Ραδιενεργά φαντάσματα από τον Τόσικι Οκάντα

Στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, έως τις 3 Νοεμβρίου
Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013 11:20
A- A A+

Σοκαρισμένος από την άρνηση της ιαπωνικής κοινωνίας να διαχειριστεί το συλλογικό τραύμα, που άφησε στο «σώμα» της χώρας η πυρηνική τραγωδία της Φουκουσίμα, ο αστέρας της Ιαπωνίας Τόσικι Οκάντα δημιουργεί μία επαναστατική αλληγορία, με υπόγειο χιούμορ, οργισμένη μελαγχολία και post punk ήχους.

Αποκαλώντας την παράστασή του «μουσικό θέατρο με φαντάσματα», ο ριζοσπαστικός ιάπωνας συγγραφέας και σκηνοθέτης Τόσικι Οκάντα, μετά το δυνατό «Hot pepper, air conditioner and the farewell speech», που παρουσίασε πριν δύο χρόνια, επισκέπτεται και πάλι τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, όπου θα παρουσιάσει την αλληγορική περφόρμανς «Ground and floor», από τις 30 Οκτωβρίου έως τις 3 Νοεμβρίου, στις 9 το βράδυ. Μάλιστα, την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, μετά την παράσταση το κοινό θα έχει την ευκαιρία να συζητήσει με τους συντελεστές της, ενώ το Σάββατο 2 Νοεμβρίου, ο ίδιος ο Τόσικι Οκάντα θα πραγματοποιήσει workshop.

Μια σύγχρονη τολμηρή τελετουργία

Με απρόσμενη σωματική, μουσική και εικαστική έκφραση, ο 40άχρονος δημιουργός, η ομάδα του και το μουσικό συγκρότημα Sangatsu παραδίδουν μια σύγχρονη τολμηρή τελετουργία με post punk υπόκρουση, ιαπωνική ατμόσφαιρα και οικουμενικές αγωνίες για την κοινωνία της χώρας τους μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα, αλλά και για την ανθρωπότητα που είναι απελπιστικά συμβιβασμένη με την καταστροφή της.

Με σήμα κατατεθέν της θεατρικής δουλειάς του τον αριστοτεχνικό συνδυασμό πρόζας - γραμμένης εσκεμμένα στην καθομιλουμένη αργκό της ιαπωνικής νεολαίας - και ακραίας σωματικότητας, άψογα συντονισμένης με τη μουσική επένδυση κάθε παράστασης, ο Τόσικι Οκάντα, στο «Ground and floor», μιλά για την αρχέγονη Μητέρα Γη και για τη λήθη των ουρανοξυστών, για τη μυθική Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και την τελματωμένη Ιαπωνία του καπιταλιστικού παρόντος. Τιμώντας το παραδοσιακό χοροθέατρο «Νο», όπου οι νεκροί και οι ζωντανοί μοιράζονται τη σκηνή, εμφανίζει μια νεκρή πεθερά να στοιχειώνει την έγκυο νύφη της. Η γη τρέμει και οι ήρωες του έργου, ζωντανοί και νεκροί, γραπώνονται με άγρια απελπισία ο ένας από τον άλλο.

Με μια ιδιαίτερη μέθοδο

Ο ριζοσπαστικός ιάπωνας συγγραφέας και σκηνοθέτης Τόσικι Οκάντα.

Γεννημένος στη Γιοκοχάμα, το 1973, ο δραματουργός, σκηνοθέτης, εικαστικός και πεζογράφος Τόσικι Οκάντα θεωρείται ο πιο ταλαντούχος ιάπωνας καλλιτέχνης της γενιάς του στον χώρο των παραστατικών τεχνών. Από το 1997, που δημιούργησε τον θίασο Chelfitsch, έχει γράψει και σκηνοθετήσει όλες τις παραγωγές της ομάδας, θέτοντας σε εφαρμογή μια ιδιαίτερη μέθοδο, από την οποία ξεχωρίζουν η χρήση μιας κατεξοχήν δημώδους ιαπωνικής γλώσσας και η μοναδική χορογραφία του. Συχνά, τον χαρακτηρίζουν χορογράφο, παρόλο που ο ίδιος φροντίζει να τονίζει: «δεν έχω σπουδάσει χορό, αλλά θέατρο».

Το 2005, το έργο του, «Five days in March», απέσπασε το αναγνωρισμένο θεατρικό βραβείο Kishida, ενώ το 2007, εκδόθηκε η πρώτη του συλλογή από νουβέλες, με τίτλο «Το τέλος του ειδικού χρόνου που μας επέτρεψαν να έχουμε», η οποία τιμήθηκε με το βραβείο Κενζαμπούρο Όε. Τα τελευταία χρόνια, έχει κερδίσει την προσοχή διεθνώς, όχι μόνο από τον κόσμο του θεάτρου και τη σκηνή του σύγχρονου χορού, αλλά και από τους χώρους των εικαστικών και της λογοτεχνίας.

Δυστύχημα ή έγκλημα;

Τα καταστροφικά γεγονότα στη μονάδα παραγωγής ενέργειας Φουκουσίμα 1 στην Ιαπωνία, την άνοιξη του 2011, αποτελούν μία από τις πιο σημαντικές οικολογικές επιβαρύνσεις από καταστροφή πυρηνικών εγκαταστάσεων, που έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα. Οι καταστροφές προέκυψαν ως ακολουθία του μεγάλου σεισμού της 11ης Μαρτίου, στο Σεντάι, και του τσουνάμι που τον ακολούθησε. Τις ημέρες μετά τα γεωλογικά συμβάντα, σημειώθηκαν εκρήξεις σε αντιδραστήρες του σταθμού και καταγράφηκε διαρροή μεγάλης ποσότητας ραδιενέργειας στο περιβάλλον.

Κύρια αιτία, που συνέτεινε στην καταστροφή στις εγκαταστάσεις, ήταν η μη λειτουργία του συστήματος ψύξης των αντιδραστήρων, ως ακόλουθο του ανεπαρκούς σχεδιασμού προστασίας για περίπτωση φυσικής καταστροφής τέτοιου μεγέθους. Επιπλέον, παράγοντες που συνετέλεσαν στα πυρηνικά ατυχήματα, ήταν η κακή κατάσταση των αντιδραστήρων, (παλαιότητα, ρωγμές, προηγούμενα ατυχήματα που συγκαλύφθηκαν) και η αύξηση της παραγωγής (καταπόνηση), με ταυτόχρονες οικονομικές περικοπές (ανεπαρκής συντήρηση) εις βάρος της ασφάλειας. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο ήταν προγραμματισμένο να τεθεί εκτός λειτουργίας στις αρχές του 2011, έχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής του, αλλά πήρε δεκαετή παράταση λειτουργίας έναν μήνα πριν την καταστροφή.

Ταυτότητα παράστασης
Συγγραφή - σκηνοθεσία: Toshiki Okada, μουσική: Sangatsu, σκηνικά: Shusaku Futamura, δραματουργία: Sebastian Breu,
κοστούμια: Yuko Ikeda (Luna Luz), μάθημα ανατομίας: Nao Kusumi, διεύθυνση σκηνής: Koro Suzuki, ήχος: Norimasa Ushikawa, φωτισμοί: Tomomi Ohira, βίντεο: Shimpei Yamada, παραγωγός: Akane Nakamura, διεύθυνση ομάδας: Tamiko Ouki. Ερμηνεύουν: Taichi Yamagata, Makoto Yazawa, Yukiko Sasaki, Mari Ando, Izumi Aoyagi.

Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών - Μικρή Σκηνή: λεωφόρος Συγγρού 107 - 109, Αθήνα, τηλ.: 210 9005800. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 18 ευρώ, μειωμένο: 10 ευρώ, ανέργων: 5 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: εκδοτήρια εισιτηρίων Στέγης, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 12:00 - 21:00 (γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες MasterCard και Visa), καταστήματα: Ελευθερουδάκης, Public, Παπασωτηρίου, Ianos, μηχανήματα easy pay σε επιλεγμένα καταστήματα της Τράπεζας Πειραιώς, τηλεφωνικά: 210 9005800 (Δευτέρα - Κυριακή: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: στην ιστοσελίδα της Στέγης. Άνετη και οικονομική στάθμευση εντός του κτηρίου της Στέγης (είσοδος από την οδό Λεοντίου), 5 ευρώ / 3 ώρες, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 08:00 - 01:00.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς