Υπογράφοντας τη σύλληψη, τη δραματουργία και τη σκηνοθεσία μιας παράστασης που προσεγγίζει με χιούμορ τις διαστάσεις της οικονομικής κρίσης, η Mαρίλλη Mαστραντώνη μάς μιλά για την παράσταση «P.I.G.S. / Σωτηρία».
Το θέατρο ΕΝΤΡΟΠΙΑ ολοκληρώνει τη νέα του διεθνή παραγωγή «P.I.G.S. / Σωτηρία», με τις παραστάσεις στο θέατρο Ροές, από τις 15 έως τις 21 Οκτωβρίου, στις 9 το βράδυ, και την εικαστική έκθεση «Save», που εγκαινιάζεται στο ξενοδοχείο «Πίνδαρος», την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου, στις 8 το βράδυ και θα διαρκέσει έως τις 29 του ίδιου μήνα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Με την πεποίθηση ότι η «σωτηρία» μπορεί να επέλθει μόνο εκ των έσω, η Mαρίλλη Mαστραντώνη μιλά για αυτό το εγχείρημα, που αναπτύχθηκε μέσα από έρευνα και διαμονή (residency) σε Δανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βέλγιο και Ελλάδα, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και καλλιτέχνες.
Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης αυτού του εγχειρήματος;
Είμαι σύμφωνη της άποψης ότι η πραγματικότητα είναι το πιο εξωφρενικό πράγμα που υπάρχει και, κατά συνέπεια, η δουλειά μου εμπνέεται και επηρεάζεται από τις εκάστοτε συνθήκες. Ως καλλιτέχνις, λοιπόν, δε θα μπορούσα να μην ανταποκριθώ με τα δικά μου εκφραστικά μέσα στις ιδιαίτερα κρίσιμες και ιστορικές - κατά τη γνώμη μου - στιγμές που ζούμε.
Τι σημαίνει το ακρωνύμιο «Ρ.Ι.G.S.» και σε ποιο κοινωνιολογικό φαινόμενο αναφέρεται;
Το ακρωνύμιο “Ρ.Ι.G.S. (Γουρούνια)” (Portugal - Ireland - Greece - Spain), που χρησιμοποιείται στις μέρες μας από κύκλους δυτικών αναλυτών, επενδυτών και σχολιαστών, ως συνοπτικός τρόπος αναφοράς στις οικονομικά ασθενέστερες χώρες της Ευρωζώνης, συνιστά μια σύγχρονη εκδοχή του ιστορικού κοινωνιολογικού φαινομένου της επίκλησης αρνητικών εθνικών στερεοτύπων σε κρίσιμες περιόδους.
Σύμφωνα με αυτό, αντί να κρίνονται και να καταδικάζονται αποφάσεις ή ενέργειες συγκεκριμένων ατόμων, στιγματίζεται συλλήβδην μια ολόκληρη επικράτεια και καθένας, που ανήκει στη συγκεκριμένη εθνική ομάδα, αντιμετωπίζεται ως αντιπρόσωπος αυτού του στερεότυπου. Το συγκεκριμένο ακρωνύμιο, μάλιστα, αντιπροσωπεύει την πιο επικίνδυνη μορφή του παραπάνω κοινωνιολογικού φαινομένου: της αμφισβήτησης της ανθρώπινης φύσης συνανθρώπων μας, μέσα από τη λεκτική βία της “απο-ανθρωποποίησης”.
Με αυτή την αφετηρία, ποια θέματα διερευνά η παράσταση;
HUSSEIN SHABEEB
Με πρόσχημα τον όρο, η παράσταση επιχειρεί να διατυπώσει με χιούμορ και παιχνιδιάρικη διάθεση εύλογα ερωτήματα, σχετικά με την ωριμότητα του πολιτικού μας πολιτισμού και το μελλοντικό όραμα της Ευρώπης να αμφισβητήσει στερεότυπα του παρελθόντος και να διερευνήσει την τρέχουσα οικονομική, πολιτική και κοινωνική κρίση.
Πώς βοηθά το χιούμορ στη διατύπωση τόσο σοβαρών προβληματισμών;
HUSSEIN SHABEEB
Το χιούμορ είναι το καλύτερο και πιο πρόσφορο μέσο, για να ενεργοποιήσει κανείς τη σκέψη. Με αυτόν τον τρόπο, οι θεατές είναι περισσότερο δεκτικοί στα σοβαρά ζητήματα και τα ερωτήματα που επιχειρούμε να θέσουμε και να δώσουν τις δικές τους ερμηνείες και απαντήσεις. Επίσης, στο θέατρο δεν πηγαίνει κανείς για να ακούσει αυτά που ήδη γνωρίζει ή διαβάζει καθημερινά στα ΜΜΕ, αλλά για να του δοθεί η δυνατότητα μιας διαφορετικής προσέγγισης και ανάγνωσης των γεγονότων, μέσα από τη μεταφορική και παράδοξη ματιά της τέχνης πάνω στα πράγματα.
Πώς αναπτύχθηκε αυτό το πρότζεκτ και ποιες καλλιτεχνικές ομάδες συμμετέχουν;
Το πρότζεκτ αναπτύχθηκε μέσα από έρευνα και διαμονή (residency) σε Δανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία και Βέλγιο. Oι συνεργαζόμενες καλλιτεχνικές ομάδες με το θέατρο EΝΤΡΟΠΙΑ, που είναι ο κύριος φορέας παραγωγής, είναι οι: Asterions Hus (Κοπεγχάγη - Δανία), θεατρική εταιρεία με έδρα τον πολυχώρο “TeaterØen (Theatre Island)”, παραγωγός του διεθνούς Φεστιβάλ “Αsteroids” και πολυάριθμων residency, η οποία εστιάζει στο σωματικό θέατρο. Τeatro Potlach (Fara Sabina (RI) - Iταλία), ομάδα παραγωγής εθνικών και διεθνών πρότζεκτ, που εξειδικεύεται σε θεατρικά residency, και παραγωγός εταιρεία του ετήσιου διεθνούς Φεστιβάλ “Invisible Cities”. Teatro Turim (Λισσαβώνα - Πoρτογαλία), θεατρική ομάδα που εστιάζει σε παραγωγές διερεύνησης του σύγχρονου αστικού τοπίου. CTCMCB (Cabeceiras de Basto - Πoρτογαλία), το οποίο είναι το Δημοτικό Θεατρικό Κέντρο της πόλης Cabeceiras de Basto και MONTY (Αμβέρσα - Βέλγιο), ο γνωστός πολυχώρος, που παράγει και παρουσιάζει εθνικές και διεθνείς παραστάσεις.
Η κορύφωσή του θα γίνει, επίσης, με την εικαστική έκθεση “Save” και το διεθνές δημόσιο συνέδριο - φόρουμ, με τίτλο “Occupy Fantasy!”. Πώς συμπράττουν - αλληλεπιδρούν με την παράσταση και ποιος είναι ο στόχος τους; Λόγω συγκυρίας και θεματολογίας, θεωρήσαμε ενδιαφέρον να διευρύνουμε τον διάλογο με τους συμπολίτες μας. Έτσι, οι καλλιτέχνες της έκθεσης καταθέτουν τη δική τους οπτική, εμπνεόμενοι από τη θεματολογία του πρότζεκτ. Στόχος του φόρουμ είναι να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα ανταλλαγής ιδεών και προτάσεων. Οι συμμετέχοντες καλούνται να συζητήσουν πάνω στα ζητήματα της τέχνης, ως μέσο κοινωνικής παρέμβασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ελευθερίας της έκφρασης, εν όψει ενός νέου ολοκληρωτισμού, καθώς και τις παρούσες προκλήσεις της ευρωπαϊκής πραγματικότητας, μέσα από τις πρωτοβουλίες των πολιτών της.
Κοιτώντας κατάματα τη σύγχρονη δραματική πραγματικότητα στη χώρα μας, πιστεύετε πως υπάρχει σωτηρία;
Οι απαντήσεις σε ζητήματα πολύπλοκα και πολυεπίπεδα δεν είναι ποτέ εύκολες. Θεωρώ, πάντως, ότι η “σωτηρία” μπορεί να επέλθει μόνο εκ των έσω, με αυτοκριτική διάθεση και με δική μας ευθύνη. Όπως έχει δείξει η ιστορική εμπειρία, οι εκάστοτε έξωθεν “σωτήρες” αποδεικνύονται ανεπαρκείς και μοιραίοι.
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη - δραματουργία - σκηνοθεσία: Mαρίλλη Mαστραντώνη, σκηνικά - κοστούμια: Tέλης Kαρανάνος - Aλεξάνδρα Σιάφκου, μουσική - video: Άρις Zάγκλης, κίνηση: Χριστίνα Kατσίκη - Σαχτούρη, βοηθός σκηνοθέτη: Mαρία Παρτσιλίβα, βοηθός παραγωγής: Θανάσης Βλαχόπουλος, παραγωγή: ΕΝΤΡΟΠΙΑ. Περφόρμερ: Δημήτρης Δρόσος, Δάκης Μαυρουδής, Βάσια Πασπάλη, Θεοδοσία Σαββάκη, Tσαμπίκα Φεσάκη, Δων Χριστοδούλου.
Πληροφορίες
Θέατρο Ροές: Ιάκχου 16 - Γκάζι, τηλ.: 210 3474312, 210 3479426. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 12 ευρώ, μειωμένο - φοιτητικό - ατέλειες: 8 ευρώ. Ξενοδοχείο Πίνδαρος: Σοφοκλέους 24 & Αθηνάς - Αθήνα (έκθεση «Save»).
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]