Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Πιστοποιώντας πως η αφίσα, ως οπτικό µέσο επικοινωνίας, έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον, ο σχεδιαστής Κωνσταντίνος Μίαρης συμμετέχει στην επετειακή 25η Διεθνή Μπιενάλε της Βαρσοβίας, και μας μιλά για τη σημαντική αυτή διοργάνωση, που τιμά και την ελληνική αφίσα.
Το έργο του Κωνσταντίνου Μίαρη, όπως και του Δημήτρη Αρβανίτη, τιμάται στην ιστορική Μπιενάλε της Βαρσοβίας, η οποία πραγματοποιείται έως τις 30 Ιουλίου, με αφορμή τον εορτασμό των 50 χρόνων από την ίδρυση του θεσμού.
Ο Κωνσταντίνος Μίαρης εργάζεται στον χώρο της οπτικής επικοινωνίας από το 2004, έχει σχεδιάσει εταιρικές ταυτότητες, εξώφυλλα δίσκων σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών, υπήρξε art director περιοδικών, υπεύθυνος σχεδιασμού προγραμμάτων θεατρικών παραστάσεων, ασχολείται με τη διδασκαλία της γραφιστικής τέχνης και μας μιλά για τη συμμετοχή του στην εορταστική αυτή Μπιενάλε.
KONSEPT 83
Μιλήστε μας για τη συμμετοχή σας στην 25η Διεθνή Μπιενάλε της Βαρσοβίας. Συμμετείχα για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βαρσοβίας, το 2012. Γνώριζα για τον θεσμό από την εποχή που σπούδαζα. Τυχαία, λοιπόν, εκείνη τη χρονιά, είδα μια φόρμα επικοινωνίας στο διαδίκτυο, μέσω της οποίας κάποιος μπορούσε να καταθέσει έργα προς κρίση, μέσω e-mail. Συνήθως, στις μεγάλες διοργανώσεις γύρω από την αφίσα, η αξιολόγηση των έργων γίνεται αποστέλλοντας φυσικό υλικό, τυπωμένες, δηλαδή, αφίσες.
Η απλοποιημένη διαδικασία μέσω της ηλεκτρονικής κατάθεσης υλικού ήταν ένα κίνητρο, για να συμμετάσχω. Έστειλα μια αφίσα, η οποία και έγινε δεκτή, ενώ στην επόμενη διοργάνωση της Μπιενάλε, το 2014, συμμετείχα με τρία έργα. Φέτος, λόγω της επετείου των 50 χρόνων από την ίδρυση του θεσμού, το διαγωνιστικό μέρος καταργήθηκε και οι διοργανωτές κάλεσαν 50 επιλεγμένους γραφίστες - καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο να συμμετέχουν με ένα έργο τους.
KONSEPT 83
Με ποια θέματα θα ασχοληθεί αυτή η εορταστική διοργάνωση; Θα πραγματοποιηθούν τρεις παράλληλες εκδηλώσεις - εκθέσεις. Η κάθε μία θα προσπαθήσει να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με τη θέση και τη σπουδαιότητα της αφίσας στην εποχή που ζούμε, σχετικά με το ποιοι θεωρούνται σημαντικοί καλλιτέχνες στη σύγχρονη γραφιστική σκηνή, ενώ θα γίνει, φυσικά, και ο σχετικός απολογισμός της μακρόχρονης πορείας του θεσμού.
Με τι έργα συμμετέχετε;
Η πρόσκληση των τιμώμενων καλλιτεχνών αφορά στο συνολικό τους έργο. Για τον συμβολικό, όμως, χαρακτήρα του 50ού έτους της Μπιενάλε, ζητήθηκε από τον καθένα μας ένα έργο της επιλογής μας. Εγώ επέλεξα να συμμετέχω με μια αφίσα, που σχεδίασα το 2010 και ήταν αφιερωμένη στον πρώτο Έλληνα που εγκατέστησε φωτοβολταϊκά, καταφέρνοντας μετά από πολύ κόπο και γραφειοκρατικά εμπόδια να συνδεθεί με το δίκτυο της ΔΕΗ. Η περιβαλλοντική μέριμνα είναι από τα θέματα, που με απασχολούν ιδιαίτερα.
Πώς θα γίνει η παρουσίασή τους;
Τα έργα μας θα φιλοξενηθούν στην gallery Prom. Παράλληλα, θα παρουσιάζονται σε 50 ειδικές φωτεινές επιγραφές, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης.
KONSEPT 83
Η λίστα των τιμώμενων σχεδιαστών περιλαμβάνει «ιερά τέρατα» της παγκόσμιας γραφιστικής σκηνής. Πώς αισθάνεστε που βρίσκεστε ανάμεσά τους; Είμαι ο νεότερος σε ηλικία προσκεκλημένος σχεδιαστής, κάτι το οποίο με τιμά ιδιαίτερα και με συγκινεί. Ο Milton Glaser, η Paula Scher, o Troxler, ο Kalarus και άλλοι πολλοί της λίστας υπήρξαν μετεφηβικοί μου ήρωες. Επίσης, η χαρά είναι ακόμα μεγαλύτερη, από τη στιγμή που, στη λίστα των προσκεκλημένων, βρίσκεται ο Δημήτρης Αρβανίτης, ο οποίος αποτελεί σημείο αναφοράς για την ελληνική αφίσα. Αν και, μέχρι την πρόσκλησή μας στην Μπιενάλε της Βαρσοβίας, δεν γνωριζόμασταν επί προσωπικού, πάντα τον συμπεριελάμβανα στους δασκάλους μου. Πάντα με γοήτευε η δουλειά σχεδιαστών με ανησυχίες και ευρύτερους προβληματισμούς γύρω από κοινωνικά θέματα. Δεν θεωρώ πως η γραφιστική πρέπει πάντα να συνδέεται με εμπορικούς σκοπούς.
Όσον αφορά στο δημιουργικό μέρος των έργων σας, ποιος είναι ο προσωπικός σας «εικαστικός κώδικας»; Προσπαθώ να μην εγκλωβίζομαι σε μια συγκεκριμένη σχεδιαστική λογική. Το να αποφεύγω τη μανιέρα είναι κάτι που με βοηθάει και σε προσωπικό επίπεδο. Δεν με ενδιαφέρει αν, στο τελικό αποτέλεσμα, δεν είναι εμφανής η σχεδιαστική του προέλευση. Τα τελευταία χρόνια, με ενδιαφέρει η χρήση υλικών, που μπορούν να συνυπάρξουν με το χαρτί.
ELLIE TSATSOU
Αν σχεδιάζατε μια αφίσα για τη σημερινή θλιβερή Ελλάδα, πώς θα την απεικονίζατε;
Δεν θα με ενδιέφερε να σχεδιάσω για τη θλιβερή εικόνα της Ελλάδας. Θα προτιμούσα να σχεδιάσω τη φωτεινή της όψη. Θα χρησιμοποιούσα σίγουρα τα οπτικά στοιχεία, που συνθέτουν την εικόνα της και την καθιστούν αναγνωρίσιμη σε όλο τον κόσμο. Τα χρώματα του Αιγαίου ή τις γεωμετρικές φόρμες που προκύπτουν, κοιτάζοντας από ένα ύψωμα τον Θεσσαλικό κάμπο.