Σε διψήφιο αριθμό φτάνουν οι νέες ταινίες της εβδομάδας, οι οποίες υπόσχονται να κρατήσουν καλή συντροφιά σε όσους επισκεφτούν τις σκοτεινές αίθουσες. Επιστημονική φαντασία, θρίλερ, δράμα, κωμωδία, τρισδιάστατα κινούμενα σχέδια, ανατρεπτική σάτιρα, ρομαντική κωμωδία του 1959 βραβευμένη με Όσκαρ και η δεύτερη καλύτερη δικαστική ταινία όλων των εποχών συνθέτουν ένα κινηματογραφικό καλωσόρισμα για τους φίλους του σινεμά που επέστρεψαν από τις διακοπές τους.
«Elysium»
Μετά το «District 9», ο νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Νιλ Μπλόμκαμπ επανέρχεται με μία ακόμα ταινία επιστημονικής φαντασίας, με τους – βραβευμένους με Όσκαρ - Ματ Ντέιμον και Τζόντι Φόστερ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και τους Γουίλιαμ Φίχτνερ, Σάρλτο Κόπλεϊ, Άλις Μπράγκα, Ντιέγκο Λούνα, Βάγκνερ Μούρα και Χοσέ Πάμπλο Καντίγιο.
Διακτινίζοντάς μας στο μέλλον, η ιστορία εξελίσσεται στο 2.159, με την ανθρωπότητα να χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: στους πολύ πλούσιους, που ζουν στον υπερσύγχρονο διαστημικό σταθμό Elysium και στους υπόλοιπους ανθρώπους, που ζουν στην κατεστραμμένη και πυκνοκατοικημένη Γη και θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να εισβάλουν σε εκείνον τον παράδεισο, όπου δεν υπάρχουν φτώχεια, πόλεμοι και αρρώστιες. Όμως, υπάρχει κάποιος, που μπορεί να επιφέρει την ισορροπία ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους.
«Κωδικός ασφαλείας»
Οι Μάλιν Άκερμαν, Τζον Κιούζακ, Χάνα Μάρεϊ, Λίαμ Κάνινγκχαμ, Λούσι Γκρίφιθς, Μπράιαν Ντικ, Ρίτσαρντ Μπρέικ και Τζόι Άνσαχ πρωταγωνιστούν στο θρίλερ του Κάσπερ Μπάρφοεντ, στο οποίο ένας πρώην πράκτορας και η νεαρή γυναίκα που του είχαν αναθέσει για προστασία, πρέπει να δώσουν αγώνα, για να επιβιώσουν μετά από μια αιφνιδιαστική επίθεση.
«Ο κύκλος του Mobius»
Με φόντο τα υπόγεια σκοτεινά παιχνίδια της παγκόσμιας οικονομίας, ένα στέλεχος του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ερωτεύεται την αντιπρόσωπό του, μια αμερικανίδα που δουλεύει για λογαριασμό μιας ρώσικης τράπεζας, στο γαλλικό κατασκοπικό θρίλερ του Ερίκ Ροσάντ, με τον – βραβευμένο με Όσκαρ - Ζαν Ντιζαρντέν και τους Τιμ Ροθ και Σεσίλ Ντε Φρανς.
«Το κρυφό πάθος της Τερέζ Ντ.»
Βασισμένη στο διάσημο μυθιστόρημα του Φρανσουά Μοριάκ, η τελευταία ταινία του γάλλου σκηνοθέτη Κλοντ Μιλέρ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2012, ήταν η ταινία λήξης στο Φεστιβάλ Καννών την ίδια χρονιά. Η Οντρέ Τοτού, πλαισιωμένη από τους Ζιλ Λελούς, Αναΐς Ντεμουστιέ και Στάνλεϊ Γουέμπερ, είναι μια φιλελεύθερη γυναίκα, που αρχίζει να ασφυκτιά από την ανία της επαρχιώτικης ζωής και τη μετριότητα του άντρα της, στη Γαλλία των τελών της δεκαετίας του ’20. Η επιθυμία της να ξεφύγει από όλα αυτά και να ζήσει τη ζωή που ονειρεύεται θα την οδηγήσει στα άκρα.
Ο Κλοντ Μιλέρ είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Για μένα, κινηματογράφος είναι να κινηματογραφείς ανθρώπους που καταφέρνουν με έναν μυστηριώδη τρόπο να γοητεύσουν και να μαγέψουν τον θεατή, ακόμα και αν έχουν τον ρόλο του “κακού”. Αυτή είναι η ερωτική πλευρά του κινηματογράφου… Οι ταινίες μου, συχνά, είχαν μια δόση μελαγχολίας. Στη συγκεκριμένη, ίσως αυτή φαίνεται πιο έντονα, λόγω της ασθένειάς μου. Ήξερα ότι, με το τέλος της ταινίας, θα έπρεπε να γυρίσω στο νοσοκομείο, για να συνεχίσω τη θεραπεία μου. Η ασθένειά μου δεν άλλαξε τον τρόπο της δουλειάς μου. Μου έδωσε, όμως, λίγη ελευθερία. Είχα λιγότερο άγχος από πριν, γιατί στην πραγματικότητα είχα να αντιμετωπίσω κάτι πιο δύσκολο από μια ταινία».
«What Maisie knew»
Με πρωταγωνιστές τους Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Τζούλιαν Μουρ και Στιβ Κούγκαν, ένα επτάχρονο κορίτσι βρίσκεται στο επίκεντρο τη μάχης του πικρού διαζυγίου των γονιών του στη δραματική ταινία των Σκοτ Μακγκέχε και Ντέιβιντ Σίγκελ, που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χένρι Τζέιμς και συμμετείχε επίσημα στο Φεστιβάλ Τορόντο 2012.
«Οικογένεια Μίλερ»
Στην κωμωδία του Ρόσον Μάρσαλ Θέρμπερ, οι Τζένιφερ Άνιστον, Τζέισον Σουντέικις, Έμα Ρότζερς και Εντ Χελμς ενσαρκώνουν μια στρίπερ, έναν έμπορο ναρκωτικών, ένα κορίτσι που το έχει σκάσει από το σπίτι του και έναν παρθένο, οι οποίοι προσπαθούν να περάσουν μαριχουάνα στο Μεξικό, έχοντας να αντιμετωπίσουν έναν αγριεμένο μεγαλέμπορο ναρκωτικών, μια εκδικητική ταραντούλα και πολλά άλλα…
«Αεροπλάνα»
Το να γίνεις κάτι περισσότερο από αυτό που σε προόριζαν είναι το κεντρικό μήνυμα της τρισδιάστατης περιπέτειας κινουμένων σχεδίων του Κλέι Χολ, με ήρωα ένα γρήγορο και καλόκαρδο ψεκαστικό αεροπλάνο, που ονειρεύεται να λάβει μέρος σε έναν εξαιρετικά απαιτητικό εναέριο αγώνα ταχύτητας. Τα εμπόδια είναι πολλά, αλλά το μεγαλύτερο είναι ότι πάσχει από υψοφοβία.
«Οι ευνοούμενοι του φεγγαριού»
Είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, το 1985, η ανατρεπτική γαλλική σάτιρα του Οτάρ Ιοσελιάνι - με τους Κάτια Ρουπέ, Αλί Ντε Μοντεγκού, Φρανσουά Μισέλ και Ματιέ Αμαλρίκ – επιστρέφει, για να μας μεταφέρει ξανά σε εκείνη τη γειτονιά του Παρισιού, όπου κλέφτες, εραστές, καθημερινοί άνθρωποι, θύτες και θύματα, μπλέκονται σε ένα γαϊτανάκι ερωτικών σχέσεων και αναρχίας.
«Τα μυστικά της κρεβατοκάμαρας»
Σκηνοθετημένη από τον Μάικλ Γκόρντον, η ρομαντική κωμωδία του 1959 – με τους Ροκ Χάτσον, Ντόρις Ντέι και Τόνι Ράνταλ - κέρδισε το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου και αρκετά ακόμα βραβεία με την ιστορία ενός άντρα και μίας γυναίκας, οι οποίοι μοιράζονται την ίδια τηλεφωνική γραμμή και, χωρίς να έχουν συναντηθεί ποτέ, αντιπαθούν ο ένας τον άλλον. Όταν η τύχη τους φέρνει πρόσωπο με πρόσωπο, εκείνος προσποιείται ότι είναι κάποιος άλλος.
«Οι δώδεκα ένορκοι»
Το ασπρόμαυρο πολυβραβευμένο δικαστικό δράμα του Σίντνεϊ Λουμέτ, ήταν υποψήφιο για 3 Όσκαρ, κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1957 και έχει ψηφιστεί από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου ως η δεύτερη καλύτερη δικαστική ταινία όλων των εποχών. Πρόκειται για την πρώτη ταινία του κορυφαίου αμερικανού σκηνοθέτη, οι δημιουργίες του οποίου είχαν προταθεί συνολικά για 50 Όσκαρ σε διάφορες κατηγορίες, μεταξύ των οποίων 4 σκηνοθεσίας, χωρίς, όμως, να το κερδίσει ποτέ. Γι’ αυτόν το λόγο, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών τον βράβευσε με τιμητικό Όσκαρ, το 2005.
Δώδεκα άνθρωποι, δώδεκα χαρακτήρες, δώδεκα απόψεις συνθέτουν αυτή την κοινωνική αλληγορία για την εφαρμογή της δημοκρατίας στην κοινωνία, με τον – επίσης βραβευμένο με Όσκαρ - Χένρι Φόντα και τους Μάρτιν Μπάλσαμ, Τζον Φέντλερ, Λι Τζέι Κομπ, Ι. Τζι Μάρσαλ, Τζακ Κλούγκμαν, Εντ Μπινς, Τζακ Γουάρντεν, Τζόζεφ Σουίνι, Εντ Μπέκλεϊ, Τζορτζ Βόσκοβεκ και Ρόμπερτ Βέμπερ.
Όλα διαδραματίζονται σε ένα ψυχρό αποπνικτικό δωμάτιο, όπου δώδεκα ένορκοι πρέπει να αποφασίσουν για την τύχη ενός 18άχρονου αγοριού, που αντιμετωπίζει τη θανατική ποινή για τη δολοφονία του πατέρα του. Όλοι το κρίνουν ένοχο. Εκτός από έναν, που προσπαθεί να τους πείσει για το αντίθετο. Πόσο εύκολα μπορείς να αποφασίσεις να στείλεις στο θάνατο έναν άνθρωπο; Πόσο αδιάσειστες μπορούν να είναι κάποιες μαρτυρίες; Πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν η υποκειμενικότητα, οι προκαταλήψεις, ακόμη και η ανευθυνότητα του καθενός από τους δώδεκα;
«Μια αγάπη ολότελα δική μας»
Στο αισθηματικό δράμα του 1955, σε σκηνοθεσία του Ντάγκλας Σερκ και με πρωταγωνιστές τους Ροκ Χάτσον, Τζέιν Γουάιμαν και Άγκνες Μούρχεντ, μια ευυπόληπτη χήρα σκανδαλίζει τον κοινωνικό κύκλο της μικρής πόλης, στην οποία ζει, όταν ερωτεύεται παράφορα τον πολύ νεότερο κηπουρό της, με αποτέλεσμα να γίνει στόχος και να προκαλέσει την οργή των παιδιών της.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]