Εξερευνώντας το «βλέμμα» της Δύσης προς την «άλλη» Ανατολή

Έκθεση του σημαντικού ζωγράφου Θεόδωρου Ράλλη, στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης
Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2014 09:35

Γυναίκα με πέπλο, ελαιογραφία σε δέρμα, 22 εκ. Συλλογή Alpha Bank.

A- A A+

Το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, σήμερα,  Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 8 το βράδυ, την έκθεση «Θεόδωρος Ράλλης: Με το Βλέμμα στην Ανατολή».

Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 22 Φεβρουαρίου 2015, είναι αφιερωμένη στο έργο του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου και πραγματοποιείται με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, ενώ, συγχρόνως, αποτελεί την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του έργου του Θεόδωρου Ράλλη μετά τον θάνατό του, το 1909, και  φιλοδοξεί να αναδείξει το έργο του μέσα από επιλεγμένους πίνακες, εξερευνώντας το «βλέμμα» της Δύσης προς την «άλλη» Ανατολή.

Το εργαστήριο του καλλιτέχνη στο Παρίσι, 1880-1990, Φωτογραφία The Frick Collection, Νέα Υόρκη.

Ο κυριότερος εκπρόσωπος του Οριενταλισμού στην Ελλάδα

Ο Θεόδωρος Ράλλης, με καταγωγή από τη Χίο και γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, έζησε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του στη Γαλλία. Εκεί, διαμορφώθηκε το έργο του μέσα στο ευρωπαϊκό ρεύμα του Οριενταλισμού και σύμφωνα με την ακαδημαϊκή τεχνική της γαλλικής σχολής. Στη συνέχεια, αναδείχθηκε ως ο κυριότερος εκπρόσωπος του Οριενταλισμού στην Ελλάδα και συνέβαλε στη δημιουργία της νεότερης καλλιτεχνικής παράδοσης της χώρας. Το έργο του Θεόδωρου Ράλλη είναι εμπνευσμένο από την Ελλάδα και τη Μέση Ανατολή και αντανακλά τη σχέση των δύο κόσμων μέσα από το πρίσμα της γαλλικής σχολής του 19ου αιώνα.

Η νυχτερία του πασά της Ταγγέρης, 1884, ελαιογραφία σε μουσαμά, 116 x 191 εκ., Δωρεά Γεωργίου Αλεξ. Γαϊτάνου. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Οι τρεις βασικές ενότητες της έκθεσης

Η πρώτη ενότητα αποτελεί την  εισαγωγική ενότητα της έκθεσης και επιχειρεί μια γνωριμία με τη ζωή του καλλιτέχνη. Θα εκτεθούν αυτοπροσωπογραφίες του, σπουδές, επιστολές, αλλά και φωτογραφίες από τα εργαστήρια του στο Παρίσι και το Κάιρο. Επίσης, θα εκτεθούν σχέδια από την εικονογράφηση βιβλίων, έναν τόμο από το αρχείο του, το ημερολόγιό του από το ταξίδι του στο Άγιο Όρος και αποσπάσματα από την αρθρογραφία του στον Τύπο της εποχής.

L.KOURGIANTAKIS

Η πισίνα, ελαιογραφία σε ξύλο, 33 χ 25,5 εκ. Ιδιωτική Συλλογή.

Η δεύτερη ενότητα, με τίτλο «Το χαρέμι και το λουτρό», περιλαμβάνει έργα, όπου ο καλλιτέχνης αποδίδει το χαρέμι ως στερεοτυπικό τόπο γοητείας και ερωτισμού, επιλέγοντας να απεικονίσει τη γυναίκα στο εσωτερικό δωματίων, πάνω σε ντιβάνια, περιτριγυρισμένη από μεγάλα μαξιλάρια και βαρύτιμα υφάσματα, καθώς και καλλωπιστικά φυτά, ναργιλέδες και ντέφια. Παράλληλα, όμως, αποδίδει στη γυναίκα, εκτός από τον ρόλο της οδαλίσκης, πρόσθετους ρόλους, οι οποίοι προβάλλουν έναν χώρο οικείο και καθημερινό, που αντιστοιχεί περισσότερο στην πραγματικότητα. Στα έργα του καλλιτέχνη, το λουτρό αποτελεί έναν χώρο φανταστικό, στον οποίο το ιδιωτικό στοιχείο και η σωματική οικειότητα είναι τα κυρίαρχα γνωρίσματα. Ο Ράλλης, μέσα από αλλεπάλληλες παραλλαγές, εστιάζει στο γυμνό σώμα και στο πρόσωπο, προσδίδοντάς τους, έτσι, ένα ιδεαλιστικό ύφος.

WESTIMAGE - ART DIGITAL STUDIO

Το ιερό φίδι, ελαιογραφία σε καμβά, 41,4 χ 32,3 εκ., Ιδιωτική Συλλογή. Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα, Θεσσαλονίκη

Η τρίτη ενότητα, με τίτλο «Η πίστη στην Ανατολή», περιλαμβάνει έργα, που σχετίζονται με τις μονοθεϊστικές θρησκείες της Ανατολής.  Απεικονίζουν ιερούς τόπους, σκηνές λατρείας και εσωτερικά ναών και τζαμιών. Στα έργα αυτά, η μυσταγωγική ατμόσφαιρα τονίζεται από την ιδιαίτερη χρήση του φωτός. Η παρουσία του ανθρώπου στους χώρους αυτούς ποικίλλει, ενώ στα έργα, όπου εικονίζονται τζαμιά, η παρουσία των μορφών είναι σπάνια. Το ιδιαίτερο στοιχείο της τέχνης του έγκειται στην απόδοση μιας βιωμένης Ανατολής και, ως εκ τούτου, οικείας και κατανοητής. Οι μορφές στα έργα του παρουσιάζονται στις ανθρώπινες διαστάσεις τους, ενώ το βλέμμα του καλλιτέχνη παρατηρεί με οικειότητα, κατανόηση και συμπάθεια τη ζωή τους. Ο ζωγράφος χρησιμοποίησε ένα ακαδημαϊκό ιδίωμα, που μαζί με το υλικό των συμβόλων του και τη θεατρική χειρονομία, δημιούργησαν τον μύθο της δικής του Ανατολής, αυτή που οραματίστηκε, έζησε και αγάπησε.

Γυναίκα σε εσωτερικό εκκλησίας (Η κανδήλα), ελαιογραφία σε καμβά, 35 χ 22 εκ.. Κληροδότημα Θεόδωρου Ράλλη

Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή Alpha Bank, από δημόσιες συλλογές (Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου, Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου Ευταξία και Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ), καθώς και από ιδιωτικές συλλογές. Μάλιστα, ορισμένα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ευρύτερο κοινό, όπως τα: «Γητεύτρα πυθώνων» (ιδιωτική συλλογή, Αθήνα), «Η ευνοούμενη του σουλτάνου» (ιδιωτική συλλογή, Λονδίνο) και «Η Νασλή» (ιδιωτική συλλογή, Αθήνα).
Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος ομότιτλος κατάλογος (ελληνικά/αγγλικά), έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, σε κείμενα και επιμέλεια της Δρος Μίρκας Παλιούρα.

Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης: Ασωμάτων 22 και Διπύλου 12, τηλ.: 210 3251311. Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη έως Κυριακή: 9.00 - 17.00, Δευτέρα έως Τετάρτη: κλειστά. Τιμές εισιτηρίου: κανονικό: 7 ευρώ,  μειωμένο: 5 ευρώ.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς