Κοιτάζοντας το χορό, Όλυμπος, Κάρπαθος, δεκαετία 1960.
Μαγικές φωτογραφικές εικόνες μάς ταξιδεύουν στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας του ’60, όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σε ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα τους για επιβίωση, προσηλωμένοι σε έναν τρόπο ζωής, απαράλλακτο για αιώνες.
Τιμώντας τον σπουδαίο έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς και μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos, Κωνσταντίνο Μάνο, με ένα αφιέρωμα στη γνωστή πολυβραβευμένη φωτογραφική του σειρά «A greek portfolio», το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει την έκθεση «A Greek portfolio - 50 χρόνια μετά».
Επανεξετάζοντας τις λήψεις του
Αγόρι με τσέρκι, Κρήτη, δεκαετία 1960.
Με αφορμή τη συμπλήρωση των 50 χρόνων από τη δημιουργία της ενότητας φωτογραφιών «A Greek portfolio», ο Κωνσταντίνος Μάνος επανεξετάζει τις λήψεις που πραγματοποίησε κατά το διάστημα 1961 - 1964 (και συμπληρώθηκαν το 1967), όταν γύρισε τη γη των γονιών του από άκρη σε άκρη, «ως ένας φιλικός παρατηρητής, δίχως βιασύνη και συγκεκριμένο σχέδιο» και μας προσφέρει μια διαφορετική ανάγνωση του υλικού του.
Στο πρώτο μέρος της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας ανέλαβε ο Γιάννης Δήμου, παρουσιάζεται ένα σύνολο πρωτότυπων εκτυπώσεων από τις φωτογραφίες που επέλεξε ο ίδιος το 1972, για να εικονογραφήσει το ομότιτλο λεύκωμά του.
Στο δεύτερο μέρος, τα θέματα σταχυολογήθηκαν από τα 219 πρωτότυπα τυπώματα που δώρισε πρόσφατα ο δημιουργός στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη, και τα οποία δεν συμπεριέλαβε κατά τη σύνθεση του βιβλίου «A Greek Portfolio».
Οι δύο αυτές ενότητες έρχονται σε διάλογο, καθώς αποτελούν, στο σύνολό τους, αξιόλογα δείγματα της γραφής του. Μολονότι δεν είχαν την ίδια προβολή, οι εικόνες, που για πρώτη φορά μας αποκαλύπτει ο Μάνος, αποπνέουν - χάρη στην ποιητική του ικανότητα - τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του. Στις φωτογραφίες του, αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος, αλλά και με τρυφερότητα, χωρίς ρητορικά σχήματα. Η προσέγγιση των θεμάτων του ξεχωρίζει από την έως τότε φωτογραφική απεικόνιση της χώρας και λειτουργεί ως εφαλτήριο στους νέους φωτογράφους για μια διαφορετική απόδοση της ελληνικής υπαίθρου.
Μέσα από την ποιητική ικανότητα του φακού του
Πέρα από το εθνολογικό - ιστορικό ενδιαφέρον που απέκτησε το έργο αυτό με την πάροδο του χρόνου και ιδιαίτερα μετά τις καταλυτικές αλλαγές, που επέφερε η ανάπτυξη του τουρισμού τις τελευταίες δεκαετίες, η ποιητική ικανότητα του φακού του Κωνσταντίνου Μάνου δημιουργεί εικόνες διαχρονικές, που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του, προσφέροντάς μας, έτσι, «ένα κομμάτι της ταυτότητάς μας».
Σύμφωνα με τον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελο Δεληβορριά: «Όπως τα έργα των μεγάλων ποιητών, οι φωτογραφίες αυτές παραπέμπουν στις αναλλοίωτες αξίες, τις ανιχνεύσιμες ακόμα και στα πιο ταπεινά φαινόμενα της ζωής και στην επική διάσταση, την ενυπάρχουσα στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον».
Ξεναγήσεις
Γυναίκα με κατσίκα, δεκαετία 1960.
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ξεναγηθεί στην έκθεση από τον ίδιο τον φωτογράφο, την Παρασκευή 24 Μαΐου στις 12 το μεσημέρι, και την Πέμπτη 30 Μαΐου στις 6 το απόγευμα, και από τις επιμελήτριες του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, τις Πέμπτες 6, 13, 20 και 27 Μαΐου, στις 12 το μεσημέρι.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κεντρικό κτήριο, Κουμπάρη 1 και Βασιλίσσης Σοφίας – Αθήνα, τηλ.: 210 3671000. Διάρκεια έκθεσης: 22 Μαΐου έως 25 Αυγούστου. Τιμές εισιτηρίου: κανονικό: 5 ευρώ, μειωμένο: 3 ευρώ, η συμμετοχή στις ξεναγήσεις επιβαρύνει το εισιτήριο με 2 ευρώ. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη, Παρασκευή: 9.00 – 17.00, Πέμπτη, Σάββατο: 9.00 – 24.00, Κυριακή: 9.00 – 15.00, Δευτέρα, Τρίτη: κλειστά.
Προτεινόμενα για εσάς