Τεχνολογίες καμουφλάζ οι οποίες προσαρμόζονται αυτόματα στο περιβάλλον τους και «βυθίζονται» μέσα σε αυτό, καθιστώντας τον χρήστη τους αόρατο έχουν εμφανιστεί πολλάκις στην επιστημονική φαντασία (με ίσως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τον εξωγήινο κυνηγό του «Predator»). Εδώ και χρόνια έρευνες που γίνονται πάνω σε αυτόν τον τομέα φαίνονται ικανές να καταστήσουν το συγκεκριμένο όνειρο πραγματικότητα- και η δουλειά ερευνητών του University of Houston, εμπνευσμένη από θαλάσσιους οργανισμούς, εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο.
Ειδικότερα, σε paper το οποίο δημοσιεύτηκε στο Proceedings of the National Academy of Sciences περιγράφεται μια τεχνολογία που επιτρέπει σε ένα υλικό να «διαβάζει» αυτόματα το περιβάλλον του και να προσαρμόζεται. Σύμφωνα με τον Κουντσιάνγκ Γιου, επίκουρο καθηγητή μηχανολογίας- μηχανικής και επικεφαλής συντάκτη του paper, το εν λόγω οπτοηλεκτρονικό σύστημα καμουφλάζ εμπνεύστηκε από το δέρμα των κεφαλόποδων- της συνομοταξίας θαλάσσιων όντων στην οποία περιλαμβάνονται τα χταπόδια, τα καλαμάρια, οι σουπιές κ.α.- τα οποία μπορούν να αλλάζουν γρήγορα την απόχρωσή τους τόσο για σκοπούς παραλλαγής όσο και προειδοποίησης.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν και ερευνητές από το University of Illinois at Urbana-Champaign και το Northwestern University. H καινοτομία του συστήματος έγκειται στο ότι αντίστοιχα συστήματα του παρελθόντος δεν προσαρμόζονταν αυτόματα, τη στιγμή που η συγκεκριμένη τεχνολογία «βλέπει» το χρώμα και αλλάζει ανάλογα. Όπως επισημαίνει ο καθηγητής Γιου, η «ανάγνωση» του περιβάλλοντος γίνεται μέσω της χρήσης θερμοχρωματικού υλικού.
Το πρωτότυπο που έχει αναπτυχθεί από τους ερευνητές δουλεύει σε άσπρο και μαύρο, με κάποιες αποχρώσεις του γκρι, αλλά κατά τον Γιου μπορεί να σχεδιαστεί/ προσαρμοστεί έτσι ώστε να είναι σε θέση να λειτουργήσει σε όλο το χρωματικό φάσμα. Αντίστοιχα, όπως επεσήμανε, είναι δυνατή και αρκετά εύκολη και η αύξηση του μεγέθους του συστήματος σε κλίμακα για σκοπούς κατασκευής.
Οι πιο χρήσιμες εφαρμογές της συγκεκριμένης τεχνολογίας θα ήταν προφανώς στρατιωτικού ή βιομηχανικού χαρακτήρα, ωστόσο σύμφωνα με τον Γιου θα μπορούσαν να προκύψουν και πολλές καταναλωτικού προσανατολισμού, όπως παιχνίδια και wearable ηλεκτρονικές συσκευές.