Γιώργος Χρυσοστόμου: «…Πόσες φορές έχουμε αισθανθεί “ξένοι”, ακόμα και σε οικείο περιβάλλον; …»

Ο ηθοποιός Γιώργος Χρυσοστόμου μιλά για την παράσταση «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων»
Σάββατο, 08 Αυγούστου 2015 08:00
UPD:09/08/2015 05:21

Ως Ορέστης, ο Γιώργος Χρυσοστόμου έρχεται αντιμέτωπος με τον θάνατο, καθώς οι Βάρβαροι ετοιμάζονται να τον θυσιάσουν στη θεά Άρτεμη, και μιλά για το έργο και για τις σύγχρονες «ανθρωποθυσίες».

A- A A+

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Ενσαρκώνοντας έναν ήρωα που «δεν είναι ήρωας», ο ηθοποιός Γιώργος Χρυσοστόμου αναλαμβάνει μια επικίνδυνη αποστολή, προκειμένου να λυτρωθεί από τις Ερινύες, που τον κυνηγούν ως μητροκτόνο, και μας μιλά για την παράσταση «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων».

Γραμμένη σε μια εποχή ιδιαίτερα δύσκολη για την Αθηναϊκή Δημοκρατία, η τραγωδία αυτή, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μια πρόταση ελπίδας και τρυφερής παρηγοριάς από τη μεριά του Ευριπίδη, παρουσιάζεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, με σημαντικό σταθμό της περιοδείας της το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στις 7 και 8 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ.

Γιώργος Χρυσοστόμου, Αμαλία Μουτούση.

Η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» αποτελεί συνέχεια της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι», αν και διδάχτηκε πριν από αυτήν (414 - 413 π.Χ.). Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα, κατά την αρχαιότητα, έργα και δεν έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα, που θα το κατέτασσαν με ευκολία στις τραγωδίες.
Ως Ορέστης, ο Γιώργος Χρυσοστόμου έρχεται αντιμέτωπος με τον θάνατο, καθώς οι Βάρβαροι ετοιμάζονται να τον θυσιάσουν στη θεά Άρτεμη, και μιλά για το έργο και για τις σύγχρονες «ανθρωποθυσίες».

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της τραγωδίας του Ευριπίδη;

Ένα βασικό χαρακτηριστικό, που, εμένα, μου κέντρισε την προσοχή, είναι η αισιόδοξη αίσθηση και μυρωδιά, που αφήνει στο τέλος αυτό το έργο, μαζί με μία σκοτεινή αμφιβολία για τα πράγματα που έχουν να κάνουν με ό,τι έχει να κάνει με το Θείο. Ο Θεός τα κάνει; Ο Άνθρωπος; Αυτά τα δύο δε, μυθοποιούνται και απομυθοποιούνται διαρκώς και κυκλικά.

Με ποια θέματα καταπιάνεται;

Τα θέματά του όλα περικλείονται σε μία λέξη: “Ξένος”. Δεν θα εξηγήσω τι εννοώ, διότι η διαφορετικότητα, με την οποία ο καθένας μας αποκωδικοποιεί το τι συναίσθημα προκαλεί αυτή η λέξη, είναι πιο σημαντική από την ίδια την επεξήγησή της. Πόσες φορές έχουμε αισθανθεί “ξένοι”, ακόμα και σε οικείο περιβάλλον;

G.CHRYSOCHOIDIS

Μουτούση, Τουμανίδου, Βλάχου, Ζαχαράκης, Μιχαλόπουλος, Κιουρκτσόγλου, Κωσταντά, Βασιλόπουλος, Χρυσοστόμου, Χαλκιάς, Δρικούδης, Συριόπουλος, Γαλανής, Σαπρανίδου, Πουρέγκα.

Πώς εξελίσσεται η ιστορία τού έργου;

Η βασική ιστορία είναι γνωστή πλέον από το ίντερνετ. Αυτό, που δεν φαίνεται με μια πρώτη ματιά, είναι η εξέλιξη τόσο των βασικών ηρώων, όσο και των θεών, σε φιλοσοφικό πια επίπεδο, που συμβαίνει σε πέντε σελίδες, και τα πράγματα αντιμετωπίζονται πλέον με πιο “ενήλικο” τρόπο. Θεοί και άνθρωποι αλλάζουν σύστημα αξιών. Κάνουν “φορμάτ”, για να το πω στα… ελληνικά.

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος σε αυτήν;

Αφηγούμαι τον θετικοαρνητικοθετικό Ορέστη – ο  ήρωας αυτός, που δεν είναι ήρωας, είναι πολύ ήρωας, που παραδέχεται ότι δεν είναι ήρωας.

Τι οδηγεί τους ήρωες σε αίσιο τέλος;

Τους συγκεκριμένους ήρωες, η αποδοχή. Τους “ήρωες” γενικώς, τίποτα, μιας και πέφτουν με τα μούτρα να σώσουν την κατάσταση.

Στο έργο, γίνονται ανθρωποθυσίες στη θεά Άρτεμη. Στη σύγχρονη εποχή μας, σε ποιον «βωμό» θυσιάζονται οι άνθρωποι και τα δικαιώματά τους;

Η απάντηση δεν είναι το χρήμα. Είναι κάτι πιο πάνω. Οι ανθρωποθυσίες συμβαίνουν μέσα στο σπίτι πλέον, την ώρα των ειδήσεων, όπου οι σφαγές βρίσκονται σε ώρα αιχμής, αλλά και όλη την υπόλοιπη μέρα, όσο είναι ανοιχτή η τηλεόραση, στον βωμό του αποπροσανατολισμού. Υπάρχει ένας βωμός, στον οποίο θυσιάζεται η επαφή με την πραγματικότητα.

Εμάς, τι θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε αίσια εξέλιξη;

Το λέει η Ιφιγένεια στην προσευχή της: “Βόηθα μας να θυσιάσουμε αυτά που πρέπει”.

Απ. Δρικούδης, Μ. Βλάχου, Ορ. Χαλκιάς, Μ. Πουρέγκα, Γ. Χρυσοστόμου, Ελ. Αγγελίτσα, Ευτ. Σπυριδάκη, Δ. Κιουρκτσόγλου, Μ. Γαλανής, Άννα Καλαϊτζίδου.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος, μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής, δραματουργική επεξεργασία: Τάσος Αγγελόπουλος, σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού, κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ, κίνηση - χορογραφίες: Σοφία Πάσχου, φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου, συνεργάτης συνθέτης - μουσική διδασκαλία: Νίκος Γαλενιανός, βοηθοί σκηνοθέτη: Τάσος Αγγελόπουλος - Άννα Μιχελή, βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Μαρία Μυλωνά, Β΄ βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Τσίπουρα, βοηθός φωτίστριας: Phillip Isaksen, οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη. Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Αμαλία Μουτούση (Ιφιγένεια), Χρίστος Στυλιανού (Α΄ Αγγελιοφόρος), Γιώργος Χρυσοστόμου (Ορέστης),  Μιχάλης Συριόπουλος (Πυλάδης), Γιώργος Κολοβός (Θόας), Αναστάσης Ροϊλός (Β΄ Αγγελιοφόρος), Άννα Καλαϊτζίδου (Αθηνά), Χρύσα Ιωαννίδου (Άρτεμις - Άγαλμα). Χορός: Ελευθερία Αγγελίτσα, Παντελής Βασιλόπουλος, Μομώ Βλάχου, Μάνος Γαλανής, Απόλλων Δρικούδης, Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Στεφανία Ζώρα, Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Μαρία Κωνσταντά, Αντώνης Μιχαλόπουλος, Μαριάννα Πουρέγκα, Αλεξία Σαπρανίδου, Ευτυχία Σπυριδάκη, Χρύσα Τουμανίδου, Ορέστης Χαλκιάς. Παίζουν, επί σκηνής, οι μουσικοί: Αλέξανδρος Μιχαηλίδης (μπάσο κλαρινέτο), Κώστας Σακαρέλης (όμποε, αγγλικό κόρνο).

ΚΘΒΕ/G.CHRYSOCHOIDIS
Πρόγραμμα περιοδείας

Αύγουστος

Παρασκευή 7 και Σάββατο 8: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
19: Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου (Φεστιβάλ Ολύμπου)
26: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
29: Παπάγου - Κηποθέατρο Παπάγου
31: Βύρωνας - Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων»)

Σεπτέμβριος

2: Ελευσίνα - Παλαιό Ελαιουργείο (Φεστιβάλ «Aισχύλεια 2015»)
4: Πετρούπολη - Θέατρο Πέτρας (Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας).

Πληροφορίες
Περιοδεία: τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, εκπτωτικό (φοιτητές - άνω των 65 - άνεργοι): 12 ευρώ, συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 ευρώ, τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10 ευρώ, τιμή προπώλησης: 12 ευρώ, ομαδικό: 12 ευρώ, ενήλικες καταρτιζόμενοι ΔΙΕΚ & ΣΕΚ και εκπαιδευόμενοι ΣΔΕ της ΓΓΔΒΜ: 8 ευρώ. Ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ. Σημεία προπώλησης: Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου στη Θεσσαλονίκη, καταστήματα: Γερμανός, ote SHOPS, Public, Ιανός, Seven Spots, Παπασωτηρίου, Τράπεζα Πειραιώς (από τα μηχανήματα aps), και σε τοπικά σημεία σε κάθε πόλη, τηλεφωνικά: 2315 200200, 11876, ηλεκτρονικά: ntng.gr, tickethour.com, viva.gr, public.gr, ianos.gr.

Επίδαυρος: τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 50 ευρώ, Α ζώνη: 40 ευρώ, Β ζώνη: 25 ευρώ, φοιτητικό: 15 ευρώ (για 300 θέσεις την Παρασκευή 7/8 και για 300 θέσεις το Σάββατο 8/8), άνω διάζωμα: 15 ευρώ, άνεργοι - ΑΜΕΑ: 5 ευρώ, ενήλικες καταρτιζόμενοι ΔΙΕΚ & ΣΕΚ και εκπαιδευόμενοι ΣΔΕ της ΓΓΔΒΜ: 8 ευρώ, γίνονται δεκτά εισιτήρια Αγροτικής Εστίας θερινής περιόδου, ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ. Σημεία προπώλησης: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 17:00, Σάββατο: 9:00 - 15:00), Ωδείο Ηρώδου Αττικού (καθημερινά: 9:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00), Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Δευτέρα - Πέμπτη: 9:00 - 19:00, Παρασκευή και Σάββατο: 9:00 - 21:00), καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Reload, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr.

Προτεινόμενα για εσάς