Του Γιάννη Κανουπάκη
Το λανσάρισμα της νέας οικογένειας RAV4 σηματοδοτεί την είσοδο του πρώτου υβριδικού συμπαγούς SUV της Toyota στην πολύ ανταγωνιστική Ευρωπαϊκή κατηγορία C-SUV. Μία ακόμη "καλή είδηση" από την Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 2015. Με πλήρως υβριδικό σύστημα κίνησης που συνδυάζει ένα βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων Κύκλου Atkinson με ένα ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, το νέο RAV4 Hybrid διατίθεται σε εκδόσεις FWD και all-wheel drive. Το RAV4 Hybrid AWD έχει ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο πίσω που προσφέρει αυξημένη πρόσφυση και ικανότητα ρυμούλκησης 1,650 κιλών χωρίς το πρόσθετο βάρος και την περιπλοκότητα ενός κεντρικού άξονα μετάδοσης.
Αποδίδοντας συνολική ισχύ 197 ίππων, το νέο RAV4 Hybrid συνδυάζει χρόνο επιτάχυνσης 0-100 χλμ/ώρα μόλις 8,7 δευτ. με κορυφαία κατανάλωση 4,9 λτ/100 χλμ και αξιοσημείωτες εκπομπές CO2 115 γμ/χλμ που ενέχουν φορολογικά πλεονεκτήματα σε κάποιες χώρες.
Το πλήρως υβριδικό σύστημα κίνησης του νέου RAV4 προαναγγέλλει μία ανανεωμένη γκάμα κινητήρων προδιαγραφών Euro 6 για το μοντέλο του 2015.
Ένας νέος 2λιτρος turbodiesel αποδίδει 143 ίππους και ροπή 320 Nm, στοχεύοντας σε εκπομπές CO2 μόλις 123 γμ/χλμ. Και ένας βελτιωμένος 2λιτρος βενζινοκινητήρας που προσφέρεται με μηχανικό ή CVT κιβώτιο συνδυάζει τώρα ισχύ 151 ίππων και ροπή 195 Nm με εκπομπές CO2 από 149 γμ/χλμ.
Προάγοντας την αθόρυβη, πολιτισμένη και προηγμένη οδηγική εμπειρία που προσφέρει η Υβριδική τεχνολογία Toyota, το νέο RAV4 ωφελείται από την αυξημένη οδηγική άνεση και δυναμική συμπεριφορά, ένα αθόρυβο περιβάλλον καμπίνας, την ισχυρότερη, πιο δυναμική εξωτερική σχεδίαση, τη βελτιωμένη αντιληπτή ποιότητα και λειτουργικότητα εσωτερικού και όλες τις τελευταίες καινοτομίες στους τομείς ασφάλειας και προηγμένης τεχνολογίας.
Το σύστημα Toyota Safety Sense περιλαμβάνει ένα προηγμένο σετ τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας και νέο Panoramic View Monitor εμφανίζει μία πανοραμική απεικόνιση 360 μοιρών της περιοχής γύρω από το αυτοκίνητο που βοηθά τον οδηγό στο παρκάρισμα και σε ελιγμούς με χαμηλές ταχύτητες. Στο ανανεωμένο εσωτερικό ξεχωρίζει η εξελιγμένη οθόνη πολλαπλών πληροφοριών 4,2” μεταξύ των οργάνων και μία έγχρωμη οθόνη 7” στην κεντρική κονσόλα, που ενσωματώνει το σύστημα πολυμέσων Toyota Touch 2.
Κληρονομιά μισού αιώνα
Η ιδέα ενός εναλλακτικού συστήματος κίνησης για αυτοκίνητα είχε ήδη γεννηθεί στην Toyota τη δεκαετία του 1960. Αλλά τελικά στις αρχές της δεκαετίας του '90 η εταιρία ξεκίνησε ένα πρόγραμμα εξέλιξης βασισμένο στην παραγωγή για περιβαλλοντικά συμβατές τεχνολογίες αυτοκινήτων.
Το 1994, η Toyota έθεσε σε εφαρμογή το G21 project. Στόχος ήταν η δημιουργία ενός ‘πράσινου και φιλικού προς το περιβάλλον αυτοκινήτου για τον 21ο αιώνα το οποίο παρά τα άψογα περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια, προσέφερε όλη την άνεση και οδηγική απόλαυση ενός συμβατικού οχήματος’.
Με το λανσάρισμα της πρώτης γενιάς Prius το 1997, του παγκοσμίως πρώτου υβριδικού οχήματος μαζικής παραγωγής, η Toyota ξεκίνησε μία σύγχρονη επανάσταση στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, γράφοντας ένα σημαντικό ορόσημο στην εξέλιξη των συστημάτων κίνησης και τη βιώσιμη μετακίνηση.
Μετά το λανσάρισμα της τρίτης γενιάς Prius το 2009, το μοντέλο έγινε το πρώτο πλήρως υβριδικό όχημα που ήταν διαθέσιμο σαν ολοκληρωμένη, ανεξάρτητη γκάμα ενώ με την προσθήκη των Prius+ και Prius Plug-in Hybrid το 2012 δημιουργήθηκε η Οικογένεια Prius.
Οι διαδοχικές γενιές των Υβριδικών συστημάτων κίνησης της Toyota έγιναν ακόμα ισχυρότερες και παράλληλα ελαφρύτερες και πιο αποδοτικές σε κατανάλωση και εκπομπές CO2. Η Toyota επέκτεινε τη γκάμα υβριδικών μοντέλων της με την εισαγωγή του Auris Hybrid το 2010, του Yaris Hybrid (του μοναδικού πλήρως υβριδικού οχήματος στην κατηγορία B) το 2012 και του πρακτικού Auris Hybrid Touring Sports το 2013.
Το 2014, οι Ευρωπαϊκές πωλήσεις των Υβριδικών μοντέλων TOYOTA έφτασαν στις 178.041 μονάδες, αύξηση 13% σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά. Αποτέλεσμα, οι αθροιστικές υβριδικές πωλήσεις TOYOTA στην Ευρώπη ανέρχονται στο 1 Εκατομμύριο οχήματα σχεδόν από το 2000 που λανσαρίστηκε το πρώτο Prius στην περιοχή.
Σήμερα, η Toyota Motor Corporation έχει πουλήσει πάνω από 8 εκατομμύρια πλήρως υβριδικά οχήματα σε όλο τον κόσμο. Το νούμερο αυτό είναι ασυναγώνιστο από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή, και χαρίζει στην εταιρία ένα αδιαφιλονίκητο προβάδισμα στο δρόμο για τη βιώσιμη μετακίνηση. Χειροπιαστή απόδειξη του περιβαλλοντικού ρεκόρ των υβριδικών συστημάτων κίνησης της Toyota είναι ότι αυτές οι πωλήσεις έχουν ήδη συμβάλλει σε μία μείωση περίπου 58 εκατομμυρίων τόνων εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα.
«Ιδρυτής» της κατηγορίας
Η Toyota δίκαια θεωρείται, δικαίως, «ιδρυτής» της κατηγορίας συμπαγών SUV με το λανσάρισμα του πρώτου της Recreational Active Vehicle με 4-Wheel Drive (RAV4) το 1994. Όταν η πρώτη γενιά RAV4 αποκαλύφθηκε τότε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, ήταν τελείως διαφορετική από ένα παραδοσιακό 4x4. Το πρώτο ‘Urban 4WD’ που λανσαρίστηκε σαν ένα compact (3.695 M) 3-θυρο μοντέλο, διέθετε ένα σχετικά μικρό δίλιτρο κινητήρα εγκάρσια τοποθετημένο σε αυτοφερόμενο αμάξωμα, και με ανεξάρτητες αναρτήσεις μπροστά και πίσω. Έτσι γεννήθηκε η κατηγορία συμπαγών SUV. Το 1994, η Toyota πούλησε 53.000 RAV4.
Το νούμερο αυτό διπλασιάστηκε μετά από ένα χρόνο και τριπλασιάστηκε το 1996, ενώ από γενιά σε γενιά παρουσίαζε σταθερή αύξηση, μετατρέποντας το πρωτοποριακό συμπαγές SUV της Toyota από εξειδικευμένο μοντέλο σε παγκόσμιο αυτοκίνητο. Το 2013, οι πωλήσεις του RAV4 πρέπει να ήταν δεκαπλάσιες από αυτές του 1994. Σήμερα, οι τέσσερις γενιές του RAV4 που διατίθεται σε 170 χώρες έχουν πουλήσει πάνω από 6 εκατομμύρια μονάδες σε όλο τον κόσμο, από τις οποίες 1,5 εκατομμύριο σε Ευρωπαίους πελάτες.