Υβρίδια τέχνης με σύγχρονη αισθητική σκέψη

Στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Τρίτη, 16 Ιουλίου 2013 09:51

Γιώργος Δρίβας, Empirical Data, 2009, Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης, Ασπρόμαυρο, με ήχο Διάρκεια 34΄.

A- A A+

Υβριδικές διασταυρώσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, μουσικής, θεατρικής και κινηματογραφικής αφήγησης και τηλεόρασης αποτυπώνουν τις ανησυχίες της σύγχρονης αισθητικής σκέψης για την αντιστοιχία των τεχνών του χώρου και του χρόνου, αλλά και την πραγμάτωση της ένωσής τους.

Συνθέτοντας τις άλλες όψεις μιας νέας αφηγηματικότητας, που εμφανίστηκε τη δεκαετία του ’70, όταν καλλιτέχνες επέλεξαν το βίντεο ως το νέο μέσο καταγραφής ή αξιοποίησαν ανατρεπτικά την υπάρχουσα κινηματογραφική παράδοση, η έκθεση «Υβριδικές ιστορίες από τη συλλογή του ΕΜΣΤ» παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Το βίντεο ως ευέλικτο εκφραστικό όργανο
Σε επιμέλεια του Σταμάτη Σχιζάκη, η έκθεση περιλαμβάνει συνολικά 14 έργα βίντεο και φιλμ σημαντικών εικαστικών  καλλιτεχνών, οι οποίοι χρησιμοποίησαν το βίντεο ως ευέλικτο εκφραστικό όργανο. Συγκεκριμένα, ο αμερικανός Ρόμπερτ Ουίλσον, στο τελετουργικό του έργο «Το βλέμμα του κωφού» (1981), διασταυρώνει τη θεατρικότητα με τη ζωγραφική, διασκευάζοντας για την τηλεόραση την ομώνυμη πεντάωρη βουβή όπερά του.

Rebecca Horn, La Ferdinada: Sonate für eine Medici-Villa, 1981, Μεταγραφή ταινίας 35 χιλ. σε DVD διάρκειας 85΄, Έγχρωμο, ήχος, Έκδοση: 3/300.

Η γερμανίδα Ρεμπέκα Χορν, σε σειρά έργων της, ενσωματώνει το γλυπτικό της σύμπαν και τις περφόρμανς στην «πραγματικότητα» της κινηματογραφικής αφήγησης. Ο γάλλος Ζαν – Λυκ Γκοντάρ και η ελβετή Αν Μαρί Μιεβίλ αναλύουν την πολιτική οικονομία των διαπροσωπικών επικοινωνιών και των ΜΜΕ σε σχέση με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την οικογένεια και το άτομο, ενώ ο αμερικανός Γκάρυ Χιλ χρησιμοποιεί το βίντεο, για να παρουσιάσει εικαστικά τα γλωσσοκεντρικά παιχνίδια του.

Ο Δημήτρης Κόζαρης αντλεί το υλικό του από εκατοντάδες περιφρονημένες κινηματογραφικές ταινίες γουέστερν και παρωδεί στο έργο του όχι μόνο τα προϊόντα μαζικής κουλτούρας, αλλά και τη θέση του σύγχρονου καλλιτέχνη, που στήνει επικοινωνιακούς ιστούς μέσα από αποδομητικές διεργασίες. Ο  Γιώργος Δρίβας διερευνά τα όρια της κινηματογραφικής αφήγησης, αποσυνθέτοντας την κλασική δομή της, ενσωματώνοντας τον γραπτό λόγο, ακόμη και την ίδια την αρχιτεκτονική των χώρων, για να ανιχνεύσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αντικειμενικής μαρτυρίας και αισθητικής κατασκευής.

Επίκαιρο ντοκιμαντέρ
ELECTRONIC ARTS INTERMIX,ΝΈΑ ΥΌΡΚΗ

Garry Hill, URA ARU (the backside exists), 1985-1986, Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο, Διάρκεια 28΄30΄΄.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα προβάλλεται από τις  2 Ιουλίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου, στην Αίθουσα των Νέων Έργων, το διάρκειας 160 λεπτών επίκαιρο ντοκιμαντέρ του καναδού Ρισάρ Μπρουγιέτ, «Περικύκλωση: Ο νέο – φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία» (L'encerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme) του 2008. Η ταινία σκιαγραφεί το πορτρέτο του νεο - φιλελευθερισμού και εξετάζει τους διαφορετικούς μηχανισμούς εφαρμογής του ανά τον κόσμο, μέσα από τις απόψεις διακεκριμένων διανοούμενων και οικονομολόγων.

Συμμετέχουν οι: Νόαμ Τσόμσκι, Ιγκνάσιο Ραμονέ, Νορμάν Μπαϊλαργόν, Σούζαν Τζωρτζ, Ομάρ Ακτούφ, «Θείος Μπερνάρ», Μισέλ Σοσιντοφσκί, Φρανσουά Ντενόρ, Φρανσουά Μπριν, Μαρτέν Μας, Ζαν-Λυκ Μιγκέ, Φιλίπ Παλντά και Ντόναλντ Τζ. Μπουντρό.

Πληροφορίες
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Κτήριο Ωδείου Αθηνών: Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17 -19 & Ρηγίλλης - Αθήνα, τηλ.: 210  9242111 – 3. Διάρκεια έκθεσης: έως τις 15 Σεπτεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή: 11.00 – 19.00, Πέμπτη: 11.00 – 22.00, Δευτέρα: κλειστά. Ώρες προβολών ντοκιμαντέρ: Τρίτη –Κυριακή: 12.00 και 16.00, Πέμπτη 12.00, 16.00 και 19.00. Είσοδος: κανονικό: 3 ευρώ, μειωμένο: 1,5 ευρώ.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς