Νίκος Χατζηπαππάς: «Εστιάζω στο παραμύθι που διδάσκει, χωρίς να διδάσκει…»

Ο έλληνας σκηνοθέτης μιλά για την εντυπωσιακή παράσταση «Dragon»
Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2013 12:30
UPD:19:49

Ο Νίκος Χατζηπαππάς μάς μιλά για την εντυπωσιακή παράσταση «Dragon».

A- A A+

Ζωντανεύοντας με το σκηνοθετικό του άγγιγμα τους μύθους των ιπποτών, των Ακριτών και των δράκων μέσα από μια πρωτοποριακή συμπαραγωγή ευρωπαϊκών διαστάσεων, ο Νίκος Χατζηπαππάς μάς μιλά για την εντυπωσιακή παράσταση «Dragon».

Με τη μορφή ροκ όπερας και βασισμένο στο κείμενο του E. L. Schawrz, το «πολυεθνικό» υπερθέαμα «Dragon», σε μουσική Σταύρου Γασπαράτου και λιμπρέτο Χριστίνας Μπάμπου Παγκουρέλη κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του – στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Στη Σκιά των Βράχων» και του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου -  με τρεις παραστάσεις στο θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», την Πέμπτη 19, την Παρασκευή 20 και το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ.

Ο Νίκος Χατζηπαππάς σκηνοθετεί ένα σύγχρονο θέαμα, που συνδυάζει ζωντανή μουσική, τραγούδι,  χορό,  ακροβατικά, αεροδυναμικά ξυλοπόδαρα, τεχνικές τσίρκου, μαριονέτες, βιντεοπροβολές, μεγάλες εγκαταστάσεις, άρματα και πυροτεχνήματα, το οποίο θα περιοδεύσει σε όλη την Ευρώπη,  και μιλά γι’ αυτό το διαχωροχρονικό εγχείρημα και τα μηνύματά του. 

Η παράσταση αποτελεί προϊόν συλλογικής συνεργασίας πολλών θεατρικών οργανισμών. Ποιοι είναι οι συμπαραγωγοί της;

Το θέαμα “Dragon” είναι προϊόν μιας διεθνούς συνεργασίας τεσσάρων χωρών: Ελλάδας, Γαλλίας, Πολωνίας και Βουλγαρίας. Πέντε οργανισμών  - Helix, Malabar, Biuro Podrozy, Puppet Theatre, Prisma -, με κοινά, αλλά και διαφορετικά στοιχεία, με ποικίλες αναφορές, στόχους και πλαίσιο δουλειάς.

Πού βασίζεται το «Dragon»;

Έχει ως αφετηρία τον μύθο του ιππότη, ο οποίος, σκοτώνοντας τον Δράκο που δυναστεύει την πόλη, ελευθερώνει τη χώρα και την αγαπημένη του.

Έχει ως αφετηρία τον μύθο του ιππότη, ο οποίος, σκοτώνοντας τον Δράκο που δυναστεύει την πόλη, ελευθερώνει τη χώρα και την αγαπημένη του. Η ιδιοτυπία, ίσως, της συγκεκριμένης προσέγγισης έγκειται στο γεγονός ότι ανατρέχει στους αντίστοιχους μύθους που επιβιώνουν σε κάθε χώρα και στους αντίστοιχους ήρωες Ακρίτες, φύλακες των συνόρων της επικράτειας.

Η συγκεκριμένη αφήγηση στην ελληνική μυθογραφία και ιστοριογραφία επιβιώνει  μέσω του μύθου του Ηρακλή που σκοτώνει τη Λερναία Ύδρα, του Θησέα και του Μινώταυρου, του Διγενή Ακρίτη, του Μέγα Αλέξανδρου και του Βελισάριου και, τέλος, του μύθου του Άη Γιώργη που σκοτώνει τον Δράκο. Αντίστοιχες αφηγήσεις έχουμε  με τον μύθο του βασιλιά Αρθούρου και τους Ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης (Λάνσελοτ, Πάρσιφαλ και άλλους) στην Αγγλία, του Σιντ στην Ισπανία, του Κράλη Μάρκου, ένδοξου Ακρίτα ήρωα της νότιας σλαβικής παράδοσης, του Ζιγκ Φριντ, ήρωα του γερμανικού άσματος “Νιμπελούγκεν”. Επίσης, υπάρχει η αφήγηση του Ρολάνδου, στρατιώτη του Καρλομάγνου που πρωταγωνιστεί στο γαλλικό άσμα του Ρολάνδου, του Τριστάνου, ήρωα μιας παλαιότατης κελτικής διήγησης και του Ότζιε, του τρομερού  ήρωα των Σκανδιναβών.

Εν προκειμένω, έχουμε να κάνουμε με έναν διαχωροχρονικό μύθο, που αντικατοπτρίζει τον ανελέητο πόλεμο ανάμεσα στο καλό και το κακό, το φως και το σκοτάδι, τη μάχη ανάμεσα στις δημιουργικές και καταστροφικές τάσεις της ανθρωπότητας.

Σε ποια εποχή μας ταξιδεύει;

Ο χρόνος είναι - κατά κάποιον τρόπο - απροσδιόριστος. Στοιχεία από το παρελθόν, στοιχεία από το μέλλον συνυπάρχουν. Τα container της σκηνογραφίας συνδέονται με κοστούμια από διαφορετικές εποχές, σύγχρονα ή μπαρόκ. Με έμμεσες αναφορές στους Ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης, με προσμίξεις μιας μελλοντικής εποχής.

Ποια είναι τα συστατικά αυτής της σύγχρονης παράστασης;

Το θέαμα “Dragon” φιλοδοξεί να συνταιριάξει διαφορετικές τέχνες και τεχνικές: τη μουσική, την κίνηση, την όπερα, το θέατρο του δρόμου, την εικόνα, μέσα από μια σύγχρονη σκηνοθετική αντίληψη, όπου τοποθετείται και αναφέρεται στην εποχή μας με έμμεσο τρόπο.

Το θέατρο του δρόμου, στη συγκεκριμένη παράσταση, θα έλεγα πως έχει την τιμητική του. Οι τρεις από της ομάδες (Helix, Malabar, Biuro Podrozy) έχουν μακρά θητεία και εξειδίκευση σε αυτό το είδος θεάτρου, ενώ το Puppet Theatre οργανώνει το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου και Θεάτρου Δρόμου “Puppet Fair”, στη Σόφια.

Πού εστιάζει η σκηνοθετική σας ματιά;

Στη μαγεία του θεάτρου, στη μαγεία του τσίρκου. Στο παραμύθι που διδάσκει, χωρίς να διδάσκει. Στο σκηνικό παιχνίδι που λειτουργεί ως άλλοθι και παγίδα, που εμπλέκει τον θεατή σε μια μυστική διάδραση και τον καθιστά συμμέτοχο και συνένοχο σε μια άνευ ζημίας παρεκτροπή.

Ποια στοιχεία αναδύονται μέσα από τους ακριτικούς μύθους;

Ο εθνικός ήρωας - φύλακας των εθνικών συνόρων προσδιορίζεται εδώ ως ένας πανευρωπαϊκός ήρωας - φύλακας των όποιων “συνόρων” και όποιας υλικής, χωρικής, εσωτερικής, νοητικής ή πνευματικής “επικράτειας”.

Τι κοινωνικά μηνύματα μεταφέρουν στο σήμερα;

Θέατρο του δρόμου, σκηνή χωρίς όρια. Στόχος του προγράμματος Helidra είναι να συμβάλει τόσο στην ανάδειξη του δημόσιου χώρου, όσο και στην ανάδειξη της ιδέας μιας χωρίς εσωτερικά σύνορα Ευρώπης, υπερεθνικής, αλληλέγγυας  και χωρίς “Δράκους” που να τη δυναστεύουν.

Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Νίκος Χατζηπαππάς, λιμπρέτο: Χριστίνα Μπάμπου Παγκουρέλη, μουσική: Σταύρος Γασπαράτος, σκηνικά – κοστούμια – κατασκευές:  Sylvestre Jamet, κινησιολογία: Pawel Szkotak, σχεδιαστής μαριονεττών: Dimiter Dimitrov, βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Κακαβούλας, βοηθοί χορογράφοι: Lukasz Kowalski, Jaroslaw Siejkowski, διδασκαλία μουσικής – βοηθός μουσικού: Μαρίνα Σάττι. Παίζουν: Λάνσελοτ: Κρατερός Κατσούλης, Δράκος: Νικόλαος Καραγκιούρης, Δήμαρχος: Γιάννης Σιαμσιάρης, Έλσα: Μαρίνα Σάττι, Τσαρλς: John Bicnell, Ένρυ: Μίνος Θεοχάρης, γάτος: Αντώνης Πασβάντης, γάιδαρος: Κατερίνα Βαρδακαστάνη. Μουσικοί: βιολί: Διονύσης Βερβιτσιώτης, τσέλο: Καίτη Πάντζαρη - Έλλη Φιλίππου, πλήκτρα – electronics: Γιώργος Πούλιος. Ιππότες: ομάδα Helix: Αγγελική Δεληγιάννη, Αγγελική Ματοπούλου, Μιχάλης Πολ Μιχαήλος, Neil Andrian Blakemore, ομάδα Cie Malabar: Jérôme Charbonnier, Jérôme Coué, Brice Durand, Laurent Quinkal, Karim Rande. Φύλακες: ομάδα Teatr Biuro Podrozy: Bartosz Borowski, Lukasz Kowalski, Jaroslaw Siejkowski, Tomasz Wrzalik. Κουκλοπαίχτες: ομάδα Sofia Puppet Theatre: Stefan Dimitrov, Dimiter Todorov. Καλλιτεχνικοί διευθυντές: Helix: Νίκος Χατζηπαπάς, Ελλάδα – Leader, Cie Malabar: Sylvestre Jamet, Γαλλία – Partner, Teatr Biuro Podrozy: Pawel Szkotak, Πολωνία – Partner, Sofia Puppet Theatre: Κυριάκος Αργυρόπουλος, Βουλγαρία – Partner, Πρίσμα: Φούλη Παπαγεωργίου, Ελλάδα – Partner.

ΕΛΕΝΗ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟΥ
Πληροφορίες
Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη»: είσοδος από πλατεία Αναγνωσταρά – Βύρωνας, τηλ.: 210 7626438. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: προπώληση: γενική είσοδος: 15 ευρώ, μειωμένο (φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνεργοι, άνω των 65, οικογένειες άνω των 3 ατόμων): 13 ευρώ, ταμείο: γενική είσοδος: 20 ευρώ, μειωμένο: 15 ευρώ. Σημεία προπώλησης: ταμεία του φεστιβάλ «Στη Σκιά των Βράχων», Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Βύρωνα, δημαρχεία των Δήμων Δάφνης και Υμηττού, εκδοτήρια ticketservices στην Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσμαζόγλου), καταστήματα Public και Ιανός, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: ticketservices.gr.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
 

Προτεινόμενα για εσάς