Γιώργος Οικονόμου: «…Η συνεχής εναλλαγή των ρόλων θύτη - θύματος είναι στη φύση μας…»

Το έργο «Η Αφροδίτη με τη γούνα», παρουσιάζεται στο θέατρο Θησείον
Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2014 11:30
UPD:17:44
A- A A+

Κάνοντας μια βαθιά διείσδυση στην τέχνη της υποκριτικής, ο Γιώργος Οικονόμου σκηνοθετεί ένα τολμηρό «παιχνίδι», γοητευτικό και σκοτεινά αστείο, και μας μιλά για την παράσταση «Η Αφροδίτη με τη γούνα».

Κάτι ανάμεσα σε δράμα που ταράζει και κωμωδία που  διασκεδάζει, το - βραβευμένο με Τόνι και πολλά ακόμη βραβεία -   έργο του αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Ντέιβιντ Άιβς παρουσιάζεται στο θέατρο Θησείον.

Ο Γιώργος Οικονόμου στήνει σκηνοθετικά μία δυνατή σύγκρουση, που ξεσπά πάνω σε έναν καμβά στερεοτύπων, κρυφών και «αμαρτωλών» προσωπικών επιθυμιών, ακραίων διεκδικήσεων, λαγνείας και διαστροφής και ανατρέπει κάθε προηγούμενο κανόνα ξεπερνώντας κάθε όριο, καθώς οι ρόλοι θύτη και θύματος αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς, και μιλά για το έργο και τον φαύλο κύκλο της ζωής μας.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το έργο;

Στην “Αφροδίτη με τη γούνα”, ο Ντέιβιντ Άιβς χρησιμοποιεί ως κειμενική αφορμή την ομώνυμη νουβέλα του Λεοπόλδου Φον Σάχερ Μαζόχ και πλάθει ένα ιδιαίτερα σύγχρονο έργο ευρύτατης θεματολογίας. Το ύφος είναι αρχικά ρεαλιστικό και η δράση διαδραματίζεται στον χώρο ενός άδειου θεάτρου, κατά τη διάρκεια μιας ακρόασης. Το παιχνίδι των ρόλων ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές είναι απρόβλεπτο και συναρπαστικό, “μια βραδιά εξαιρετικής και επικίνδυνης kinky ψυχαγωγίας”, όπως το περιέγραψε ο κριτικός των New York Times. 

Σκιαγραφείστε μας του ήρωές του.

Και οι δύο χαρακτήρες του έργου είναι “του θεάτρου”. Ο Τόμας (Γιώργος Παπαγεωργίου) είναι συγγραφέας και η Βάντα (Βίκυ Παπαδοπούλου) ηθοποιός. O Τόμας διασκευάζει και σκηνοθετεί τη νουβέλα του Μαζόχ, ενώ η Βάντα φτάνει ασθμαίνουσα, καθυστερημένη και καταταλαιπωρημένη στην ακρόαση, για να διεκδικήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο Τόμας θεωρεί πως το πόνημά του υμνεί τα ύψιστα και βαθύτατα ανθρώπινα πάθη. Η Βάντα δεν έχει την παραμικρή αμφιβολία πως πρόκειται για πορνό σαδομαζό. Κατά τον Τόμας, ο κόσμος πάει στο θέατρο, για να γευθεί τα πάθη, που λείπουν από τη ζωή. Κατά τη Βάντα, ο κόσμος πάει στη ζωή, για να γευθεί τα πάθη, που λείπουν από τη ζωή. 

Σε ποιο παιχνίδι μπλέκονται;

Στο παιχνίδι των ρόλων. Των ρόλων των φύλων, της σεξουαλικής διαστροφής και όχι μόνο. Σε ένα παιχνίδι άκρως θεατρικό. Παιχνίδι λογοτεχνικών, αλλά και καθημερινών στερεοτύπων. Της σκηνής, αλλά και του πεζοδρομίου. Το παιχνίδι αποκτά μια ενέργεια και μια δυναμική, που ορίζει και καθυποτάσσει. Οδηγώντας σχεδόν τελεσίδικα στο χάος, εμπεριέχει αναγκαστικά τεράστιες δόσεις γελοιότητας.  Η σύγκρουση είναι, συχνά, ατελέσφορη και κανιβαλιστική  και οι αναφορές του έργου στις “Βάκχες” του Ευριπίδη δεν είναι καθόλου τυχαίες.

Ποιες ανθρώπινες πλευρές αναδεικνύονται μέσα από αυτό;

Το έργο έχει μια σαφή ψυχαναλυτική, κοινωνική και ιστορική βάση. Η δράση τοποθετείται ταυτόχρονα σε δύο εποχές, αλλά και στον χώρο του μύθου.  Στον 19ο  αιώνα και στο αποκαλούμενο “τώρα”. Αυτό προσδίδει, εκ των πραγμάτων, μια διαχρονικότητα στην αντιμετώπιση της ανθρώπινης φύσης από τον συγγραφέα. Η βεντάλια ανοίγει πολύ, αναδεικνύοντας όλες τις πλευρές, αλλά κυρίως τις ενδόμυχες, κρυφές και ανομολόγητες. Και, βεβαίως, κορυφαία πλευρά είναι πάντα η ανάγκη για λύτρωση. 

Πώς ανατρέπονται συνεχώς οι ρόλοι του θύτη και του θύματος;

Μέσα από τη σκληρή διεκδίκηση και τη σύγκρουση σε μια αντιπαράθεση, με στόχο συχνά ακαθόριστες και μυστικές υπερβάσεις. Η συνεχής ανατροπή και εναλλαγή αυτών των ρόλων είναι στη φύση μας. Τη βιώνουμε καθημερινά σε βαθμό πλήξης. Ενδιαφέρον έχουν οι λόγοι, που οδηγούν σε αυτή την προβλέψιμη  κυκλικότητα και οι συνθήκες ανατροπής της. Η “Αφροδίτη με τη γούνα” φωτίζει λαμπρά μερικούς από αυτούς τους λόγους.

Πού εστιάζει η σκηνοθετική σας διείσδυση;

Σε έναν ενδιαφέροντα και στιγμιαίο ρεαλισμό πάνω σε σουρεαλιστικό καμβά. Αυτά, βέβαια, μέσα από τη δουλειά μου με τους εξαιρετικά  ταλαντούχους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης.

Αν αναλογιστούμε - συλλογιστούμε τη δύσκολη ελληνική πραγματικότητα, πιστεύετε ότι, ίσως, όλοι μας είμαστε και θύτες και θύματα της κατάστασης που βιώνουμε;

Ναι, βεβαίως. Μερικοί πρόλαβαν να το απολαύσουν κιόλας. Υπάρχουν, όμως, φευ και πολλοί, που η μοίρα τούς θέλει μόνο θύματα.

Τι χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε, για να σπάσουμε αυτόν τον φαύλο κύκλο;

Να παύσουμε να τον επιζητούμε.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Δάφνη Οικονόμου, σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Γιώργος Οικονόμου, σκηνικά – κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος, φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος, βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Καφούσιας, συμπαραγωγή: Λυκόφως του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου. Παίζουν: Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Παπαγεωργίου.

Πληροφορίες
Θέατρο Θησείον: Τουρναβίτου 7 – Θησείο, τηλ.: 210 3255444. Ημέρες και ώρες παραστάσεων:  Έως 2 Μαρτίου: Πέμπτη 21.00, Σάββατο 21.30, Κυριακή 19.00. 8 - 16 Μαρτίου Πέμπτη: 21.00, Σάββατο 19.00, Κυριακή 21.30. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 16 ευρώ, φοιτητικό - ανέργων: 12 ευρώ. Προπώληση: Ticket Services: Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσμαζόγλου), τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: www.ticketservices.gr.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς