Εκ παραδρομής δημοσιεύτηκε, σε προηγούμενο άρθρο μας, ότι άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού του τελικού βαθμού σε περίπτωση αναβαθμολόγησης γραπτού στις πανελλήνιες εξετάσεις. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε καμία αλλαγή σ’ αυτό το σημείο. Ισχύει ότι και πέρυσι. Ας δούμε τι και πως ισχύει στις αναβαθμολογήσεις.
Αναβαθμολόγηση ενός γραπτού στις πανελλήνιες εξετάσεις γίνεται όταν ο βαθμός του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή διαφέρουν περισσότερο από 12 μονάδες στις 100, Τότε το γραπτό δίνεται σε τρίτο βαθμολογητή που βαθμολογεί και αυτός το γραπτό. Ο τελικός βαθμός προκύπτει από το μέσο όρο των δύο μεγαλύτερων βαθμών. Όπως βλέπουμε στον πίνακα όταν ένας υποψήφιος βαθμολογηθεί με 80 και 94 από τους δύο βαθμολογητές, τότε υποχρεωτικά βαθμολογεί και τρίτος που βάζει, στο παράδειγμά μας, 82. Αυτό που ισχύει είναι ότι ως τελικός βαθμός του υποψηφίου θεωρείται ο μέσος όρος των δύο μεγαλύτερων βαθμών, δηλαδή του 94 και του 82. Τελικός βαθμός του υποψηφίου θεωρείται το 88. Σκοπός, δηλαδή, του νομοθέτη είναι να εξασφαλίσει ο υποψήφιος το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Είναι σωστό; Όχι δεν είναι, γιατί έτσι ευνοείται σε βάρος όσων τα γραπτά τους δεν έχουν αναβαθμολογηθεί. Δεν θεωρώ ότι είναι δίκαιο να επιλέγονται οι δύο υψηλότεροι από τους τρεις βαθμούς σε όσων υποψηφίων τα γραπτά αναβαθμολογούνται, ενώ οι υπόλοιποι υποψήφιοι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα.
Στο παράδειγμά μας μπορούμε να υποθέσουμε, με ασφάλεια, ότι το γραπτό έπρεπε να βαθμολογηθεί με 80 έως 82 όπως δείχνουν οι βαθμοί του πρώτου βαθμολογητή και του αναβαθμολογητή. Το σωστό θα ήταν να υπολογίζεται ο μέσος όρος των δύο κοντινότερων βαθμών. Στο παράδειγμά μας ο τελικός βαθμός θα ήταν 81 Στην περίπτωση αυτή ο υποψήφιος ευνοείται σε βάρος κάποιου άλλου υποψηφίου και πριμοδοτείται με 80 έως 160 μόρια, ανάλογα αν το μάθημα είναι αυξημένης βαρύτητας ή όχι. Επειδή είναι μεγάλη η διαφορά μορίων και οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων , όπου σκοπός είναι να γράψεις καλύτερα από τους άλλους υποψηφίους και οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές παίζονται για λίγα μόρια , είναι σημαντικό να διασφαλίζεται η δικαιοσύνη του συστήματος βαθμολόγησης.
Πόσους υποψηφίους αφορά η αναβαθμολόγηση; Πολλούς αν δούμε τον πίνακα 2. Τα στοιχεία σταματούν στο έτος 2011, καθώς το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει δημοσιεύσει έκτοτε στοιχεία. Είναι λογικό να πρωταγωνιστούν στις αναβαθμολογήσεις τα θεωρητικά μαθήματα, καθώς είναι πιο δύσκολη η αντικειμενική βαθμολόγηση σ’ αυτά τα μαθήματα, αφού μπορεί να υπάρχουν πολλές σωστές απαντήσεις.
Το πρόβλημα των αναβαθμολογήσεων προσπαθεί να λύσει το Υπουργείο Παιδείας με την καθιέρωση του σώματος βαθμολογητών, που προβλέπει ο νόμος για το νέο λύκειο. Όμως ακόμη δεν έχει λειτουργήσει ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, αντικείμενο του οποίου θα είναι η διεξαγωγή των εξετάσεων και η λειτουργία της τράπεζας θεμάτων.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής
[email protected]