Η Ισραηλινή ηθοποιός Ρόνιτ Ελκαμπέτζ, πρέσβειρα του ισραηλινού κινηματογράφου στο εξωτερικό και, κυρίως, στη Γαλλία, πέθανε σε ηλικία 52 ετών από επιπλοκές του καρκίνου, σύμφωνα με ανακοίνωση του ατζέντη της.
Η Ελκαμπέτζ, η οποία ποτέ δεν είχε παρακολουθήσει μαθήματα υποκριτικής, έλαβε πολλά βραβεία στο Ισραήλ και στο εξωτερικό ως ηθοποιός και σκηνοθέτιδα. Ήταν η μεγαλύτερη κόρη μιας φτωχής οικογένειας με τέσσερα παιδιά. Γεννήθηκε το 1964, στο νότιο Ισραήλ, από Μαροκινοεβραίους γονείς.
Παντρεμένη και μητέρα δύο παιδιών, η ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτιδα περνούσε τον χρόνο της μεταξύ Ισραήλ και Γαλλίας, όπου εμφανίστηκε στην ταινία του Αντρέ Τεσινέ, «Το κορίτσι στο τραίνο» (2009), δίπλα στην Kατρίν Nτενέβ, και στην ταινία «Στάχτες και αίμα» της Φανί Αρντάν.
Η τελευταία της ταινία «Gett» («Το διαζύγιο: Η δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ») του 2014, την οποία σκηνοθέτησε μαζί με τον αδελφό της, Σλόμι Ελκαμπέτζ, ήταν υποψήφια στην κατηγορία της ξένης ταινίας για τις Χρυσές Σφαίρες 2015. Ήταν το τελευταίο μέρος μιας οικογενειακής τριλογίας, που άρχισε το 2004 με την ταινία «Take a wife» και συνεχίστηκε με την ταινία «Seven days» (2007), που αναφέρεται στην παραδοσιακή περίοδο του πένθους.
Η Ελκαμπέτζ διακρίθηκε στο εξωτερικό για την ερμηνεία της στην ταινία «Καθυστερημένο προξενιό» (2001) και με την επιτυχία της «Επίσκεψης της μπάντας» (2007). Πρωταγωνίστησε σε πολλές ταινίες, ερμηνεύοντας ρόλους ισχυρών ή περιθωριακών γυναικών.
Ο πρώην πρόεδρος του Ισραήλ, Σιμόν Πέρες, τη χαρακτήρισε «υπέροχη ηθοποιό», «σπουδαία γυναίκα του πολιτισμού», «εξαιρετική πρέσβειρα πολιτισμού του Ισραήλ», σε δηλώσεις του στο ισραηλινό ραδιόφωνο. «Συνδύαζε το ταλέντο, τη γραφή και το παιχνίδι με μια ιδιαίτερη υπογραφή, που ήταν δική της» ανέφερε ο Πέρες.
Ο θάνατος της Ελκαμπέτζ προκάλεσε συγκίνηση και στη Γαλλία. «Και ο γαλλικός κινηματογράφος χάνει μια από τις πολλά υποσχόμενες σκηνοθέτιδες» δήλωσε ο πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου (CNC), Φρεντερίκ Μπρεντέν, ο οποίος εξήρε την «αφοσιωμένη καλλιτέχνη, αξιοθαύμαστη για το χάρισμα και την ομορφιά της, η οποία κοιτούσε την ισραηλινή κοινωνία στα μάτια, ρωτώντας την για τις παραδόσεις και, στην τελευταία ταινία της, για τον αρχαϊσμό της».
Ο Σαρλ Τεσόν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εβδομάδας Κριτικής στο Φεστιβάλ των Καννών, της οποίας η Ελκαμπέτζ ήταν πρόεδρος πέρυσι, τη χαρακτήρισε «αδιαμφισβήτητη μορφή» του ισραηλινού κινηματογράφου. «Αν ο ισραηλινός κινηματογράφος είναι τόσο πλούσιος, όπως βλέπει κανείς κάθε χρόνο στις Κάννες, τούτο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο.
naftemporiki.gr