Στην επιτυχή εκτόξευση ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους (drone) από υποβρύχιο σε κατάδυση προχώρησε το U.S Naval Research Laboratory.
Η όλη ιδέα χρειάστηκε έξι χρόνια για να πραγματοποιηθεί. Το αεροσκάφος το οποίο χρησιμοποιήθηκε στη δοκιμή είναι πλήρως ηλεκτρικό και θεωρείται ότι τέτοιου είδους μέσα θα ανοίξουν νέους ορίζοντες στους τομείς της συγκέντρωσης πληροφοριών, παρακολούθησης και αναγνώρισης του υποβρύχιου στόλου των ΗΠΑ.
Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε από το USS Providence (κλάσης Los Angeles). Το drone (XFC UAS – eXperimental Fuel Cell Unmanned Aerial System) εκτοξεύτηκε από τορπιλοσωλήνα μέσω του συστήματος Sea Robin, το οποίο έχει σχεδιαστεί έχοντας κατά νου τα δεδομένα εκτόξευσης των πυραύλων Tomahawk.
Μετά την εκτόξευσή του, το όχημα εκτόξευσης Sea Robin έφτασε στην επιφάνεια, όπου εμφανίστηκε ως σημαδούρα. Ακολούθησε κάθετη εκτόξευση του drone, το οποίο πραγματοποίησε μία αποστολή διάρκειας ωρών, μεταδίδοντας «ζωντανά» βίντεο στο υποβρύχιο και τα υπόλοιπα σκάφη υποστήριξης.
Το XFC είναι ένα πλήρως αυτόνομο, ηλεκτρικό αεροσκάφος κυψελών καυσίμου με αναδιπλούμενα φτερά, που έχει διάρκεια πτήσης άνω των έξι ωρών. Η λειτουργία του χαρακτηρίζεται από χαμηλό κόστος, ενώ η δραστηριότητά του είναι δύσκολο να εντοπιστεί.
«Κάψουλες» μεταφοράς προσωπικού στα φτερά αεροσκαφών
Φωτογραφίες από ειδικές «κάψουλες» (pods), για μεταφορά προσωπικού (μελών των ειδικών δυνάμεων ή τραυματισμένων στρατιωτών) στα φτερά αεροσκαφών δημοσιεύει στην ιστοσελίδα του το The Aviationist. Όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα, τις φωτογραφίες εντόπισε αναγνώστης σε φόρουμ του militaryphotos.net.
Η μεταφορά ανδρών γαντζωμένων στα πλάγια επιθετικών ελικοπτέρων (Apache, Cobra) είναι τεχνική η οποία χρησιμοποιείται κατά καιρούς, ειδικά σε επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων. Ωστόσο, τα Exint pods σχεδιάστηκαν έχοντας κατά νου αποκλειστικά τη συγκεκριμένη ριψοκίνδυνη τεχνική ως μέσον διεξαγωγής επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι συγκεκριμένες κάψουλες αναπτύχθηκαν από την AVPRO UK κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και δοκιμάστηκαν σε αεροσκάφη Harrier (γνωστά για την δυνατότητα κάθετης αποπροσγείωσής τους) και ελικόπτερα Apache, ενώ, σύμφωνα με κάποιες πηγές, είναι πιστοποιημένα και για χρήση από τα ισραηλινά AH-1 Cobra. Όπως φαίνεται στις εικόνες, η κάψουλα τοποθετείται στο φτερό του αεροσκάφους (σαν πύραυλος ή βόμβα) και ο επιβάτης κλείνεται μέσα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αντίστοιχη κάψουλα είχε αναπτύξει και η McDonnel Douglas, υπό την ονομασία GRIER (Ground Rescue Insertion Extraction Resupply).