Αναζητώντας καλούς ανθρώπους, για να μπορέσει ο κόσμος να συνεχίσει την πορεία του, οι θεοί κατεβαίνουν στη Γη και βρίσκουν μόνο την ηθοποιό Στεφανία Γουλιώτη, η οποία μας μιλά για την παράσταση «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν».
Με τον ποιητικό και διασκεδαστικό του λόγο, το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματολογίας, παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, έως την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου.
Τρεις θεοί έρχονται στη γη, για να βρουν καλούς ανθρώπους. Μετά από επίμονη αναζήτηση, εντοπίζουν τον μοναδικό καλό άνθρωπο στη Γη, τη Σεν Τε, μια πόρνη στην επαρχία Σετσουάν της Κίνας. Σαν ανταμοιβή, τη βοηθούν να ανοίξει ένα μικρό καπνοπωλείο. Όμως, οι συμπολίτες της εκμεταλλεύονται την καλοσύνη της. Για να μπορέσει να τους αντιμετωπίσει, εφευρίσκει ένα alter ego, έναν υποτιθέμενο εξάδελφο, τον σκληρό Σούι Τα, και παίρνει τη μορφή του, όποτε χρειάζεται βοήθεια. Όταν έρχεται ο έρωτας και ο καρπός του, η λογική χάνεται εντελώς και χρησιμοποιεί την πιο ακραία έκφραση της σκληρότητας της, προκειμένου να προστατεύσει το παιδί της.
Ενσαρκώνοντας αυτόν τον απαιτητικό διπλό ρόλο, η Στεφανία Γουλιώτη μιλά για το έργο και τις πραγματικές μας ανάγκες, που τόσο τις έχουμε ξεχάσει.
Ποια θέματα πραγματεύεται το έργο;
Η ηθοποιός Στεφανία Γουλιώτη στην παράσταση «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν».
Το έργο μιλάει για την ελευθερία που μας έχει στερηθεί να μπορούμε να είμαστε ο εαυτός μας, την ελευθερία να μάθουμε ποιος είναι. Για το ότι ο κόσμος είναι παράλογος και υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που παλεύουν να τον φέρουν σε αρμονία, για να μπορούν όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως να γευτούν αυτό το πολύτιμο δώρο που μας έχει δοθεί: τη ζωή και τη δημιουργική σύνδεση μας με τους άλλους ανθρώπους.
Πώς εξελίσσεται η πλοκή του;
Εξελίσσεται πολύ ενεργά και γρήγορα. Κάθε στιγμή και κάθε στιγμιότυπο είναι μια πολιτική πράξη, ένα κοινωνικό θέμα. Από τον έρωτα, μέχρι την εκμετάλλευση και το δικαστικό σώμα.
Πόσο προκλητικός είναι για σας αυτός ο διπλός ρόλος και τι ταχύτητες απαιτεί;
Απαιτεί να μη συγκεντρώνεσαι μονομερώς σε κάτι, γιατί τότε χάθηκες. Βαραίνεις και πέφτεις στη μαύρη τρύπα του κάθε ρόλου και δε βλέπεις τίποτα άλλο μπροστά σου. Όπως και στη ζωή εναλλασσόμαστε σε ταχύτητες φωτός εμείς και οι συμπεριφορές μας, έτσι και οι δύο ρόλοι.
Πώς διαμορφώνεται το σκηνοθετικό τοπίο της παράστασης;
Έχει επιλεγεί ένας αφαιρετικός τρόπος επικοινωνίας του έργου και, έτσι, προβάλλεται η πρόθεσή μας να διηγηθούμε το έργο και όχι να εξαπατήσουμε ότι «είμαστε» το έργο.
Τι θεωρείτε ότι έχει ανάγκη το θεατρόφιλο κοινό, ειδικά σε αυτήν τη δύσκολη εποχή;
Αλήθεια! Έχει ανάγκη να μη βλέπει «φτιαγμένα» πράγματα, έτοιμα, που πηγάζουν από τα στενά όρια της ιδέας και της λογικής μας. Έχει ανάγκη να «χαθεί» και να βγαίνει από την κάθε παράσταση, σχολιάζοντας όχι το πόσο καλή ήταν, αλλά αναρωτώμενος για τη ζωή του, ο κάθε θεατής ξεχωριστά.
Κατά τη γνώμη σας, ποια στοιχεία καθιστούν έναν άνθρωπο καλό;
Η ανάγκη για δημιουργική επικοινωνία με την πρωταρχική σημασία της λέξης. Η ανάγκη να συνυπάρξει ειρηνικά, σεβόμενος τις ανάγκες όλων γύρω του.
Τι μας κάνει να ξεχνάμε πως είμαστε άνθρωποι;
Η απληστία και η αδηφαγία.
Στο έργο παρεμβαίνουν οι θεοί, για να βοηθήσουν την καλοκάγαθη ηρωίδα. Στη σύγχρονη πραγματικότητα μας, τι θα μπορούσε να μας βοηθήσει;
Αν όλοι στρεφόμασταν στους υπέροχους εαυτούς μας και κατανοούσαμε το μεγαλείο και το βάθος που φέρουμε σαν υπάρξεις και πως τίποτα από όσα μας κάνουν να λειτουργούμε άπληστα και επιφυλακτικά, δεν τα έχουμε πραγματικά ανάγκη.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Άννυ Κολτσιδοπούλου, σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία - επεξεργασία μετάφρασης: Κατερίνα Ευαγγελάτου, σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, μουσική: Σταύρος Γασπαράτος, κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, κίνηση: Πατρίσια Απέργη, σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης, βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Βλάχου, Β' βοηθός σκηνοθέτη: Αφροδίτη Κατερινοπούλου, βοηθός σκηνογράφου: Μάρω Τσάγκα, παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, εκτέλεση παραγωγής: Polyplanity productions, διεύθυνση παραγωγής: Μαρία Δούρου - Γιολάντα Μαρκοπούλου. Ερμηνεύουν: Στεφανία Γουλιώτη, Αλεξάνδρα Λέρτα, Δαυίδ Μαλτέζε, Νικόλας Παπαγιάννης, Μαρία Παρασύρη, Όμηρος Πουλάκης, Νάνσυ Σιδέρη, Σωτήρης Τσακομίδης.
Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών – Κεντρική Σκηνή, Λεωφόρος Συγγρού 107 - 109, Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κυριακή 17/02 στις 16:00,
Τετάρτη 20/02, Πέμπτη 21/02 και Παρασκευή 22/02 στις 20:30.
Τιμές εισιτηρίου: 28, 18, 15 ευρώ, μειωμένο: 15, 12, 10 ευρώ.
Πώληση εισιτηρίων: 210 9005800 (Δευτέρα - Κυριακή: 9:00 -21:00), εκδοτήρια εισιτηρίων Στέγης, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 12:00 - 21:00 (γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες MasterCard και Visa), καταστήματα: Ελευθερουδάκης, Public, Παπασωτηρίου, Ianos, μηχανήματα easy pay σε επιλεγμένα καταστήματα της τράπεζας Πειραιώς. άνετη & οικονομική στάθμευση εντός του κτιρίου της Στέγης (είσοδος από την οδό Λεοντίου), 5 ευρώ / 3 ώρες, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα – Κυριακή: 08:00 – 01:00.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης