Τη δυνατότητα να λειτουργεί ακόμα και όταν αναποδογυρίζει έχει το Sea-Eye: ένα μη επανδρωμένο σκάφος τύπου καταμαράν το οποίο ανέπτυξαν επιστήμονες του Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Gizmag, το Sea-Eye μπορεί να κινείται με δύο τρόπους: είτε μέσω τηλεχειρισμού, είτε αυτόνομα μέσω GPS. Ήδη, λόγω του καταμαράν σχεδιασμού του, είναι πιο σταθερό στο νερό από ό,τι ένα κανονικό σκάφος, ωστόσο το χαρακτηριστικό που το κάνει να ξεχωρίζει πραγματικά είναι η δυνατότητά του να λειτουργεί και αναποδογυρισμένο- κάτι που εξαλείφει την ανάγκη για συστήματα σταθεροποίησης που κανονικά ενσωματώνονται σε USV (unmanned surface vehicle).
Όπως είπε στο Gizmag ο Μοχάμαντ Νατζίμπ Κιρ Οθμάν, ένας από τους δημιουργούς του, υπάρχουν δύο σετ προπελών, πάνω και κάτω, έτσι ώστε όταν αναποδογυρίζει οι πάνω σταματούν να λειτουργούν και οι κάτω ενεργοποιούνται αυτόματα. Το πρωτότυπο έχει εμβέλεια δύο χιλιομέτρων και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 50-60 χιλιομέτρων ανά ώρα- ωστόσο, σύμφωνα με την ομάδα που το δημιούργησε, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Το σκάφος τροφοδοτείται από μπαταρίες και μπορεί να επαναφορτιστεί χάρη σε ηλιακούς συλλέκτες- εξασφαλίζοντας έτσι ότι πάντα θα μπορεί να επιστρέψει στη βάση του. Ακόμα και όταν ταξιδεύει αυτόνομα (μέσω GPS) οι χειριστές γνωρίζουν συνέχεια τη θέση του, καθώς μεταδίδει συνεχώς τις συντεταγμένες του. Επίσης, διαθέτει σύστημα σόναρ και κάμερες νυχτερινής όρασης, που παρέχουν εικόνα στην επιφάνεια και στον βυθό.
UNIMAP
Όπως επισημαίνει ο Οθμάν, ο προγραμματισμός του είναι τέτοιος ώστε να επιστρέφει μόνο του στις αρχικές συντεταγμένες από όπου ξεκίνησε εάν χαθεί η επικοινωνία με τη βάση. Μεγάλο πλεονέκτημα είναι επίσης το μικρό του μέγεθος, το οποίο το καθιστά ιδανικό για αποστολές έρευνας και διάσωσης, παρακολούθησης και κατασκοπείας. «Το Sea-Eye είναι 80% μικρότερο από άλλα USV που υπάρχουν στον κόσμο. Είναι ευκολότερο για αυτό το σκάφος να ακολουθήσει ένα ύποπτο πλοίο χωρίς να γίνει αντιληπτό». Επίσης, είναι ιδιαίτερα αθόρυβο λόγω του ηλεκτρικού μοτέρ του, ενώ, κατά τους κατασκευαστές του, το κόστος συντήρησης και χρήσης του είναι χαμηλό.
Η ομάδα του Sea-Eye σκοπεύει να το αξιοποιήσει εμπορικά αφού βελτιώσει την κάμερα, τους κινητήρες και την εμβέλειά του, ενώ έχει υποβάλει ήδη αίτηση κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας. Περαιτέρω σχέδια περιλαμβάνουν τον έλεγχό του μέσω smartphone.