Σύγχρονη όπερα σε τριπλή δόση

Τρία μονόπρακτα έργα στο θέατρο Ολύμπια
Σάββατο, 29 Ιουνίου 2013 10:30
Stefanos

Από την όπερα «Ο άγγελος του πλοίου».

A- A A+

Αποδεικνύοντας ότι η όπερα μπορεί να είναι και σύγχρονη και με στόχο να ενθαρρύνει τη δημιουργία και να δώσει βήμα στους νέους έλληνες καλλιτέχνες, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) παρουσιάζει τρία μονόπρακτα έργα στο θέατρο Ολύμπια, το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Ιουνίου, στις 8 το βράδυ.

Τα έργα σύγχρονης όπερας που θα παρουσιαστούν είναι  ο «Αγαμέμνων» του Απόστολου Ντάρλα και το «The Darkness of Mistico» του Γρηγόρη Εμφιετζή, τα οποία προέκυψαν από τον διαγωνισμό για «νέο έργο όπερας έλληνα συνθέτη», που διοργάνωσε για δεύτερη φορά η ΕΛΣ, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, και το «Ο άγγελος του πλοίου» του Ντέτλεφ Γκλάνερτ.
Και τα τρία έργα θα παρουσιαστούν σε ενιαίο σκηνικό, σε σκηνοθεσία του Νίκου Διαμαντή, χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα και μουσική διεύθυνση του Νίκου Βασιλείου, με τη συμμετοχή της χορωδίας Fons Musicalis, της  Ορχήστρας, του Μπαλέτου και των μονωδών της ΕΛΣ.

Τρεις πιθανοί λόγοι - μια σύγχρονη όπερα για τη ζωή

STEFANOS

«The Darkness of Mistico»

Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης: «Μέσα από μια χειρονομία ενός τοπίου ονειρικού, τρεις σύγχρονες όπερες συνομιλούν με τη ζωή, με την ανθρώπινη ύπαρξη, όπως αυτή εμφανίζεται και χάνεται μέσα στους μύθους του Ορφέα και της Ευρυδίκης, του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας και του συμβολικού ναυαγίου ενός κόσμου.

Ένα φεγγάρι είναι ο τόπος που συγκλίνει η θλίψη μας, σκοτεινό θεμέλιο του θορύβου της ζωής. Το ανείπωτο της κραυγής του Ορφέα, οι εσωτερικές δονήσεις, συγκρούσεις, η έκσταση τρόμου του μέσα στη μέθη της μουσικής του, συναντούν την Ευρυδίκη και τις γυναικείες μεταμορφώσεις του αρχέτυπου της γυναίκας, για να δημιουργήσουν τη σκοτεινή ύλη της ζωής.

Το αρσενικό και το θηλυκό, το αδύνατο της ένωσης, η ανικανότητα δημιουργίας κοινού κόσμου, η ανικανότητα δημιουργίας μιας ολότητας και η διαρκής σύγκρουσή τους αρθρώνει κυριαρχίες και αποκλίσεις. Η συνομιλία τους, λυρική, ελλειμματική, σιωπηλή, γεμάτη κενά και ενοχές, γλιστρά από έναν κόσμο μυστικιστικό και παγανιστικό, σε ένα σύμπαν μέλλοντος. Αντίθετα, η δυναμική χρήση ενός επικού κόσμου που ραγίζει από το αίμα της εκδίκησης στον μύθο του Αγαμέμνονα, του κόσμου που μοιάζει να αλλάζει τάξη και προτεραιότητες, συναντά έναν νέο άνθρωπο.

Ζωή δικαιοσύνης και απορίας. Ζωή μετέωρη. Γέρνει και ραγίζει ο κόσμος με μεγάλους και υπόγειους ανέμους, που θα φέρουν αλλαγές στη συνέχεια του μύθου. Ανάμεσά τους, μια παραβολή για την ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργήσει θεούς. Να ακουμπήσει τον τρόμο του και τη γελοιότητα της τραγωδίας της ζωής του σε μια μεταφυσική. Ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τις ρωγμές του φόβου μας δημιουργεί μια ελλειμματική γεωμετρία. Μια τρύπα ζωής, που ερήμην πορεύεται ο άνθρωπος. Τρύπες, που η ύπαρξή μας παγιδευμένη προσπαθεί να αρπάξει θεό. Όποιον θεό.

Φεγγάρι μιας ζωής, λοιπόν, που ακουμπάει ο μύθος πάνω του. Μια δεξαμενή σκέψης, εργοτάξιο ελπίδας, καταφύγιο ονείρων για τον σύγχρονο άνθρωπο».

«Αγαμέμνων»

STEFANOS

Στιγμιότυπο από τον «Αγαμέμνονα».

«Λόγω του ενδιαφέροντός μου για την αρχαία τραγωδία, επέλεξα τον “Αγαμέμνονα” –πρώτο μέρος της τριλογίας “Ορέστεια” του Ευριπίδη - ως θέμα σύνθεσης όπερας για τον διαγωνισμό της ΕΛΣ και τοποθέτησα τους τραγουδιστές και τον χορό σε μια νέα οπερατική μετά-ονειρική διάσταση» εξηγεί ο Απόστολος Ντάρλας.

«The darkness of Mistico»

Η μονόπρακτη όπερα σε πέντε επεισόδια του Γρηγόρη Εμφιετζή, σε ποιητικό κείμενο της Μυρτώς Λουλάκη, είναι ένα ταξίδι προσωπικών αναζητήσεων, μύθων, λογικής, μυστικισμού, αγάπης, ονείρων. Μία άλλη πλευρά του μύθου του Ορφέα και η ζωή ενός σύγχρονου ανθρώπου, του Μύστικο Οσκούρο, όπως τις διηγήθηκαν κάποιοι άλλοι.

«Ο άγγελος του πλοίου»

Πρόκειται για την τρίτη από τις όπερες δωματίου της τριλογίας του γερμανού συνθέτη  Ντέτλεφ Γκλάνερτ, «Wasserspiele», που βασίζεται στα σύντομα θεατρικά του αμερικανού συγγραφέα Θόρντον Ουάιλντερ. Καταμεσής του ωκεανού, τρεις επιζήσαντες προσπαθούν να κρατηθούν πάνω στα συντρίμμια ενός ναυαγίου, αναζητώντας έναν θεό, για να τους σώσει…

Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου, σκηνοθεσία – φωτισμοί:  Νίκος Διαμαντής, σκηνικά – κοστούμια:  Κατερίνα Παπαγεωργίου,
χορογραφία: Ρενάτο Τζανέλλα, διεύθυνση χορωδίας: Κωστής Κωνσταντάρας, μετάφραση υπερτίτλων: Μυρτώ Λουλάκη - Ιωάννα Μεϊτάνη. Διανομή: «Αγαμέμνων»: Άκης Λαλούσης, Γεωργία Ηλιοπούλου, Δημήτρης Κασιούμης, Δημήτρης Πακσόγλου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, «The darkness of Mistico»: Γιάννης Φίλιας, Έλενα Μαραγκού, Ελένη Λιώνα, «Ο άγγελος του πλοίου»: Μαρία Κόκκα, Νίκος Στεφάνου, Πέτρος Σαλάτας. Συμμετέχουν: Ορχήστρα και μέλη του μπαλέτου της ΕΛΣ, χορωδία Fons Musicalis.

Πληροφορίες
Θέατρο Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα. Τιμές εισιτηρίων: 12, 10, 8 (παιδικό – φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία τoυ θεάτρου (Δευτέρα: 9.00 - 16.00, Τρίτη - Κυριακή: 9.00 –21.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, 210 3612461, 210 3643725, ηλεκτρονικά: www.nationalopera.gr.

 

Προτεινόμενα για εσάς