Χρήστος Λούλης: «…Να αρχίσουμε να σώζουμε τον εαυτό μας»

Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 12 και 13 Ιουλίου
Κυριακή, 07 Ιουλίου 2013 11:05
UPD:13:02
EUROKINISSI/ΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΥΗ

Ακολουθώντας τις σκηνοθετικές οδηγίες του Διονύση Σαββόπουλου, που παρουσιάζει τον «Πλούτο» σε νέα δική του μετάφραση, ο Χρήστος Λούλης μιλά για αυτήν την πάντα επίκαιρη κωμωδία και για τις θεωρίες της εποχής μας.

A- A A+

Στην προσπάθειά του  να χαρίσει την όραση στον τυφλό θεό που, δυστυχώς, κυβερνά τον κόσμο μας, ο ηθοποιός Χρήστος Λούλης μάς μιλά για την παράσταση «Πλούτος».

Η τελευταία σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη, που γράφτηκε το 388 π.Χ., παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Ακολουθώντας τις σκηνοθετικές οδηγίες του Διονύση Σαββόπουλου, που παρουσιάζει τον «Πλούτο» σε νέα δική του μετάφραση, ο Χρήστος Λούλης μιλά για αυτήν την πάντα επίκαιρη κωμωδία και για τις θεωρίες της εποχής μας.

Ποια είναι τα τεκταινόμενα του «Πλούτου»;

Σε μια άδικη κοινωνία, ο Χρεμύλος βρίσκει – καθ’ υπόδειξη του Απόλλωνα - τον θεό Πλούτο, ο οποίος, βέβαια, είναι τυφλός, γι’  αυτό δε βλέπει που πηγαίνει... Ο Χρεμύλος αποφασίζει να τον βοηθήσει να θεραπευτεί και να ανακτήσει την όρασή του, ώστε να πηγαίνει στο εξής μόνο στους τίμιους και καλούς ανθρώπους και όχι πια στα λαμόγια και τους πονηρούς. Έτσι, θα αναγκάσει όλους τους ανθρώπους να γίνουν τίμιοι, έστω με το ζόρι.

Τί σχολιάζει - καυτηριάζει ο Αριστοφάνης μέσα από την ιστορία του;
Νομίζω, όπως σε όλα του τα έργα, την ίδια την ανθρώπινη φύση που δεν αλλάζει, ούτε καν με την προοπτική ενός πλούσιου ανταλλάγματος.

Πού εστιάζει η σκηνοθετική - και όχι μόνο - ματιά του Διονύση Σαββόπουλου;
Ν
ομίζω, πρώτα πρώτα, στο να ακουστεί η ιστορία, όπως γράφτηκε, μέσα από τα μάτια μας προφανώς. Αντιτίθεται ο ίδιος στο εύκολο γέλιο και την χοντροκοπιά, στοιχεία που κατά κόρον βλέπουμε πια σε παραστάσεις του Αριστοφάνη. Με τη μουσική του και τη ματιά του στις σκηνές και τα επεισόδια, προσπαθεί να μείνει πιστός στη βαθιά συγκίνηση που του προκαλεί ο Αριστοφάνης. Τόσο πολύ, που και εγώ αρχίζω να εκτιμώ αυτό που αγνοούσα: ό,τι ο Αριστοφάνης δεν είναι γελοίος, εμείς είμαστε...

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ρόλου σας, αλλά και οι συμβολισμοί τους;
Ο ήρωας που ενσαρκώνω, είναι ο Καρίων, ο υπηρέτης του Χρεμύλου. Ένας ανθρωπάκος, που πιο πολύ τον νοιάζει αν θα φάει, παρά από ποιον θα φάει. Ένας από όλους μας, λοιπόν, που θέλουμε να γίνουμε πλούσιοι γρήγορα, άκοπα και ανέξοδα, σχολιάζοντας όλους τους άλλους, λιγότερο τον εαυτό μας και, πάντα, έχοντας τη σιγουριά ότι, στο τέλος, κάτι θα γίνει και θα τη σκαπουλάρουμε. Παρόλα αυτά, έχει μια αγνή καρδιά και ξέρει κατά βάθος το σωστό και το λάθος. Με όλες τις αντιφάσεις του Καραγκιόζη, μοιάζει πολύ Έλληνας.

Ποια στοιχεία καθιστούν αυτήν την κωμωδία εξαιρετικά επίκαιρη;
Η μεγάλη ποίηση δεν παύει ποτέ να είναι επίκαιρη. Πόσο μάλλον, όταν στο έργο αυτό τα πράγματα λέγονται με το όνομά τους και μπορούμε όλοι να αναγνωρίσουμε αν όχι τον εαυτό μας μέσα σε αυτό, τότε σίγουρα κάτι πολύ οικείο σε μας.

Αν ερχόταν στη σύγχρονη Ελλάδα της κρίσης ένας «από μηχανής θεός», τί θεωρείτε ότι θα έπρεπε να κάνει, για να μας βοηθήσει;
EUROKINISSI/ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
Θα έπρεπε, μάλλον, να μας αφήσει ήσυχους και εμείς να σταματήσουμε να ψάχνουμε κάποιον θεό, για να σωθούμε και να αρχίσουμε να σώζουμε τον εαυτό μας.

Πώς θα ήταν ο κόσμος των ονείρων σας;
Ένας κόσμος που, σίγουρα, κανείς δεν πεινάει, αλλά και που κανείς δεν περιμένει κανέναν να τον ταΐσει. Όλα τα άλλα περί παγκόσμιου ειρήνης κ.λπ. θα τα ευχηθώ, όταν κατέβω στα καλλιστεία.

Τι εύχεστε για το μέλλον μας;
Να αποκτήσουμε πιο μεγάλη αυτοπεποίθηση, για να μπορέσουμε να αλλάξουμε τον εαυτό μας και για να αποκηρύξουμε όλες τις ηλίθιες θεωρίες συνωμοσίας και τις ακόμα πιο ηλίθιες θεωρίες ότι το να έχεις ελληνικό όνομα σε κάνει και καλύτερο από κάποιον που δεν έχει. Γιατί, μεταξύ μας, είναι πιο πιθανό αυτός που δεν έχει ελληνικό όνομα να έχει περισσότερο από μας ελληνικό πνεύμα.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση – σκηνοθεσία - μουσική: Διονύσης Σαββόπουλος, σκηνικά - κοστούμια: Άγγελος Μέντης, χορογραφία: Ερμής Μαλκότσης, φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος, βοηθός σκηνοθέτη: Σύλβια Λιούλιου. Πρωταγωνιστούν: Νίκος Κουρής, Χρήστος Λούλης, Αμαλία Μουτούση, Μάκης Παπαδημητρίου και ο Διονύσης Σαββόπουλος. Ηθοποιοί, μουσικοί, τραγουδιστές, χορευτές: Στάθης Άννινος, Θανάσης Βλαβιανός, Πέτρος Γεωργοπάλης, Πάρις Θωμόπουλος, Ορέστης Καρύδας,  Άλκης Κωνσταντόπουλος, Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος, Έντυ Λάμμε, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Βασίλης Λέμπερος, Κωνσταντίνος Μαγκλάρας, Ηλίας Μελέτης, Γιάννης Μίνως, Νίκος Νταρίλας, Νίκος Πλιός, Σπύρος Τσεκούρας, Αλέξης Φουσέκης.

Πληροφορίες 
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου Επιδαύρου   - Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Τιμές εισιτηρίων: VIP: 45 ευρώ, ζώνη Α΄: 35 ευρώ, ζώνη Β΄: 25 ευρώ - φοιτητικό: 15 ευρώ, άνω διάζωμα: 10 ευρώ – φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ: 5 ευρώ.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς