Ο Γιόνας Κάουφμαν σε μια μοναδική μουσική βραδιά

Ο «βασιλιάς των τενόρων» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Δευτέρα, 12 Μαΐου 2014 08:45

Ο «βασιλιάς των τενόρων», Γιόνας Κάουφμαν.

A- A A+

Ο «βασιλιάς των τενόρων», Γιόνας Κάουφμαν, και η κορυφαία ορχήστρα δωματίου, Κάμερορκέστερ, με μέλη από τις δύο μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου (Φιλαρμονική της Βιέννης και του Βερολίνου), ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια μοναδική μουσική βραδιά, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Τρίτη 13 Μαΐου, στις 8.30 το βράδυ.

Ο πιο περιζήτητος τενόρος της εποχής μας, μετά τις προηγούμενες εμφανίσεις του στο Μέγαρο, το 2009 και το 2011, έρχεται στην Αθήνα με την περίφημη ορχήστρα δωματίου «Wien - Berlin», για να τραγουδήσει τα «Τραγούδια ενός οδοιπόρου» του Γκούσταβ Μάλερ, σε μεταγραφή για έγχορδα από τον Άρνολντ  Σαίνμπεργκ, έναν κύκλο τεσσάρων τραγουδιών, που ο Μάλερ έγραψε πάνω σε δικούς του στίχους, το 1884, για να θρηνήσει με το δικό του εσωτερικό ύφος, μια άτυχη αγάπη.

Ένα στοίχημα για τη φωνή

Ο Γιόνας Κάουφμαν αγαπά με πάθος την όπερα, αλλά δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τα λίντερ, όπως λέει. Θεωρεί ότι τα γερμανικά αυτά τραγούδια τού ρομαντικού κινήματος είναι η βασιλική σχολή για κάθε φωνή. «Τα λίντερ είναι ένα στοίχημα για τη φωνή» επισημαίνει. «Απαιτούν πολύ πιο λεπτεπίλεπτη δουλειά, περισσότερα ηχοχρώματα, περισσότερες αποχρώσεις, μια μεγάλη και δυναμική γκάμα και, ταυτόχρονα, μια πολύ πιο διακριτική εσωτερική προσέγγιση στη μουσική και τους στίχους. Είναι ερμηνείες από καρδιάς, μια αδιανόητη άσκηση συγκέντρωσης και επιστράτευσης όλης της κλίμακας της φωνής. Μια μοναδική μορφή τέχνης, που υποστηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις».

Με ευαισθησία και δύναμη

Στο μουσικό αυτό ταξίδι, ο Κάουφμαν πλαισιώνεται από μια εξαιρετική ορχήστρα δωματίου, που συνδυάζει την ευαισθησία και τον ελαφρύ ήχο ενός μικρού συνόλου με μια δύναμη, η οποία προδίδει την προέλευση των μελών της από τις δύο βασιλεύουσες, αλλά και ανταγωνιστικές ορχήστρες της Βιέννης και του Βερολίνου. Η ορχήστρα δωματίου «Βιέννη - Βερολίνο» θα τον συνοδεύσει στα «Τραγούδια ενός οδοιπόρου» και θα ερμηνεύσει μόνη της τη Συμφωνία αρ. 10 σε σι ελάσσονα για έγχορδα του Φέλιξ Μέντελσον - Μπαρτόλντυ, το Σεξτέτο από την όπερα «Καπρίτσιο» του Ρίχαρντ Στράους και την «Εξαϋλωμένη νύχτα» του Άρνολντ Σαίνμπεργκ.

Νηπιακή απόφαση ζωής

Ο Γιόνας Κάουφμαν  είδε τη «Μαντάμα Μπατερφλάι» στην Όπερα του Μονάχου, όταν ήταν πέντε ετών, και αποφάσισε αμέσως ότι ήθελε να γίνει λυρικός τραγουδιστής. Άρχισε τη διαδρομή του από τις Όπερες της Γερμανίας, έγινε διεθνώς γνωστός με τη συνεργασία του με την Όπερα της Ζυρίχης το 2001 και, από τότε, έχει κατακτήσει τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου και τα σημαντικότερα Φεστιβάλ. Οι κριτικοί, σε σπάνια ομοφωνία, τον έχουν χαρακτηρίσει βασιλιά των τενόρων και τον έχουν χρήσει διάδοχο του Παβαρότι και του Ντομίνγκο.

Γεννημένος το 1969, στο Μόναχο, με προέλευση από τις ανατολικές περιοχές της Γερμανίας, γιος ενός ασφαλιστή και μιας νηπιαγωγού, μεγάλωσε σε ένα μικροαστικό ενοικιαζόμενο διαμέρισμα, με μικρούς χώρους, αλλά με την πολυτέλεια ενός πιάνου και μιας μεγάλης δισκοθήκης με όπερες και κλασσική μουσική, που είχαν συγκεντρώσει οι μουσικόφιλοι γονείς του. Σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου και επέλεξε να μην ειδικευτεί σε κανένα είδος και κανένα ρεπερτόριο. «Δεν σκέπτομαι τον εαυτό μου ως Γάλλο, Ιταλό ή Γερμανό τενόρο» εξηγεί. «Προσπαθώ να τα κάνω όλα και νομίζω ότι μπορώ, μου φαίνεται πιο υγιές για μένα. Όταν δουλεύεις σε διαφορετικά  είδη λυρικού τραγουδιού, μαθαίνεις πράγματα από το ένα είδος, που σου είναι χρήσιμα και για τα άλλα».

Λατρεύει την όπερα και το θέατρο, συνδυάζει εκφραστικότητα φωνής και ηθοποιίας και, στη σκηνή, έχει πάντα στο μυαλό του εκείνους, που παρακολουθούν όπερα ή λίντερ για πρώτη φορά. «Η πλοκή πρέπει να είναι σαφής και η απόδοση να τους κερδίζει. Αν προσπαθείς απλώς να ικανοποιήσεις του λάτρεις της όπερας, δεν θα ξαναδείς αυτούς που δοκίμασαν για πρώτη φορά. Είμαι ανοιχτός στις καινοτομίες, αλλά απορρίπτω εκείνες που απλώς προκαλούν, για να κερδίσουν το μιντιακό παιχνίδι», τονίζει. Έχει φτάσει στην κορυφή και ελπίζει ότι θα καταλάβει πότε πρέπει να αποχωρήσει, πριν απομυθοποιηθεί.

Βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση, αλλά κρατάει ως έδρα του την Όπερα της Ζυρίχης, την αφετηρία της μεγάλης διεθνούς διαδρομής του. Την επέλεξε για τα ασυμβίβαστα καλλιτεχνικά της κριτήρια, το μυημένο κοινό της, τις καλές αμοιβές που προσφέρει, τη μικρή της κλίμακα (1.165 θέσεις) και τη δυνατότητα να βλέπει τα τρία του παιδιά, που απέκτησε από τον γάμο του με τη μετζοσοπράνο Μαργκαρέτε Γιόσβιγκ.

Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»: Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. Τιμές εισιτηρίων: 70, 50, 35, 19 ευρώ, ειδικές τιμές: 65+, πολύτεκνοι: 13 ευρώ, φοιτητές - νέοι - άνεργοι - ΑΜΕΑ: 9,5 ευρώ.

naftemporiki.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς