Τα δύο μεγαλύτερα μουσεία του Αμστερνταμ, το Μουσείο Βαν Γκογκ http://www.vangoghmuseum.com και το Μουσείο Ρικς http://www.rijksmuseum.nl , αποφάσισαν να συνεργασθούν για να παρουσιάσουν το επόμενο έτος δύο από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής ζωγραφικής του 17ου αιώνα, δύο «γίγαντες» του μπαρόκ: τον Ρέμπραντ και τον Καραβάτζιο.
Συνολικά, είκοσι πέντε έργα θα εκτεθούν στο Μουσείο Βαν Γκογκ από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 18 Ιουνίου.
Ο κορυφαίος Ιταλός ζωγράφος του 17ου αιώνα, Μικελάντζελο Μερίζι που έγινε γνωστός με το όνομα του τόπου καταγωγής του, το Καραβάτζιο (1571-1610), που είχε σκανδαλίσει ουκ ολίγες φορές την Καθολική Εκκλησία, καθώς απεικόνιζε προκλητικά την Παναγία χρησιμοποιώντας ως μοντέλο του την αγαπημένη του πόρνη, και είχε καταδικαστεί σε θάνατο για φόνο, γιατί είχε σκοτώσει τον αντίπαλό του σε μονομαχία, επηρέασε με το έργο του τον Ρέμπραντ.
Το Αμστερνταμ εορτάζει τη συμπλήρωση 400 χρόνων από τη γέννηση του Ρέμπραντ (1606 - 1669) και με μια σειρά άλλων εκδηλώσεων, μεταξύ των οποίων είναι και η έκθεση «Ολοι οι Ρέμπραντ» στο Μουσείο Ρικς, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν ολόκληρο το έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη που βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου.
Κύριο χαρακτηριστικό της τέχνης του Ρέμπραντ ήταν οι αναζητήσεις των εκφραστικών δυνατοτήτων του φωτός, που εξαϋλώνει τις μορφές και τις παρουσιάζει σαν κομμάτια καθαρής φωτεινής ύλης. Το φως έγινε το ιδανικό μέσο εκφράσεως των συναισθημάτων και της αντίληψής του για το περιβάλλον, μετουσιώνοντας την πραγματικότητα σε οπτασία και προμηνύοντας τον ρομαντισμό.
Στα έργα του Ρέμπραντ, που είχε έφεση στις προσωπογραφίες, το φως δεν περιβάλλει τα σώματα και τα αντικείμενα. Ξεπηδά μέσα από αυτά και, κατά κάποιο τρόπο, τα κάνει να χάνουν το βάρος τους
Μια από τις βασικότερες τεχνικές του είναι το πέρασμα από το έντονο φως στο βαθύ σκοτάδι. Τα περιγράμματα σβήνουν, τα πράγματα λάμπουν μέσα στο σκοτεινό φόντο, δίνοντας την αίσθηση του φευγαλέου και αδιόρατου.
* Αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ, «Ο Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» του Καραβάτζιο
K.T.