Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει από πλευράς όσων υποστήριξαν το σετ εικονικής πραγματικότητας Oculus Rift κατά την καμπάνια του στο Kickstarter η είδηση της αγοράς της Oculus από το Facebook.
Το Oculus Rift, που συγκέντρωσε 2,4 εκατ. δολάρια τον Σεπτέμβριο του 2012, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον αρχικό στόχο, παραμένει ένα από τα πλέον επιτυχημένα παραδείγματα καμπάνιας crowdfunding. Ωστόσο, αρκετοί από τους 9.500 χρηματοδότες που είχαν υποστηρίξει τότε το project πλέον αμφιβάλλουν για το αν τελικά ήταν καλή ιδέα.
«Χρηματοδότησα το Oculus μέσα στις πρώτες ημέρες της εισόδου του στο Kickstarter» δήλωσε στον Guardian ο Ριχ Βιατρόβσκι, gamer. «Αν και δεν είναι εντελώς έκπληξη το ότι κάποιος αγόρασε την εταιρεία, δεν μπορώ παρά να απογοητευτώ που αυτός ήταν το Facebook…Απλά δεν είναι στα συμφέροντα του Facebook να βάλει λεφτά σε κάτι χωρίς να έχει κάποιο βαθμό ελέγχου».
Αντίστοιχα, ο Τζορτζ Μπάκενχαμ δηλώνει «εκνευρισμένος»: «Η εξαγορά από το Facebook φαντάζει πιθανό κατά 80% να εξαφανίσει το momentum, και ακόμα και στην περίπτωση του 20%, μάλλον θα “κλειδωθεί” με διάφορους ενοχλητικούς τρόπους και θα σταματήσει να είναι η cool, παράξενη τεχνολογία στην οποία μπορείς να επέμβεις ελεύθερα».
Όσον αφορά στο ίδιο το Kickstarter, η εξαγορά δημιουργεί ερωτήματα, καθώς η εταιρεία πάντοτε υποστήριζε ότι δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως «βιτρίνα» για την προπαραγγελία προϊόντων. «Το Kickstarter δεν είναι κατάστημα» είχε δηλώσει η εταιρεία το 2012, προσθέτοντας ότι «πρόκειται για έναν νέο τρόπο για δημιουργούς και καταναλωτές να συνεργάζονται για να δημιουργούν πράγματα».
Ωστόσο, το ερώτημα το οποίο τίθεται στο δημοσίευμα του Guardian είναι το εξής: εάν το Kickstarter δεν είναι κατάστημα, και αν οι backers του Oculus Rift δεν λαμβάνουν μερίδιο στην εταιρεία που χρησιμοποίησε τα χρήματά τους για να δημιουργήσει μία επιχείρηση αξίας δύο δισ., τότε για τι ακριβώς πλήρωσαν;
Από πλευράς του, ο Πάλμερ Λάκι, δημιουργός του Oculus Rift, τόνισε, απευθυνόμενος σε οργισμένους υποστηρικτές στο Reddit, ότι «πρόκειται για την καλύτερη δυνατή εξέλιξη για το μέλλον της εικονικής πραγματικότητας, όχι για το πορτοφόλι μου».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα σχόλια της σελίδας του Oculus Rift στο Kickstarter σημειώνεται «μπαράζ» δημοσιεύσεων από backers, οι περισσότεροι εκ των οποίων εκφράζουν την αντίθεσή τους στην εξαγορά. «Είμαι επίσης πολύ απογοητευμένος αλλά πιστεύω ότι μόνο ο χρόνος θα δείξει πόσο σωστή απόφαση ήταν πραγματικά. Τέλος πάντων, πλέον οι μεγαλοτραπεζίτες αποφασίζουν τι θα συμβεί στην εικονική πραγματικότητα» έγραψε σχετικά ένας χρήστης (Guilherme Hartmann).
«Πού απευθύνεται κάποιος για να πάρει πίσω τα 300 δολάριά του; Νομίζω ότι ως backers έχουμε δικαιώματα πάνω στο προϊόν επίσης. Δεν μου αρέσει τα λεφτά μου να ξοδεύονται για τεχνολογία που καταλήγει στα χέρια του Facebook» σημειώνει ένας άλλος (Philip Hansen).
Επικριτικός ήταν και ο Μάρκους Πέρσον, δημιουργός του δημοφιλούς παιχνιδιού Minecraft. Όπως έγραψε στο Twitter, «συζητούσαμε το ενδεχόμενο μεταφοράς μίας έκδοσης του Minecraft στο Oculus. Μόλις ακύρωσα αυτή τη συμφωνία. Το Facebook με ανατριχιάζει».