Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (26/06/2003) Μέρος 5/7

Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2003 21:05
UPD:27/06/2003 17:19
A- A A+

Δ. ΖΩΤΟΣ: Το ότι ήρθε ο κ.Ψαραδέλλης την Τετάρτη 16 του μηνός στο γραφείο σας, στο περιοδικό «ΑΝΤΙ› τί σας κάνει να μπορείτε να προσδιορίσετε την ημέρα ως Τετάρτη και όχι Πέμπτη ή Τρίτη;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Τετάρτη ήταν η ημέρα που κλείναμε το περιοδικό.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Κλείνατε τί;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Την ύλη του περιοδικού. Δηλαδή την Πέμπτη τα ξημερώματα το περιοδικό έπρεπε να πηγαίνει στο τυπογραφείο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπορούμε να καταλάβουμε κι εμείς με τί συνδυάζεται γιατί κάθε και ψάχνω;

Δ. ΖΩΤΟΣ: Όταν ο κ. Ψαραδέλλης είδε σε κάποια από τις καταθέσεις ότι κατηγορείται ότι συμμετείχε στην δολοφονία του Πέτρου και Σταμούλη στην αρχή μετέφερε μία αγανάκτηση. Έψαχνε να δει τί μπορεί να έχει γίνει, τί μπορεί να υπάρχει που ενδεχομένως σε επίπεδο άλλοθι θα του απέκλειε την συμμετοχή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κι εγώ έτσι κατάλαβα αλλά δεν κατάλαβα για πού είναι το άλλοθι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Στις 16/1/80 μας λέει ο μάρτυρας ήταν μαζί. Παραγεγραμμένη πράξη, αλλά απλώς ο άνθρωπος λέει ότι «δεν θέλω να υπάρχει αυτή η υποψία›. Υπάρχει ως κατάθεση, υπάρχει ως αναγραφή της εφημερίδας. Με αυτή την έννοια δεν προσθέτει αποδεικτικά σε σχέση με τις κατηγορίες κάτι, εκτός ίσως ενδεχομένως από την κατηγορία της συμμετοχής. Η ημέρα αυτή τί σας κάνει να μπορείτε να προσδιορίσετε ύστερα από τόσο καιρό;

Κύριε Πρόεδρε, ελέγχω την μαρτυρία του συγκεκριμένου μάρτυρα γιατί έχουν έρθει πάρα πολλοί μάρτυρες αυτόπτες που έλεγαν ότι αναγνωρίζουμε ύστερα από 20 χρόνια. Εγώ θέλω να υπάρχει η δυνατότητα και η διαδικασία ελέγχου του να μπορεί ο οποιοσδήποτε να πεισθεί ή να ελέγξει την αλήθεια της κατάθεσης του μάρτυρα αυτού. Ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που σας προσδιορίζει ότι η ημέρα που ήρθε ο κ. Ψαραδέλλης ήταν Τετάρτη 16 και όχι η Τρίτη 15 ή η Πέμπτη 17 του μηνός;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Δύο στοιχεία. Το πρώτο στοιχείο ήταν ότι ο εκδότης του περιοδικού «ΑΝΤΙ› εκείνο το βράδυ αυτής της ημέρας, δηλαδή αργά το απόγευμα μας είχε κλείσει ένα μέρος του εντύπου, ήταν έτοιμο. Έγινε η δολοφονία των δύο, του Σταμούλη-Πέτρου. Ένα είναι αυτό. ¶λλαξε το κομμάτι αυτό του editorial του εντύπου. Το δεύτερο το πιο ουσιαστικό ήταν ότι ο κ. Ψαραδέλλης εκείνη την ημέρα με είχε βοηθήσει στο κλείσιμο. Δηλαδή είχε βοηθήσει πρακτικά για να κλείσω την ύλη μιας συγκεκριμένης σελίδας η οποία ήταν κάπως ιδιόμορφη. Είχε και ιδιόμορφο περιεχόμενο. Ήταν δύο στοιχεία τα οποία μόλις ήρθε το περιοδικό αυτά μου ήρθαν.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Το περιοδικό αυτό εκδιδόταν κάθε πότε εκείνη την περίοδο; Δεν ξέρω αν εκδίδεται ακόμα με την ίδια συχνότητα.

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Κάθε 15 ημέρες.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ποια μέρα κυκλοφορούσε;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Δύο μέρες αργότερα.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ποια μέρα; Κάθε δεύτερη Παρασκευή, κάθε δεύτερο Σάββατο;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Κάθε δεύτερη Παρασκευή.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Πότε έκλεινε η ύλη;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Την Τετάρτη. Γι αυτό ήταν αυτά στοιχεία. Ήταν μάλιστα ένας χρόνος που είχα κάποια ένταση. Ήταν το ταξίδι, ήταν το νεογέννητο τα οποία μπόρεσα και τα έδεσα αυτά μεταξύ τους και θυμήθηκα.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Υπάρχει κάτι που να σας κάνει να λέτε «μήπως δεν θυμάμαι καλά, μήπως δεν είναι έτσι›; Υπάρχει κάποιο κενό στην μνήμη σας ή στην αφήγησή σας που να λέει ότι μπορεί να μην ήταν 16 του μηνός που ήσασταν μαζί;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σίγουρα πράγματα, έτσι είπε.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Έγινε τελικά αυτό το ταξίδι στην Κύπρο. Πήγατε όλοι μαζί;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Βεβαίως.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ποιοι ήταν σε αυτό το ταξίδι εκτός από εσάς και τον κ. Ψαραδέλλη;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Οι σύζυγοί μας μαζί με τα παιδιά. Εγώ με το μωρό, το βρέφος και ο κ. Ψαραδέλλης....

Δ. ΖΩΤΟΣ: Συνεχίσατε να έχετε μία σχέση με τον κ. Ψαραδέλλη στην συνέχεια και για πόσο διάστημα;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Είχαμε κάνει αρκετές δουλειές μαζί. Είχαμε μία συνεργασία και οικογενειακή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας ήξερε συνέχεια από τότε; Γνώριζε πού ήσασταν; Χαθήκατε ποτέ;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Κάποια εποχή ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πότε;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Το ΄85.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και μετά είχατε χαθεί πλέον;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Δεν βλεπόμασταν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αν ήθελε να σας βρει μπορούσε;

Π. ΤΣΙΠΟΥΡΙΔΗΣ: Όχι, δεν μπορούσε.

Δ. ΖΩΤΟΣ: (Εκτός μικροφώνου) Κύριε Πρόεδρε, θέλω να καταθέσω δύο έγγραφα. Το διαβατήριο.....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να πάτε στην ευχή του Θεού.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Θ. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗΣ: (Εκτός μικροφώνου) Υπάρχει μία φωτογραφία του Μακαρίου που είχαμε βγάλει εκείνη την εποχή εγώ, η γυναίκα μου και η κόρη μου που ήταν μικρό παιδί. Πρέπει να υπάρχει κάπου. Εγώ είμαι εδώ πέρα, δεν μπορώ να βρω κάποια πράγματα. Μπορούν να την βρουν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Ψαραδέλλη, ήρθε τόσος κόσμος για σας. Μόνο ο Υμηττός δεν κατέβηκε πάνω από τον Χολαργό να έρθει κι αυτός να καταθέσει. Μόνο το βουνό δεν κατέβηκε.

Θ. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗΣ: (Εκτός μικροφώνου) Έχω κάνει και μία αίτηση στο Δικαστήριο και μου είχε πει ο κ. Εισαγγελέας ότι μπορώ να πάρω τις φωτογραφίες αυτές που έχουν πάρει από το σπίτι μου. Θέλω να τις δείτε και αυτές τις φωτογραφίες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Καλά, θα τα δούμε όλα. Η κα Ελένη Ψαραδέλλη του Ευστρατίου. Πού γεννηθήκατε;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Στην Αθήνα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε ιδιωτική υπάλληλος και κατοικείτε στο Κολωνάκι, στην Αθήνα.

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλετε να εξεταστείτε;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Βεβαίως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: «Ορκίζομαι να πω την αλήθεια›.

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ορκίζομαι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Κυρία Ψαραδέλλη, πείτε μας για την περίοδο του θανάτου της αδελφής σας της Ελισάβετ, πού ήταν ο κ. Ψαραδέλλης, ποια ήταν η σχέση με την αδελφή του, ποια ήταν η σχέση με τον γαμπρό του;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Η σχέση του αδελφού μου με όλη την οικογένεια και με όλα τα αδέλφια ήταν πάρα πολύ δεμένη. Την εποχή που αρρώστησε η αδελφή μου πολύ απρόοπτα για μας, δεν το περιμέναμε, επί 3 μήνες ήμασταν μονίμως στο νοσοκομείο. Εγώ ειδικά και τη νύχτα. Ο αδελφός μου ήταν από το πρωί ως το βράδυ. Μεγάλη συμπαράσταση. Τα βράδια έφευγε βέβαια κάποιες στιγμές με τον γαμπρό μου. Ερχόντουσαν στο σπίτι το πατρικό να μείνουν γιατί και ο γαμπρός μου ήταν σε πολύ άθλια κατάσταση. Από κει και πέρα πάντοτε στις δύσκολες στιγμές ήταν κοντά μας.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ποια περίοδο ήταν;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Τον Ιούλιο η αδελφή μου πέθανε. Τέλος Απριλίου μάθαμε ότι έχει καρκίνο, ότι ήταν καλπάζουσα μορφή και μπήκε εκτάκτως στο νοσοκομείο. Από κει και πέρα δεν ξαναβγήκε επί 3 μήνες από το νοσοκομείο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ήταν επί καθημερινής βάσεως μαζί σας;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Επί καθημερινής βάσεως γιατί στήριζε και εμάς ο αδελφός μου. Εκτός από την αδελφή μου που ήταν πολύ αγαπημένοι οι δυο τους, γιατί ήταν και σε ηλικίες που ταίριαζαν, ήταν πάρα πολύ αγαπημένοι και ήταν σε μόνιμη βάση εκεί γιατί τα πρωινά ο γαμπρός μου επειδή είχε εργοστάσιο και δεν μπορούσε να έρχεται τα πρωινά αντικαθιστούσε περισσότερο τον γαμπρό μου, αλλά και σε εμάς συμπαράσταση προπάντων.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Υπάρχει περίπτωση 2 μέρες μετά την κηδεία της αδελφής σας να έχει πάει, να έχει συμμετάσχει σε καμία ληστεία ο αδελφός σας;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Όχι, γιατί η αδελφή μου όταν πέθανε ήταν ημέρα Σάββατο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Από συναισθηματική φόρτιση;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Όχι, γιατί η μητέρα μου ήταν ήδη πολύ καταπεσμένη. Ήταν στο κρεβάτι και έπρεπε να είναι στο σπίτι ο αδελφός μου μαζί με εμένα. Τα άλλα αδέλφια ήταν λίγο πιο πέρα από τον αδελφό μου που πάντοτε συμπαραστέκονταν στους γονείς μου. Όχι μόνο εκείνη την εποχή αλλά σε γενικές γραμμές ήταν πάντοτε κοντά.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Προφανώς ξέρετε τα ιδεολογικά του και τα πολιτικά του πιστεύω.

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Βέβαια. Όλη η οικογένεια, όλοι υπαγόμαστε σε μια Αριστερή Οργάνωση αλλά ο αδελφός μου ήταν τροτσκιστής, το πίστευε, το πιστεύει και γι αυτό παλεύει.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μετατοπίστηκε ποτέ από αυτό;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ποτέ.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αν μετατοπιζόταν θα έλεγε «πήγα σε μία Οργάνωση›.;

Ε. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Όχι, ποτέ. Τουλάχιστον προς εμάς ποτέ.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Δεν έχω άλλη ερώτηση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κα Ψαραδέλλη Νάντα του Λουκά, σύζυγος. Εδώ γεννηθήκατε;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Στο Βελιγράδι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είχατε ξαναέρθει για διερμηνέας κάποια στιγμή και δεν σας πήραμε γιατί είχατε συγγένεια. Είστε υπάλληλος της Πρεσβείας;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ναι, δουλεύω για την Γαλλική Πρεσβεία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πού κατοικείτε;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Στον Χολαργό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλετε να ορκιστείτε;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Στην τιμή μου και στην υπόληψή μου ορκίζομαι να πω την αλήθεια.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Ζώτος έχει το λόγο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Κυρία Ψαραδέλλη, ξέρετε προφανώς όλες τις κατηγορίες που βαρύνουν τον σύζυγό σας. Πείτε αν έχετε στο Δικαστήριο κάποια στοιχεία, γεγονότα που εσείς ξέρετε που μπορούν να αποσείσουν αυτές τις κατηγορίες, στο επίπεδο της προσωπικότητάς του, τις πολιτικής του συγκρότησης, της διαδρομής του, των ιστορικών γεγονότων.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Όταν συνέλαβαν τον άντρα μου πέρσι το καλοκαίρι μπορώ να πω ότι για κάποιες ώρες, ίσως κάποιο 24ωρο αμφέβαλλα. Ήρθε ένα κυκεώνας στο μυαλό και αναρωτήθηκα για κάποιες ώρες εάν αυτός ο άνθρωπος με τον οποίο εγώ έχω ζήσει 30 χρόνια, αν είναι αυτός ο Θεολόγος που γνωρίζω εγώ ή αν είναι κάποια μοντέρνα εκδοχή του «Δρ Τζέκιλ και Mr Χάιτ› ο οποίος άλλος ήταν μπροστά μου και άλλος ήταν. Για κάποιες ώρες, πολύ λίγο όμως. Πολύ γρήγορα πείστηκα με την καρδιά μου αλλά και με την λογική μου, γιατί πιστεύω ότι είμαι λογικός άνθρωπος ότι δεν συνέβη κάτι τέτοιο.

Γι αυτό ήρθα εδώ σήμερα να σας καταθέσω αυτή την πεποίθηση και το πώς έφτασα σε αυτή την πεποίθηση, με την λογική μου. Θα καταπιαστώ από κάποια πράγματα που μπορεί να φανούν λεπτομέρειες αλλά για μένα ήταν καθοριστικά. Τον Θεολόγο όπως σας είπα τον γνώρισα το ΄72 στο Παρίσι. Ήμουν ενεργό μέλος του Κομμουνιστικού Συνδέσμου. Εγώ ζούσα στη Γαλλία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο Σύνδεσμος είναι η 4η Διεθνής;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ναι, Γαλλικό Τμήμα της 4ης Διεθνούς. Ήμουν ενεργό μέλος και γνώρισα τον Θεολόγο. Ο Θεολόγος είχε για μένα τότε την αύρα του ήρωα κατά κάποιο τρόπο και ήταν ίσως επόμενο έτσι νέα και επαναστατημένη όπως ήμουν να ερωτευθώ τον ήρωα. Αλλά με τον άνθρωπο έζησα τριάντα χρόνια. Τον γνωρίζω ως ήρωα, ως τροτσκιστή, αγωνιστή, ως καθημερινό άνθρωπο. Αυτά για μένα συνθέτουν μια ενιαία προσωπικότητα.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία εμένα με επανέφεραν πολύ σύντομα να αναγνωρίσω τον άνθρωπό μου μετά την σύλληψή του και να πω ότι «όχι, αυτός είναι›, δεν είναι ο Δρ Τζέκιλ και ο Mr Χάιτ; Ποια είναι; Καταρχήν στο πολιτικό επίπεδο. Θα είμαι σύντομο. ¶λλοι έχουν αναφερθεί σε αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα μάθαμε εδώ εμείς. Εγώ δεν την ήξερα την 4η Διεθνή ότι είναι τροτσκισμός. Τα έμαθα και αυτά.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Την μάθατε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Περισσότερο θέλω τον άνθρωπο και τις συμπεριφορές του και αν αυτά μπορούν να συμβιβαστούν με το να είναι μέλος σε μια τέτοια Οργάνωση.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Καταρχήν θέλω να πω για το πολιτικό. Εγώ ξεκίνησα από μία λεπτομέρεια. Διαβάζοντας λίγες ημέρες μετά την σύλληψή του την φερόμενη ως απολογία του κ. Χριστόδουλου Ξηρού τράβηξε την προσοχή μου μία έκφραση. «Ο Ψαραδέλλης λέει ήταν το δεξί χέρι του Γιωτόπουλου για την ιδεολογική υποστήριξη›. Με ξένισε αφάνταστα αυτή η φράση. Δεν είναι μια έκφραση η οποία χρησιμοποιείται σε Αριστερούς κύκλους, με τίποτα. Δεν γνωρίζω τον κ. Χριστόδουλο Ξηρό αλλά απ’ ότι μαθαίνω είναι Αριστερών πεποιθήσεων. Εμένα αυτή η έκφραση, σας λέω με ξένισε. Είχε ένα άρωμα, ανέδυε ένα άρωμα όπως λέμε, για μένα αστυνομικής τεχνοκρατίας.

Μου θύμισε τα πρώτα χρόνια, όταν βγήκαν τα computers και δουλεύαμε εμείς στα γραφεία, δεν ξέραμε μετά τι κάναμε, τηλεφωνάγαμε στην υποστήριξη και η υποστήριξη μας έλεγε «πάτα αυτό, αυτό, αυτό και θα σου βγάλει εκείνο που θέλεις›.

Για μένα αυτό αποτέλεσε ένα στοιχείο. Εγώ μπορούσα να φανταστώ εκείνη τη στιγμή κάποιους, εγώ τους έλεγα γιάπηδες της Αντιτρομοκρατικής, να αναρωτιούνται «πως θα μπορούσαμε να οριοθετήσουμε αυτό που θα έκανε ο Ψαραδέλλης σε μια 17Ν; Ιδεολογική υποστήριξη›.

Εγώ όμως γνωρίζοντας τον Ψαραδέλλη και γνωρίζοντας τις πολιτικές του ιδέες και θα σας δώσω ένα παράδειγμα μόνο. Στην αρχή της γνωριμίας μας και για χρόνια ήμασταν απόλυτα ταυτισμένοι πολιτικά. Κάποια στιγμή εγώ και πρακτικά μετά τη γέννηση του γιου μας λόγω φόρτου εργασίας κλπ., αλλά και κάποια χρόνια αργότερα, εκεί γύρω στην πτώση του τείχους του Βερολίνου, αποστασιοποιήθηκα και πρακτικά και ιδεολογικά. Δηλαδή αν θέλετε έπαψα να έχω την φλόγα και την πίστη.

Ο Θεολόγος όμως παρέμενε σταθερός. Σταθερός στις ιδέες του, σταθερός στη δράση του. Μια από τις τελευταίες συζητήσεις που είχαμε, πολιτικές συζητήσεις, έβλεπε εκεί με τους βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία κι εκεί για να με πείσει ο Θεολόγος αναφέρθηκε πάλι σ’ ένα βιβλίο, σε ένα κλασικό, στον Τρότσκι. Είχε βρει μια παμπάλαια έκδοση ενός εγχειριδίου που λέγεται «Ευρώπη και Αμερική› μεταφρασμένο στην καθαρεύουσα κιόλας και μου έλεγε «εκεί είναι διάβασε το, εκεί θα βρεις όλες τις απαντήσεις›. Εγώ τότε δεν το διάβασα γιατί βαριόμουν. Το διάβασα τώρα.

Είναι ξεκάθαρο έχοντας το διαβάσει, μπορώ να σας πω με λίγα λόγια τι λέει, πάντως είναι ξεκάθαρο για μένα. Αναρωτήθηκα τι είδους πολιτική υποστήριξη θα μπορούσε να βρει μια 17Ν σε έναν άνθρωπο ο οποίος για τους βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία αναφέρεται σε ένα κείμενο του Τρότσκι γραμμένο το 1924 και τι θα μπορούσε μέσα σ’ αυτό το κείμενο που το διάβασα να δικαιολογήσει αν είναι δυνατόν μια πράξη όπως την εκτέλεση του Saunders. Τίποτα. Αυτό ήταν στο ιδεολογικό επίπεδο, αυτό που για μένα καθόρισε ότι όχι ο Ψαραδέλλης ιδεολογικά δεν μπορεί να είναι το δεξί χέρι κανενός ως προς την 17Ν.

Από κει και πέρα υπήρχαν καθημερινά πράγματα, βγαλμένα μέσα από την καθημερινή μας εμπειρία και την καθημερινή μας ζωή. Να τα πω. Το ένα είναι, χθες ο Μπάμπης Καρράς και η κουνιάδα μου η Ελένη σας μίλησαν για εκείνες τις μέρες του ’88 οπότε πέθανε η κουνιάδα μου η Έλλη.

Δεν θα αναφερθώ πάλι, αλλά διαβάζοντας εγώ ότι ο Θεολόγος κατηγορείται ότι πήρε μέρος σε μια ληστεία το ΄88 ανέτρεξα σε εκείνες τις μέρες που τις θυμάμαι σαν να είναι σήμερα και θέλω να σας πω ότι για οποιονδήποτε άνθρωπο όταν χάνει κάποιο πολύ κοντινό του και πολύ αγαπημένο του πρόσωπο πρώτη φορά είναι ένα απίστευτο σοκ. Για τον Θεολόγο ήταν η πρώτη φορά αυτή.

Σας μίλησαν γι’ αυτό ο Μπάμπης Καρράς και η Ελένη. Εγώ θέλω να πω μόνο κάτι που μόνο εγώ το γνωρίζω. Δηλαδή ότι ο Θεολόγος δεν του επιτρεπόταν να αφεθεί στον πόνο του και στη συντριβή του γιατί είχε μια οικογένεια να στηρίξει. Είχε ηλικιωμένους γονείς, μια μητέρα που ήταν στα όρια της κατάρρευσης. Μόνο μαζί μου μπορούσε να αφεθεί.

Κι εγώ ξέρω ότι τις μέρες που προηγήθηκαν και ακολούθησαν τον θάνατο της Έλλης εγώ πέρασα νύχτες ολόκληρες προσπαθώντας να μαζέψω τα κομμάτια του, τα συντρίμμια του ώστε να μπορεί να σταθεί την άλλη μέρα πλάι στην οικογένεια του. ¶ρα δεν μπορεί κανείς σε μένα να έρθει να μου πει ότι ο Ψαραδέλλης στις 13 Ιουλίου του ’88 πήρε μέρος σε μια ληστεία. Αυτό καθόρισε για μένα γιατί δεν μπορούσε να είναι μέλος αυτής της Οργάνωσης στο ιδεολογικό επίπεδο. Γιατί δεν μπορούσε να είχε πάρει μέρος σ’ αυτή την πράξη.

Υπάρχει κι ένα άλλο στοιχείο που το γνωρίζω. Πιστεύω ότι προηγήθηκε. Ξέρω ότι ο προηγούμενος μάρτυρας ο Μάκης Τσιπουρίδης αναφέρθηκε στην δολοφονία των Πέτρου και Σταμούλη. Κι εμείς σαν οικογένεια εναγωνίως όταν προέκυψε όλη αυτή η ιστορία ανατρέξαμε στο παρελθόν. Ανέτρεξα εγώ στα 30 χρόνια αυτά προσπαθώντας εναγωνίως να βρω τι συνέβη εκείνες τις μέρες, τι ήταν αυτό, τι συνέβη.

Όσον αφορά την παραγεγραμμένη μεν αυτή πράξη της δολοφονίας Πέτρου - Σταμούλη, η οποία όμως για μένα ήταν κάτι το οποίο με συγκλόνισε. Ήταν τρομερά συγκλονιστικό εγώ μια μέρα να ξυπνήσω και να δω πρωτοσέλιδο εφημερίδας που έγραφε «Εκτελεστής και ο Ψαραδέλλης›. Είναι μια τρομερή εμπειρία.

Ανέτρεξα στις μέρες αυτές, θυμήθηκα αυτά που είχαν προηγηθεί και υπήρχε κάτι, υπήρχε αυτό το ταξίδι στην Κύπρο που κάναμε. Αυτό το θυμόμουν πολύ καλά γιατί πάντα σαν μητέρα σκέφτομαι τις ημερομηνίες σε σχέση με τα παιδιά. Ο γιος μου γεννήθηκε τον Σεπτέμβρη του ’80 και πάντα αστειευόμενη έλεγα ότι είναι Κύπριος γιατί τον κάναμε εκεί.

Θυμήθηκα αυτό το ταξίδι. Είχα την ελπίδα ότι δεν θυμόμουν ακριβώς τις ημερομηνίες, ότι μήπως ήταν ακριβώς εκείνες τις ημερομηνίες που ήμασταν στην Κύπρο τότε. Ψάξαμε. Απευθύνθηκα στην Κυπριακή πρεσβεία, έκανα αίτηση στην Κυπριακή πρεσβεία. Δεν θυμάμαι πως ήταν και ρώτησα «μήπως κρατάτε αρχεία από βίζες;› Μας είπαν «όχι βίζες, Έλληνες πολίτες δεν χρειαζόντουσαν ποτέ βίζα για να μπουν στην Κύπρο›. ¶ρα δεν μπορούσα εκείνη τη στιγμή να βρω ακριβώς την ημερομηνία.

Το βρήκαμε αυτό με τη βοήθεια αυτού του φιλικού ζευγαριού, του Μάκη και της Ελένης Τσιπουρίδη, οι οποίοι μπόρεσαν και ξεθάψανε αυτό το διαβατήριο του γιου τους το οποίο το κράταγαν χρόνια ως ενθύμιο και έτσι φτάσαμε να μπορούμε να καθορίσουμε τι κάναμε εκείνες τις μέρες. Γι’ αυτή την πράξη υπήρχε για μένα κάτι άλλο, που για μένα που γνωρίζω τον Θεολόγο αποτέλεσε ένα απόλυτο αθωωτικό στοιχείο.

Είναι και κάτι άλλο που συνέβη εκείνη την περίοδο. Θα σας το αναφέρω. Μπορεί να φανεί λίγο αστείο. Εγώ λέω προκαταβολικά ότι δεν έχω καμιά διάθεση να αστειευτώ με ένα τέτοιο θέμα όπως είναι η δολοφονία αυτών των ανθρώπων. Με καμία δολοφονία δεν έχω όρεξη να αστειευτώ, δεν είναι αστεία.

Σας λέω όμως ότι όταν προέκυψε αυτό στις εφημερίδες και δημοσιεύτηκε και διέρρευσε στις εφημερίδες πολύ πριν δημοσιευτεί η καθ’ εαυτού απολογία του Πάνου Σερίφη που ενέπλεκε τον άντρα μου στις εφημερίδες διέρρευσε αρκετά πριν ότι ο Πάνος Σερίφης εμπλέκει τον Ψαραδέλλη στην δολοφονία των Πέτρου - Σταμούλη.

Εκείνη τη στιγμή ο Θεολόγος δεν είχε καν πρόσβαση σε εφημερίδες. Ήταν στην απομόνωση. Δεν διάβαζε εφημερίδες δεν άκουγε ραδιόφωνο, απαγορευόταν. Του αναφέρουμε λοιπόν εμείς, η οικογένεια του, εγώ «ξέρεις κάτι Θεολόγε, πρέπει να το έχεις υπόψη σου, σε μπλέκουν στην δολοφονία Πέτρου - Σταμούλη.

Μετά από αρκετό καιρό και επανειλημμένες συζητήσεις μεταξύ μας και κάποιες παρεξηγήσεις κατάλαβα ότι ο Θεολόγος πίστευε ότι σ’ αυτή την πράξη είχε δολοφονηθεί ένας άνθρωπος ο οποίος λεγόταν Πέτρος Σταμούλης. Αυτό για μένα αποτέλεσε απόλυτο αθωωτικό στοιχείο γιατί εγώ τον ξέρω τον άνθρωπο μου. Ξέρω ότι αν μη τι άλλο ο Θεολόγος πανούργος δεν είναι. Δεν θα ήταν ποτέ ικανός να σκαρφιστεί κάτι τέτοιο και να το προσποιηθεί. Δηλαδή ο άνθρωπος δεν είχε σχέση με αυτή τη δολοφονία. Δεν ήξερε καν ότι ήταν δύο τότε τα θύματα. Νόμιζε ότι ήταν ένα.

Να έρθω στην ληστεία του ‘83. Φαντάζομαι ότι θα θέλατε να σας μιλήσω γι’ αυτήν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ό,τι νομίζετε ότι είναι χρήσιμο θα το πείτε. Βεβαίως.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Η ληστεία του ’83. Μέσα μου φαντάζομαι την ερώτηση και τον έθεσα και στον εαυτό μου. Λες ότι γνωρίζεις καλά τον άνθρωπο σου. Να όμως ?

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πως εμπλέκεται αυτός ο άνθρωπος σε ληστεία.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Πως εμπλέκεται και να και κάτι που δεν σου το εκμυστηρεύτηκε. Δεν μου το εκμυστηρεύτηκε, δεν το ήξερα αυτό.

Πως ενεπλάκη. Κατ’ αρχήν θέλω να πω ότι σαφώς καταδικάζω αυτή την ενέργεια. Ήταν μια ενέργεια άκαιρη, βλακώδης, ηλίθια, η οποία μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την οικογένεια μας και το μέλλον των παιδιών μας. Ήταν τότε 6 και 3 χρονών τα παιδιά μας. Σαφέστατα αυτή η ιδέα ότι η προσήλωση του στον Παντελή Πουλιόπουλο και η έμμονη ιδέα του να βγάλει αυτά τα έργα του Παντελή Πουλιόπουλου τον οδήγησε στιγμιαία να ξεχάσει την οικογένεια του δεν μου άρεσε.

Εγώ την εμπλοκή του σε αυτή τη ληστεία την εξηγώ από αυτά που γνωρίζω από τον χαρακτήρα του. Ο Θεολόγος είναι ένας αγωνιστής, ένας άνθρωπος απόλυτα αφοσιωμένος και στις ιδέες του και στην οικογένεια του. Ο χαρακτήρας του όμως έχει κάποιες πτυχές λίγο επιπόλαιες και ελαφρότητα.

Εγώ μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορώ να εξηγήσω την εμπλοκή του στην ενέργεια αυτή την οποία όπως λέω καταδικάζω. Σε καμία περίπτωση και έχοντας εξετάσει το θέμα από όλες του τις πλευρές δεν μπορώ να πιστέψω και όχι μόνο δεν μπορώ να πιστέψω αλλά δεν στέκει για μένα ότι θα μπορούσε ο Θεολόγος να πάρει μέρος σ’ αυτή την ληστεία στα πλαίσια μιας Οργάνωσης όπως η 17Ν. Έχω ακούσει βέβαια, έχω παρακολουθήσει και τα πρακτικά αυτής της δίκης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Καλύτερα να διακόψουμε για μισή ώρα και θα συνεχίσουμε μετά με την ησυχία μας.

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Επαναλαμβάνεται η συνεδρίαση που έχει διακοπεί. Θέλετε να πείτε κάτι άλλο;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Είχαμε στο κομβικό σημείο της ληστείας αυτής το ’83 και αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα γεγονότα αυτά τα συγκεκριμένα τα οποία γνωρίζουμε ότι ο Θεολόγος Ψαραδέλλης πήρε μέρος σε μια ληστεία το ’83 μαζί με έναν Γιάννη Σκανδάλη, μπορούν αυτά τα γεγονότα να ερμηνευτούν με διαφορετικούς τρόπους.

Αυτό που θέλω να αναδείξω και εκεί που καταλήξαμε και εκεί που τελικά φτάνουμε, υπάρχει μια ερμηνεία η οποία λέει: η ληστεία αυτή ήταν μια πράξη της 17Ν, διότι πήρε μέρος σε αυτήν –και το αναγνωρίζει ο σύζυγός μου- ο Γιάννης Σκανδάλης για τον οποίο λέγεται ότι υπήρξε μέλος της 17Ν.

Εγώ αν ήθελα να είμαι τυπική θα μπορούσα να φέρω μια ένσταση να πω τι μας αποδεικνύει ο Γιάννης Σκανδάλης ήταν μέλος της 17Ν. Επειδή τον αναφέρουν κάποιοι άλλοι; Θα μπορούσα να πω ότι και ο Γιάννης Σκανδάλης παρ’ όλο που είναι νεκρός έχει το τεκμήριο αθωότητας και γι’ αυτό ισχύει το «ένοχος ενόχον ου ποιεί›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εκεί το κρίνουν άλλοι.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Δεν θα σταθώ σε αυτό. Ας υποθέσουμε ότι ήταν ο Γιάννης Σκανδάλης και υπήρξε μέλος της 17Ν. Ο Γιάννης Σκανδάλης ξέραμε όμως ότι ήταν μόνο μέλος της 17Ν; Όχι. Ξέραμε ότι στο παρελθόν συμμετείχε σ’ ένα άλλο σχήμα το οποίο ήταν αυτή η περιβόητη ομάδα Τσιρώνη την οποία εγώ αμυδρά θυμάμαι από τότε τα δημοσιεύματα που σκοτώθηκε ο γιατρός Τσιρώνης, εδώ ήμουν και το θυμάμαι.

¶ρα αποκλείεται ο Γιάννης Σκανδάλης ανάμεσα στη συμμετοχή του στην ομάδα Τσιρώνη και στη συμμετοχή του στη 17Ν, η οποία από ό,τι ξέρω χρονολογείται κάπου το ’84 από ότι φαίνεται από τη δικογραφία, να συμμετείχε και σε κάποια άλλα σχήματα, ή να ήταν μέλος σε κάποιες άλλες ομάδες, ή σε κάποια ομάδα ad hoc η οποία συγκροτήθηκε για να κάνει αυτή την περιβόητη ληστεία.

Το άλλο ερώτημα που τέθηκε είναι: μα, ο Ψαραδέλλης θα έπαιρνε μέρος με αυτό το ιδεολογικό προφίλ που έχει, σε μια πράξη με μια ομάδα ποινικών; Διότι φαίνεται να είναι ή η 17Ν ή οι ποινικοί. Εγώ αυτό που πιστεύω κατ’ αρχήν είναι ότι πιο πιθανό να ήταν για τον Θεολόγο Ψαραδέλλη να πάρει μέρος σε μια πράξη με ποινικούς, παρά με τη 17Ν.

Εδώ έχουν παρελάσει μάρτυρες οι οποίοι σας έχουν εξηγήσει το πολιτικό του προφίλ και την κάθετη αντίθεση πολιτική και ιδεολογική που είχε με τη ομάδα αυτή ο Θεολόγος Ψαραδέλλης. Εγώ πιστεύω και γνωρίζοντας τον Θεολόγο Ψαραδέλλη ότι πείστηκε -με τη γνωριμία του με τον Σκανδάλη και το γεγονός ότι ο Σκανδάλης ήταν ένα μέλος της λεγόμενης επαναστατικής άκρας Αριστεράς σε αυτό το χώρο εν πάση περιπτώσει- με ευκολία όντως ότι ναι αυτή ήταν μια ομάδα η οποία ήθελε να κάνει μια ληστεία να μαζέψει όπως το λέει και ο ίδιος λεφτά για το Κίνημα.

Πείστηκε όντως με ελαφρότητα και με επιπολαιότητα. Αυτό είναι αλήθεια. Πείστηκε ίσως επειδή ήθελε να πειστεί, γιατί λόγω αυτής της μεγάλης πρεμούρας που είχε να βγάλει αυτό το περιβόητο βιβλίο έβλεπε αυτή τη διέξοδο, έβλεπε αυτή τη λύση και άφησε τον εαυτό του να πειστεί.

Θέλω να πω το εξής: η πράξη αυτή και το γεγονός αυτό όπως σας λέω, επιδέχεται διάφορες ερμηνείες και δεν βλέπω τον λόγο να σταθούμε ντε και καλά σε αυτή την ερμηνεία, η οποία είναι καταδικαστική. Εγώ Κύριε Πρόεδρε σας άκουσα με ανακούφιση τη δεύτερη μέρα της δίκης να λέτε στον Γιάννη Σερίφη ότι «εδώ εμείς πρέπει να αποδείξουμε›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κατηγορία. Και εμείς να δικαιολογήσουμε την απόφαση. Είναι το νομικό μας σύστημα το οποίο τα διασφαλίζει όλα αυτά τα πράγματα. Καταλάβατε;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Χτες σας άκουσα και πάλι με ανακούφιση να λέτε κάτι άλλο: «και η παραμικρή αμφιβολία είναι υπέρ του κατηγορουμένου›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ναι εφόσον είναι εύλογη αμφιβολία. Όχι τι χρώμα τσαρούχια φορούσε, αν είναι κόκκινα ή πράσινα δεν μας ενδιαφέρει. Αλλά αμφιβολία εύλογη, που να μας κάνει δηλαδή να πούμε «δεν μπορούν να σταθούν αφού υπάρχει αυτό›. Αυτό λέει το νομικό μας σύστημα και αυτό εκφράζω.

Ο. ΚΑΡΑΜΠΛΙΑΝΗ: Κύριε Πρόεδρε απλά να πω εδώ ένα συλλογισμό για μια ερώτηση που αναφέρθηκε από την εισαγγελική Έδρα. Θέλετε να μου πείτε για το θέμα του ψευδώνυμου Φώτη. Αναφέρεται αυτό το ψευδώνυμο, το ανέφερε και ο Ψαραδέλλης στην πρώτη του απολογία μαζί με την άρνησή του από την πρώτη στιγμή βέβαια για τη συμμετοχή του στη 17Ν. Συνεχίστε αν έχετε μια εξήγηση. Έχετε κάτι να μας πείτε γι’ αυτό;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Μπορώ να σας πω από την εμπειρία μου μέσα στις επαναστατικές Οργανώσεις ότι όντως χρησιμοποιούσαμε ψευδώνυμα. Εγώ π.χ. είχα το ψευδώνυμο στη Γαλλία Νικόλ. Εντάξει ο Θεολόγος έδωσε την εξήγήσή του. Εγώ πιστεύω ότι αυτό το ψευδώνυμο διέρρευσε και μαθεύτηκε μέσω του Σκανδάλη. Μαθεύτηκε στη 17Ν αν ήταν μέλος της 17Ν ή σε κάποιους κύκλους της άκρας Αριστεράς στους οποίους οι άνθρωποι συζητάνε πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποιο είναι το ψευδώνυμο του κ. Ψαραδέλλη;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Αναφέρομαι στο ψευδώνυμο Φώτης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ακούστε, το πρόβλημά μου εμένα είναι το εξής: αυτοί κρατούσαν και κάτι λογιστικά βιβλία και κάπου – κάπου έβαζαν και ένα ποσό «Φω›, «Φώ›, «Φώ›. Αυτό είναι που θέλω να το δούμε περισσότερο. Πως θα κολλήσει αυτό το πράγμα; Αν αυτόν τον έλεγαν Φώτη, δεν θα έβαζαν το ίδιο όνομα σε κάποιον άλλον μετά. Αυτό είναι το πρόβλημά μου. Καταλάβατε; Γιατί θέλω όλα να τα λέμε.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Ναι να τα πούμε. Ο Ψαραδέλλης είπε ότι σε αυτή την ενέργεια χρησιμοποίησα το ψευδώνυμο Φώτης. Τώρα εσείς τι λέτε;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αναφέρομαι ότι βρήκαν στο κρησφύγετο της Δαμάρεως κάτι βιβλία τα οποία ήταν σαν να είναι λογιστικά. Είχε ένα ποσό τόσο και από εκεί και κάτω είχε τα έξοδα. Και έγραφε μισά ονόματα, μεταξύ των οποίων έγραφε και «Φω›, «Μαν›, «Μαρκ› κλπ. και όλα αυτά ανταποκρινόταν ένα ψευδώνυμο σ’ ένα όνομα που δεν ξέρουμε αν είναι έτσι.

Αφού μου λέτε «Φω›, μήπως ο Φώτης είναι αυτός και σε αυτόν δίνονταν χρήματα. Καταλάβατε; Εκείνοι δεν τα έδιναν στο γάμο του Καραγκιόζη τα λεφτά, τα έδιναν σε κάποιον ο οποίος είναι μέλος. Ξέρετε εκεί αντί να πληρώνουν συνδρομές τα μέλη, έχουμε ένα βιβλίο που έπαιρναν κάποια ενίσχυση. Βέβαια τα πολλά λεφτά δεν είδαμε τι έγιναν. Που να τα βρούμε άλλωστε.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Και λέτε ότι το «Φω› σήμαινε Φώτης, σήμαινε Ψαραδέλλης;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τα έχει πάρει ο κ. Χριστόδουλος Ξηρός!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποιος τα έχει πάρει;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ο Χριστόδουλος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Χριστόδουλε, τι λέει ο κ. Εισαγγελέας; Κάτι σας αποδίδει τώρα;

Χ. ΞΗΡΟΣ: Το τετράδιο λέει και «Λα›! Μήπως είναι Λάμπρου;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Χριστόδουλε, αυτό που είπατε για το «Λάμπρου›, είναι είδηση!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Χριστόδουλε, ομολογώ αν ήξερα ότι έχετε τόσο ωραίο χιούμορ, θα ερχόμουν κι εγώ στα πανηγύρια τότε!

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Γελάει και ο κ. Κουφοντίνας. Και το γέλιο του κ. Κουφοντίνα κι αυτό είδηση είναι!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ δεν θέλω να αστειεύομαι όταν μιλώ για σοβαρά ζητήματα, αλλά είδατε τι κάθονται και λένε.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Και εγώ δεν αστειεύομαι γιατί παίζεται η τύχη του άνδρα μου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει κι εμείς να το παραγκωνίσουμε, να πούμε ότι «όταν λέει Φω εννοεί τα Φω μπιζού›. Τι εννοεί το «Φω›;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Εγώ να πω τι σημαίνει το «Φω›;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλω να πω μήπως συνδέεται κατά κάποιο τρόπο και αυτό; Ξέρετε είναι ένα λιθαράκι που κάτι οικοδομεί. Δεν είπα εγώ ότι είναι στοιχείο, ούτε είναι πλήρης απόδειξη. Φυσικά όλα αυτά τα πράγματα δεν είναι τίποτα. Όμως πως να πούμε το «Φω› ότι ήταν σε κάποιον άλλον, αν ο σύζυγός σας έστω και αυτή τη φορά που πήγα με τον Σκανδάλη τους είπε «εμένα θα με λέτε Φώτη› και φαίνεται μετά μέχρι το ’96. Μέχρι πότε κρατήθηκε το «Φω›;

Β. ΜΑΡΚΗΣ: ’95.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Βέβαια μετά τα καινούρια λογιστικά θα έβγαιναν με μηχανογραφικό σύστημα και δεν μπορέσαμε να τα βρούμε. Όσο ήταν τα τετράδια τα βρήκαμε.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Δηλαδή το ’95 έχουμε ένα «Φω› άρα είναι αυτό είναι Φώτης Ψαραδέλλης;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι μόνο το ’95, συνέχεια έχουμε. Εκεί πέρα είχαμε κάθε μήνα κάποια παροχή.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Όχι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι; Στο «Φω› πόσες φορές είναι;

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Γύρω στις 10.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πάντως εγώ θυμάμαι ότι το είδα το «Φω›. Τα διαβάσαμε και τα διαβάζουμε με προσοχή εμείς.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: (Εκτός μικροφώνου)

(Διαλογικές συζητήσεις)

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Υπάρχει κάποιο μέλος της 17Ν που είχε το ψευδώνυμο Σπύρος;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να σας πω εγώ αμέσως. Σπύρος δεν το έχω.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Δεν υπάρχει. ¶ρα σε αυτό το τετράδιο εμφανίζονται κάποια ονόματα –δεν ξέρω αν είναι ονόματα ή αρχές ονομάτων ανθρώπων- οι οποίοι αυτή τη στιγμή δεν είναι εδώ, δεν ξέρουμε τι είναι και ποιοι είναι. Ποιος είναι ο «Σπ›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό φωνάζουν οι από εκεί, ότι δεν τους βρήκατε όλους.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Εσείς λέτε ότι το «Φω› πιθανό να είναι Φώτης και είναι Ψαραδέλλης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πάντα πιθανολόγηση κάνουμε.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Δ. ΖΩΤΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, απλώς αναφέρεται σε ένα άλλο κατηγορούμενο ότι είναι ψευδώνυμο που πήρε το ’98 όμως για πρώτη φορά και άρα δεν μπορεί να αναφέρεται το τετράδιο από το ’95. Αυτό το «Σπ› αν αντιστοιχεί σε όνομα το ’95 ήταν κάτι άλλο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ απλώς το έθεσα αυτό στην κυρία, ότι υπάρχει και κάτι τέτοιο, αν έχει καμιά αξία να μας πει κι αυτή. Αν δεν ξέρει να μην μας πει τίποτα.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Πάντα λογικά σκεπτόμενη προσπάθησα να σας απαντήσω. Δεν το ήξερα αυτό το θέμα, δεν είχα υπόψη μου αυτό το θέμα και λογικά σκεπτόμενη λέω ότι εδώ εμφανίζονται μόνο ονόματα ανθρώπων που συνδέονται ή εμφανίζεται η ΔΕΗ;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και η ΔΕΗ αλλά δεν την έχουμε κατηγορούμενη.

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Εντάξει. ¶ρα το «Φω› μπορεί να είναι φωτιστικά είδη.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Δώστε μια εξήγηση στο εξής μιας και είμαστε στον κατάλογο με τα λογιστικά και τα ακρωνύμια. Μέσα σε αυτό το βιβλίο υπάρχουν τα εξής ονόματα «Γιάννης›, «Σα›, «Κάπτεν›, «Β› στα οποία δίπλα αναφέρονται διάφορα ποσά κατά περιόδους.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το «Κάπτεν› είναι ταβέρνα.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ωραία. Διαγράφουμε το «Κάπτεν› και μένουμε στο «Γιάννη›, στο «Σα›, στο «Β›, «Γρηγόρη› μένουμε στο «ΜΙΣ›, μένουμε στον «Αλ›, μένουμε στο «Μητς› εγώ δεν λέω ότι αυτό αντιστοιχεί σε πρόσωπο, λέω τι είναι ακρωνύμιο, «Μ›, «Πολ›, «Μαρίν› και «ΠΕ›. Λέω γι αυτά τα οποία δεν ανταποκρίνονται πουθενά. Αυτά τι είναι; Ονόματα; ¶νθρωποι; Τοποθεσίες;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Δεν ξέρω.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αυτά τα ονόματα, αυτά τα ακρωνύμια που σας ανέγνωσα τώρα μπορείτε να πείτε στο δικαστήριο, ή μπορεί οποιοσδήποτε από τη διαδικασία μας να πει σε τι αντιστοιχούν; Γιατί το «Φω› να αντιστοιχεί στο Φώτη;

Ν. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗ: Εγώ δεν μπορώ να το πω αυτό.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή