Αφήνοντας ανοιχτό το τέλος, ώστε να αποκτά μία γενικότερη και διαχρονική δυναμική και να προσαρμόζεται σε διαφορετικές καταστάσεις, αναδεικνύοντας, κυρίως, το θέμα της ατομικής και κοινωνικής ενοχής και ευθύνης, ένα αποκαλυπτικό έργο ζωντανεύει έναν παλιό εφιάλτη, που, στις μέρες μας, δυστυχώς, αγωνίζεται να ξυπνήσει και πάλι.
Μιλώντας για το σήμερα με τα αδιάσειστα και ανατριχιαστικά στοιχεία του ναζιστικού χθες, το εμβληματικό έργο - ντοκουμέντο του Πέτερ Βάις, «Η ανάκριση», σε σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, με τον Κώστα Καζάκο στον ρόλο του ανακριτή, ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη, όπου και θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Εγνατία, από σήμερα, Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου έως και την Κυριακή 9 Μαρτίου, ενώ, στη συνέχεια, θα επιστρέψει στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», στην Αθήνα, από τις 12 Μαρτίου έως τις 13 Απριλίου.
Κραυγή για τις σκοτεινότερες σελίδες της ιστορίας
Πρόκειται για ένα έργο - κραυγή για τα έργα και τις πράξεις του ναζισμού, το οποίο απευθύνει ένα συγκλονιστικό και δριμύ κατηγορώ, που βασίστηκε στα πρακτικά της δίκης βασικών στελεχών του ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης και εξόντωσης του Άουσβιτς. Μιλά για ένα πολύ κοντινό μας χθες, που αναφέρεται στις σκοτεινότερες σελίδες της ιστορίας, καταδεικνύοντας, ταυτόχρονα, πόσο σημερινοί μπορεί να είναι οι κίνδυνοι και πόσο απαραίτητη είναι η εγρήγορση και η καταγγελία παρόμοιων και πανομοιότυπων φασιστικών - ρατσιστικών - ναζιστικών φαινομένων σήμερα.
AKRIVIADIS
Ο γερμανός συγγραφέας το παρουσίασε, αφού παρακολούθησε τη δίκη της Φρανκφούρτης για το Άουσβιτς, που είχε την επίσημη ονομασία «Ποινική διαδικασία εναντίον του Μούλκα και άλλων» (20 Δεκεμβρίου 1963 έως 20 Αυγούστου 1965), και ήταν η πρώτη μεγάλη δίκη που διεξήχθη από τη γερμανική δικαιοσύνη εναντίον των ναζιστών εγκληματιών, στην οποία κατέθεσαν 359 μάρτυρες, εκ των οποίων 248 επιζήσαντες του στρατοπέδου.
AKRIVIADIS
Παρακολουθώντας όλη τη μαρτυρική πορεία
Η δίκη γνώρισε τεράστια δημοσιότητα και - ήδη, πριν την απαγγελία των δικαστικών αποφάσεων στις 19 και 20 Αυγούστου 1965 - ο Βάις, αντλώντας υλικό από τα ντοκουμέντα της, έδωσε μορφή σε ένα θεατρικό κείμενο, που μας αναγκάζει να ακολουθήσουμε ολόκληρη τη μαρτυρική πορεία, να φτάσουμε με τα τρένα στην αποβάθρα, να μπούμε στο στρατόπεδο από την αποκρουστική πύλη που είχε την επιγραφή «Η εργασία απελευθερώνει», να είμαστε παρόντες στα βασανιστήρια και τις εκτελέσεις στον «Μαύρο τοίχο» και να φτάσουμε μπροστά στους φούρνους των κρεματορίων, όπου αποτεφρώθηκαν, μόνο στο συγκρότημα στρατοπέδων του Άουσβιτς, περίπου 1.500.000 άνθρωποι, από όλες τις κατεχόμενες χώρες της Ευρώπης.
Ένα μεγάλο πλήθος Εβραίων (ανάμεσά τους και 55 έως 60.000 Έλληνες), πλήθος κομμουνιστών και προοδευτικών διανοούμενων, τεράστιος αριθμός σοβιετικών αιχμαλώτων πολέμου, αντιστασιακοί, τσιγγάνοι, ομοφυλόφιλοι και άλλες ομάδες πολιτών, που «νόθευαν» το αίμα της άριας φυλής. Το έργο παίχτηκε ταυτόχρονα σε 15 θεατρικές σκηνές στη Γερμανία και στο Royal Shakespeare Company στο Λονδίνο, σε σκηνοθεσία Πήτερ Μπρουκ, και ο Πέτερ Βάις κέρδισε το βραβείο Λέσινγκ. Έκτοτε, η παράσταση έχει παρουσιαστεί με πολλούς διαφορετικούς και πειραματικούς τρόπους σε όλο τον κόσμο.
AKRIVIADIS
Μια πυξίδα, για να ξαναβρούμε τον δρόμο μας
«Η “Ανάκριση” του Πέτερ Βάις μπορεί να είναι μια πυξίδα, που θα μας βοηθήσει να ξαναβρούμε τον δρόμο μας. Θα μας οργώσει τη μνήμη και, μέσα από τα ιστορικά ντοκουμέντα, μέσα από τα αδιαμφισβήτητα γεγονότα, που συνέβησαν στα τρομερά χρόνια των ναζιστικών στρατοπέδων εξόντωσης, θα μας αναγκάσει να ξαναθυμηθούμε κάτω από ποια διαδικασία ο άνθρωπος μπορεί να χάσει την ανθρώπινη υπόστασή του και να μεταβληθεί σε ένα άβουλο και θλιβερό κτήνος» σημειώνει ο Κώστας Καζάκος.
AKRIVIADIS
Αλήθεια, χωρίς φίλτρα
Και με τη σειρά του, ο σκηνοθέτης επισημαίνει για την παράσταση: «Έχει ως στόχο να περάσει, χωρίς φίλτρα, την αλήθεια στον σημερινό θεατή και να του δημιουργήσει την εγρήγορση που ζητούν οι καιροί. Η παράσταση σέβεται τη λογική του αφηγηματικού θεάτρου και τη δομή του θεάτρου - ντοκουμέντο. Είναι μία πολιτική παράσταση και, ειδικά σήμερα, θέλω να πιστεύω ότι είναι ένα θέατρο που δεν παράγει αισθητική, αλλά δημιουργεί ηθική».
Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση - δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Σταύρος Τσακίρης, δραματολόγος: Δήμητρα Πετροπούλου, σκηνικά - κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου. Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Εύα Κοταμανίδου, Κωνσταντίνος Καζάκος, Ντίνος Καρύδης, Δημήτρης Καλαντζής, Τζένη Κόλλια, Σπύρος Τσεκούρας, Χάρης Χαραλάμπους, Γιάννης Γούνας, Μαρία Τζάνη, Ευθύμης Ξυπολιτάς. Στον θίασο, προστίθεται μία απρόσμενη 12η παρουσία επί σκηνής...
AKRIVIADIS
Πληροφορίες
Θέατρο Εγνατία: Πατριάρχου Ιωακείμ 1, πλατεία Αγίας Σοφίας - Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 225172. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Παρασκευή: 21:00, Σάββατο και Κυριακή: 18:00 και 21:00. Διάρκεια παράστασης: 125΄ (με διάλειμμα 10 λεπτών). Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 19 ευρώ, κάθε Πέμπτη: 15 ευρώ, φοιτητικό - μαθητικό - νέοι έως 24 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ, ομαδικό:13 ευρώ.
Θέατρο «Τζένη Καρέζη»: Ακαδημίας 3 - Αθήνα, τηλ.: 210 3636144, 210 3625520. naftemporiki.gr