Άμορφοι «Αναζητητές» ενός μυστικιστή συνθέτη

Στην Αίθουσα 3Α, το Σάββατο 5 και την Κυριακή 6 Απριλίου
Παρασκευή, 04 Απριλίου 2014 08:20

Σε δύο ξεχωριστές συναυλίες, με τίτλο «Αναζητητές», αφιερωμένες στον Έλληνα φιλόσοφο - συνθέτη  Γεώργιο Γεωργιάδη (1866 - 1949), γνωστό ως Γκουρτζίεφ (Gurdjieff), η μουσική ομάδα Ρόδα ενορχηστρώνει μουσικά έργα του.

A- A A+

Οι φιλοσοφικοί ήχοι ενός μυστικιστή συνθέτη, ο οποίος πίστευε ότι, μέσα από τις δονήσεις της μουσικής, μπορούν να μελετηθούν οι νόμοι του σύμπαντος, ξυπνούν μέσα από μια σύνθεση Ανατολής και Δύσης, που αντηχεί το μήνυμά τους για την αφύπνιση του ανθρώπου.

Σε δύο ξεχωριστές συναυλίες, με τίτλο «Αναζητητές», αφιερωμένες στον Έλληνα φιλόσοφο - συνθέτη  Γεώργιο Γεωργιάδη (1866 - 1949), γνωστό ως Γκουρτζίεφ (Gurdjieff), η μουσική ομάδα Ρόδα ενορχηστρώνει μουσικά έργα του, επηρεασμένα από ύμνους Δερβίσηδων και Σαγίντ, μακρινά μοναστήρια και τραγούδια απομονωμένων κοινοτήτων, στην Αίθουσα 3Α, το Σάββατο 5 και την Κυριακή 6 Απριλίου, στις 8.30 το βράδυ.

Επίκληση στις ιερές δυνάμεις

O πλούτος της μουσικής του Γκουρτζίεφ είναι τεράστιος και άπτεται μιας ευρείας γκάμας, που έχει σχέση με τη θρησκευτική και την υμνική παράδοση της Ανατολής, όσο και με τη σύγχρονη τρανς και τζαζ. Κυριαρχούν εμφατικοί ρυθμοί και πλούσιες μελωδίες. Οι συνθέσεις του «αγγίζουν» εθνολογικά στοιχεία και τελετουργίες των μοναστηριακών αδελφοτήτων, προσφέροντας ένα πλούσιο ρεπερτόριο, με ρίζες από τη λαϊκή και θρησκευτική μουσική της Κεντρικής Ασίας, του Καυκάσου και της ρωσικής ορθόδοξης λειτουργικής μουσικής.

Αποτελώντας τμήμα του Ιδρύματος Γκουρτζίεφ, η ομάδα Ρόδα έχει στόχο την πραγμάτωση της διδασκαλίας του μεγάλου Έλληνα φιλοσόφου. Από το 1991, μελετά τους μεγάλους μύθους της ανθρωπότητας και τα μέλη της διερευνούν τη θεατρική εμπειρία και τις δυνατότητές της να συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού του ανθρώπου, στηρίζοντας την ύπαρξή της και τις μεθόδους εργασίας της πάνω στη μελέτη του έργου που κληροδότησε ο Γκουρτζίεφ.

Έτσι, παίρνει τους ήχους του και τους «επιτρέπει να υπάρχουν σε όλη την άμορφη και εξωτική ελευθερία τους. Ήχους διαλογισμού, χίμαιρας, οξύτητας, προτεταμένης ψαλμωδίας, ανοιχτούς, ρυθμικούς, μυστικιστικά μινιμαλιστικούς, που μέσα από τη μελωδική ακρίβειά τους, στέκονται αποστασιοποιημένα και αμερόληπτα, κάνοντας επίκληση στις Ιερές Δυνάμεις». Παράλληλα, η ομάδα πειραματίζεται και με τη σχέση κινηματογραφικής εικόνας και μουσικής, με στόχο την αναζήτηση της πνευματικότητας στη σύγχρονη κοινωνία.

Διψασμένος για την αρχαία γνώση

Γεννημένος στην Αλεξανδρούπολη του Καυκάσου από Έλληνες γονείς, ο Γκουρτζίεφ ήταν μια από τις πιο σημαντικές πνευματικές φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα και συνθέτης έργων, που εμπνεύστηκε από τα ταξίδια του στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της Κεντρικής Ασίας και της Άπω Ανατολής. Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του, «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους», η δίψα του για την αρχαία γνώση - που πίστευε ότι υπήρχε ακόμη κάπου στη γη – τον οδήγησε, όσο ήταν ακόμα νεαρός, σε μια αναζήτηση που επρόκειτο να διαρκέσει περισσότερο από είκοσι χρόνια.

Προσάρμοσε στο πιάνο και τη δυτική συμφωνική ορχήστρα - με τη συνεργασία του μαθητή του, συνθέτη και μαέστρου των μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης, Τόμας ντε Χάρτμαν - λαϊκά τραγούδια από κοινότητες της Ασίας, ψαλμούς και ύμνους των Δερβίσηδων και των Σαγίντ, ύμνους και προσευχές μακρινών και απομονωμένων ναών, αλλά και μουσική για τις «κινήσεις», τους Ιερούς Χορούς που επινόησε ως αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας του.

Δημιούργησε το φιλοσοφικό σύστημα «Τέταρτος δρόμος» ή «Εργασία», που περιλαμβάνει ένα σύνολο ιδεών και περιγράφει λεπτομερώς τη λειτουργία της «ανθρώπινης μηχανής» και τα στάδια για την πνευματική αφύπνιση του ανθρώπου. Διαχώριζε τη μουσική σε «αντικειμενική» και «υποκειμενική», όπως και κάθε άλλο είδος τέχνης. Υποκειμενική θεωρούσε τη μουσική, που παράγει τυχαίες αντιδράσεις στους ακροατές της, και αντικειμενική τη μουσική που βασίζεται στην ακριβή γνώση των νόμων, που διέπουν τις δονήσεις των ήχων, μέσα από τις οποίες μπορούν να μελετηθούν οι νόμοι του σύμπαντος. Όταν περιγράφει τα στάδια της δημιουργίας, της εξέλιξης και της ανεξέλιξης, στοχεύει στην επαναδημιουργία μιας συμμαχίας ανάμεσα στη μουσική και την επιστήμη, η οποία ανάγεται στην παράδοση της δυτικής πυθαγόρειας σκέψης.

Συντελεστές
Καλλιτεχνική διεύθυνση - ενορχήστρωση: Μαρία Περετζή. Τάκης Πατερέλης (πιάνο, σαξόφωνο, φλάουτο), Πία Πιερράκου (πλήκτρα, φωνητικά), Γιώργος Ντούνης (κρουστά), Δημήτρης Γασπαράτος (κιθάρα, κρουστά, μπάσο, φωνητικά), Σταύρος Κάππας (κρουστά), Άγγελος Γιαννάτος (κρουστά), Γιάννης Καλημέρης (ντιτζεριντού, κρουστά).

Πληροφορίες
Αίθουσα 3Α, Καποδιστρίου 106 (παράδρομος) & Ελευθερίας - Ν. Ιωνία, τηλ.: 210 2836763, 6976 033948, 6937 422456. Διάρκεια συναυλίας: 1 ώρα και 45΄. Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ. Προπώληση: καταστήματα Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, τηλεφωνικά:  11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς