυπώνει τις απόψεις της και οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη το διάλογο που αναπτύσσεται ευρύτερα γύρω από ζητήματα όπως είναι το μάθημα των Θρησκευτικών. Αυτό κάναμε επί μεγάλο διάστημα. Ίσως να μην έφτανε για την Εκκλησία αυτός ο διάλογος. Ποτέ δεν τελειώνει ο διάλογος».
Ακόμη συμφωνήθηκε, όπως είπε, «να εφαρμοστούν φέτος τα προγράμματα που έχουν αποφασιστεί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Πολιτείας, με το υλικό που έχει διανεμηθεί ήδη με τα περυσινά βιβλία τα οποία αποτελούν πηγές για το μάθημα». Μάλιστα ο υπουργός υπενθύμισε ότι και τα βιβλία που διδάσκονται σήμερα είχαν προκαλέσει την αντίδραση της Εκκλησίας όταν εκδόθηκαν.
Επιπλέον ο κ. Φίλης διευκρίνισε ότι θα γίνει φέτος η αξιολόγηση των νέων προγραμμάτων, όπως γίνεται με όλα τα μαθήματα, και ότι πριν γραφτεί το νέο σχολικό βιβλίο θα υπάρξει διάλογος με τους εκπαιδευτικούς και με εκκλησιαστικούς φορείς για την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών.
«Το μείζον είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης. Πιστεύω ότι αν αφήσουμε στιγμές που δεν βοηθούν σε αυτή τη συνεννόηση μπορούμε να προχωρήσουμε και να γνωρίζουμε ότι θα είναι προς όφελος των παιδιών και συνολικά προς όφελος της εκπαίδευσης», τόνισε ο υπουργός δηλώνοντας ότι η κυβέρνηση σέβεται το θρησκευτικό συναίσθημα των πολιτών και αναγνωρίζει τον ρόλο της θρησκείας στη ζωή τους.
Αναφερόμενος στο Σύνταγμα ο υπουργός είπε ότι προσδιορίζει ως αποστολή του σχολείου την «εθνική και θρησκευτική αγωγή» και όχι την «χριστιανική ή ακόμη περισσότερο την ορθόδοξη διαπαιδαγώγηση». «Μερικές φορές στο δημόσιο διάλογο ηθελημένα ή αθέλητα παραποιείται αυτή η ρητή συνταγματική διάταξη», σχολίασε ο υπουργός δηλώνοντας ότι πρόθεσή του είναι τα Θρησκευτικά να γίνουν μάθημα γνώσης όλων των θρησκειών, με έμφαση στον ορθόδοξο πολιτισμό.
Ακόμη υπενθύμισε ότι η Ελλάδα έχει «νομικές, εσωτερικές και διεθνείς δεσμεύσεις» για την προστασία των θρησκευτικών μειονοτήτων στη χώρα μας. «Όταν αναγνωρίζουμε ως κράτος ότι οι μουσουλμάνοι στη χώρα μας είναι θρησκευτική μειονότητα, είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε την άποψη που έχουν οι συγκεκριμένες μειονότητες για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, και αυτή η διδασκαλία δεν είναι υποχρεωτική, είναι προαιρετική», πρόσθεσε σημειώνοντας ότι σήμερα το μάθημα είναι υποχρεωτικό για όλους. Ο Ν. Φίλης καταδίκασε τους «λογής – λογής φονταμενταλισμούς», όπως τον ισλαμικό, που προκαλούν αρνητικές εξελίξεις.
Ανάφερε ακόμη ότι «σε συνθήκες πολυφυλετικές, πολυγλωσσικές στις σχολικές τάξεις επιδιώκουμε μια προσέγγιση στα παιδιά αυτά από όπου και αν προέρχονται και όχι μια επιδίωξη κατηχητισμού». Σημείωσε τέλος ότι για τα θέματα αυτά υπάρχει ανοιχτός διάλογος και ανάμεσα στους θεολόγους και στην Εκκλησία καθώς και ότι μέσα στην Εκκλησία έχουν ωριμάσει απόψεις που έχουν να κάνουν με την ανάγκη αλλαγής του μαθήματος των Θρησκευτικών σε μια κατεύθυνση γνώσης των θρησκειών και όχι ομολογιακού ή κατηχητικού χαρακτήρα.
naftemporiki.gr