Στην υλοποίηση της Οδηγίας 2005/65ΕΚ «Για την Ενίσχυση της Ασφάλειας στους Λιμένες» προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά και την προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν τον περασμένο Οκτώβριο για μη συμμόρφωση της Ελλάδας με την Οδηγία.
Μεταξύ άλλων οκτώ λιμένων, εκκρεμεί η έγκριση του Σχεδίου Ασφαλείας για το λιμάνι του Πειραιά.
Ήδη σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργείου, έχουν συγκροτηθεί 25 από τις 29 Αρχές Ασφάλειας που απαιτούνται για την εφαρμογή της Οδηγίας και αναμένεται σύντομα η συγκρότηση ακόμα τεσσάρων Αρχών Ασφάλειας Λιμένα (Πάτμου, Λέρου, Σάμου & Λήμνου) στην δικαιοδοσία των οποίων αντιστοιχούν πέντε υπόχρεοι στην οδηγία λιμένες (Λακκίου Λέρου, Σκάλας Πάτμου, Εμπορικού Βαθέως Σάμου, Εμπορικού Καρλοβασίου Σάμου & Λήμνου).
Επίσης, έχουν εγκριθεί 31 από τις 37 μελέτες Αξιολόγησης Ασφάλειας Λιμένων και απομένουν αντίστοιχες εγκρίσεις για έξι λιμένες (Εμπορικού Ελευσίνας, Λακκίου Λέρου, Σκάλας Πάτμου, Εμπορικού Βαθέως Σάμου, Εμπορικού Καρλοβασίου Σάμου & Λήμνου).
Παράλληλα έχουν εγκριθεί 29 από τα 37 Σχέδια Ασφάλειας Λιμένων και απομένουν οι εγκρίσεις για οκτώ λιμένες (Επιβατηγού Πειραιά, Εμπορικού – Ναυπηγοεπισκευαστικού Πειραιά, Εμπορικού Ελευσίνας, Λακκίου Λέρου, Σκάλας Πάτμου, Εμπορικού Βαθέως Σάμου, Εμπορικού Καρλοβασίου Σάμου & Λήμνου).
- Η Οδηγία 2005/65ΕΚ σχετικά με την ενίσχυση της ασφάλειας των λιμένων συμπληρώνει τα μέτρα ασφάλειας που προβλέπονται από τον κανονισμό 725/2004 και τα επεκτείνει στο σύνολο των χώρων του λιμένα και όχι μόνο στη λιμενική εγκατάσταση, στοχεύοντας σε ασφάλεια υψηλού επιπέδου για όλους τους ευρωπαϊκούς λιμένες.
- Ο αριθμός των λιμένων της χώρας μας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2005/65ΕΚ ανέρχεται σε 122. Εξ’ αυτών οι 37 λιμένες οφείλουν να εφαρμόζουν πλήρως τις διατάξεις της Οδηγίας (για τους υπόλοιπους 85 έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 2 της Οδηγίας).
- Περί τα τέλη Αυγούστου 2012 κοινοποιήθηκε έγγραφο της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών (ΕΝΥ/ΥΠΕΞ), με το οποίο γνωστοποιείτο ότι η Κομισιόν, θεωρώντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών λιμένων που υπόκεινται στην Οδηγία, δεν διαθέτει τις απαιτούμενες εγκεκριμένες μελέτες, ενδέχεται να κινήσει διαδικασία παράβασης. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους περιήλθε προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν αναφορικά με την κίνηση της διαδικασίας παράβασης σε βάρος της χώρας μας για μη εφαρμογή της Οδηγίας, βάσει του άρθρου 258 της Συνθήκης.
Μετά τη λήψη του εγγράφου της Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ, συγκροτήθηκε, με απόφαση του υπουργού Κ. Μουσουρούλη, Ομάδα Εργασίας με έργο την εκπόνηση μελετών Αξιολόγησης Ασφάλειας για τους 33 από τους 37 υπόχρεους στην Οδηγία λιμένες που δεν διέθεταν τέτοιες μελέτες.
Μέσα σε ένα τρίμηνο από τη συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας ολοκληρώθηκε η εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών, ενώ από την ίδια Ομάδα επικαιροποιήθηκε το ήδη καταρτισθέν από το υπουργείο πρότυπο Σχεδίου Ασφάλειας Λιμένα, το οποίο όπως εκτιμάται, πρόκειται αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για την κατάρτιση των Σχεδίων Ασφάλειας Λιμένων για 35 από τους 37 υπόχρεους στην Οδηγία λιμένες.
«Με το νόμο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που ψηφίστηκε τον περασμένο μήνα στη Βουλή, ξεκίνησε μια σημαντική μεταρρύθμιση με σκοπό την καλύτερη λειτουργία και διαχείριση των λιμένων της χώρας μας», δήλωσε σχετικά ο κ. Μουσουρούλης και συμπλήρωσε:
«Ρυθμίστηκαν ζητήματα σχετικά με την ανάπτυξη του ελληνικού λιμενικού συστήματος, θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, δόθηκε η δυνατότητα συνενώσεων και συνεργειών, απλοποιήθηκαν διαδικασίες για λιμενικά έργα.Παράλληλα, με γνώμονα τη βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία και στις λιμενικές εγκαταστάσεις λαμβάνουμε κάθε πρόνοια για την υλοποίηση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας.»