Άφοβος και ελεύθερος Νίκος Καζαντζάκης

Στον πολυχώρο Vault, για 10 μόνο παραστάσεις
Δευτέρα, 28 Απριλίου 2014 09:20

Μάριος Ιορδάνου.

A- A A+

Ο ανήσυχος στοχαστής, που «δεν έλπιζε τίποτα, δεν φοβόταν τίποτα, ήταν ελεύθερος», ο μυθιστοριογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης (1883 - 1957), ξυπνά και πάλι μέσα από το έργο του, το οποίο εξακολουθεί να συγκλονίζει και να αποτελεί πηγή έμπνευσης.

Βασισμένο στο έργο του σπουδαίου μας λογοτέχνη, που αναγνωρίζεται ως ο περισσότερο μεταφρασμένος παγκοσμίως, το έργο «Δεν φοβάμαι. Δεν ελπίζω. Είμαι…», σε σκηνοθετική επιμέλεια του Μάριου Ιορδάνου, μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μνήμης και Τιμής για τον Νίκο Καζαντζάκη, που διοργανώθηκε στο Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας, παρουσιάζεται ξανά στον πολυχώρο Vault, για 10 μόνο παραστάσεις, από σήμερα, Δευτέρα 28 Απριλίου, έως την Τρίτη 27 Μαΐου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 το βράδυ.

Το έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία στο Griechische Kulturstiftung, στο Βερολίνο, τον περασμένο Νοέμβριο, αποτελεί μια σύνθεση από τα μεγαλύτερα έργα του Νίκου Καζαντζάκη, με κεντρικό κορμό την «Ασκητική». Εμπνευστής της ιδέας, ο Μάριος Ιορδάνου δημιουργεί μία παράσταση, που συνδυάζει την αφήγηση με το σωματοποιημένο θέατρο, με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη Σοφία Καζαντζιάν, ενώ παράλληλα, θα προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία «Το μυστικό του Θησέα» του Μάριου Ιορδάνου, η οποία αναφέρεται στον μύθο του Θησέα μέσα από την «Ασκητική».

Σοφία Καζαντζιάν.

Με καθαρή συνείδηση

Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της τουρκοκρατούμενης Κρήτης. Σπούδασε Νομική στην Αθήνα (1902 - 1906) και μεταπτυχιακά στο Παρίσι (1907 - 1909), όπου επηρεάστηκε βαθύτατα από τις φιλοσοφικές αρχές του Μπερξόν και του Νίτσε. Την εποχή αυτή, άρχισε η συστηματική του ενασχόληση με τα γράμματα. Πραγματοποίησε πλήθος ταξιδιών στο εξωτερικό, αρκετές φορές ως ανταποκριτής εφημερίδων. Υπηρέτησε ως γενικός διευθυντής στο υπουργείο Περιθάλψεως (1919), διορίστηκε υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου (1945) και εργάστηκε ως σύμβουλος λογοτεχνίας στην Unesco (1946). Διετέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων. Το 1956, στη Βιέννη, τιμήθηκε με το βραβείο Ειρήνης, το οποίο προερχόταν από το σύνολο των τότε σοσιαλιστικών χωρών, και είχε προταθεί 3 φορές για το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του ποιητή, έχοντας γράψει την «Οδύσσεια», ένα μεγαλόπνοο έργο με 24 ραψωδίες και 33.333 στίχους. Διακρίθηκε στη δραματουργία («Προμηθέας», «Καποδίστριας», «Κούρος», «Νικηφόρος Φωκάς», «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος», «Χριστόφορος Κολόμβος» κ.ά.), στη συγγραφή ταξιδιωτικών εντυπώσεων (Ισπανία, Ιταλία, Αίγυπτος, Σινά, Ιαπωνία, Κίνα, Αγγλία, Ρωσία, Ιερουσαλήμ και Κύπρος), στα φιλοσοφικά δοκίμια («Ασκητική», «Συμπόσιο» κ.ά.). Ευρύτερα γνωστός έγινε από τα μυθιστορήματά του: «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» (1946), «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1948), «Ο Καπετάν Μιχάλης» (1950), «Ο τελευταίος πειρασμός» (1951), «Αναφορά στον Γκρέκο» (1961), κ.ά.. Το έργο του έχει μεταφραστεί και εκδοθεί σε περισσότερες από 50 χώρες και έχει διασκευαστεί για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

Μάριος Ιορδάνου.

Συγκρούστηκε με την Ορθόδοξη Εκκλησία, αφού κατηγορήθηκε ως ιερόσυλος, με βάση αποσπάσματα από τον «Kαπετάν Mιχάλη» και το σύνολο του περιεχομένου του «Τελευταίου πειρασμού», ο οποίος δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα στην Ελλάδα. Το 1954, με έγγραφό της, η Ιερά Σύνοδος ζητούσε από την κυβέρνηση την απαγόρευση των βιβλίων του Νίκου Καζαντζάκη. Εκείνος, απαντώντας στις απειλές της Εκκλησίας για τον αφορισμό του, έγραψε σε επιστολή του: «Μου δώσατε μια κατάρα,  Άγιοι Πατέρες, σας δίνω μια ευχή: Σας εύχομαι να ‘ναι η συνείδησή σας τόσο καθαρή, όσο η δική μου, και να ’στε τόσο ηθικοί και θρήσκοι, όσο είμαι εγώ». Τελικά, η Εκκλησία της Ελλάδος δεν τόλμησε να προχωρήσει στον αφορισμό του, καθώς ήταν αντίθετος σε αυτό ο οικουμενικός πατριάρχης Αθηναγόρας. Ο «Τελευταίος πειρασμός» καταγράφηκε στον Κατάλογο των Απαγορευμένων Βιβλίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Ο Νίκος Καζαντζάκης έφυγε από τη ζωή στις 26 Οκτωβρίου του 1957, σε ηλικία 74 ετών. Η Ελένη Καζαντζάκη ζήτησε από την Εκκλησία της Ελλάδος να τεθεί η σορός του σε λαϊκό προσκύνημα, όμως ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Θεόκλητος, απέρριψε το αίτημα. Έτσι, η σορός του μεταφέρθηκε στο Ηράκλειο. Η ταφή έγινε στην Ντάπια Μαρτινέγκο, πάνω στα βενετσάνικα τείχη, διότι η ταφή του σε νεκροταφείο απαγορεύτηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος. Στον τάφο του, χαράχτηκε, όπως το θέλησε ο ίδιος, η επιγραφή: «Δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος».

Σοφία Καζαντζιάν - Μάριος Ιορδάνου.

Ταυτότητα παράστασης
Διασκευή - απόδοση κειμένων: Μάριος Ιορδάνου - Σοφία Καζαντζιάν, καλλιτεχνική και σκηνοθετική επιμέλεια, μουσική - σύνθεση: Μάριος Ιορδάνου, χορογραφίες: Σοφία Καζαντζιάν, ενορχήστρωση: Μάνος Αντωνιάδης - Φώτης Μαντζαρίδης, φωτισμοί: Πάνος Γκόλφης, βοηθός σκηνοθέτη: Πέννυ Γκριτζάπη. Παίζουν: Μάριος Ιορδάνου, Σοφία Καζαντζιάν.

Πληροφορίες
Πολυχώρος Vault: Μελενίκου 26 - Γκάζι (πλησιέστερος σταθμός Μετρό: Κεραμεικός), τηλ.: 213 0356472, 6945 993870 (τηλεφωνικές κρατήσεις: 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00). Διάρκεια παράστασης: 75΄. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 10 ευρώ, ανέργων - ΑΜΕΑ: 7 ευρώ.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς