Η ταχεία ανάπτυξη φαίνεται πως πυροδότησε και ραγδαία αύξηση των περιβαλλοντικών ατυχημάτων στην Κίνα, η συχνότητα των οποίων έχει προκαλέσει την ανησυχία των αρχών. Επικαλούμενη στοιχεία του κινεζικού υπουργείου Περιβαλλοντικής προστασίας και κυβερνητικούς αξιωματούχους, η εφημερίδα China Daily έγραψε ότι το 2011 οι αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν 542 ατυχήματα έναντι 135 το 2008, 171 το 2009 και 156 το 2010.
Όπως διευκρινίζει ο αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος πρόληψης και ελέγχου ρύπανσης του υπουργείου, σχεδόν τα δύο τρίτα των ατυχημάτων οφείλονταν σε τροχαία, π.χ. στην ανατροπή φορτηγών με επικίνδυνα φορτία. Οι αρχές κλήθηκαν επίσης να διαχειριστούν πολλά συμβάντα σε εργοστάσια.
Το οικονομικό τίμημα τέτοιων περιστατικών συσσωρεύεται, αγγίζοντας τα 220 δισ. δολάρια το 2009, γεγονός που φέρεται να έχει θορυβήσει το Πεκίνο. Την ίδια ώρα ρύπανση, εκρήξεις και πετρελαιοκηλίδες έχουν προκαλέσει την οργή πολλών απλών Κινέζων που ζητούν από την κυβέρνησή τους να λάβει έστω και τώρα, μετά από τρεις δεκαετίες ανεξέλεγκτης βιομηχανοποίησης, αυστηρότερα μέτρα.
Ανησυχία για τα αποθέματα νερού
Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, ο ποταμός Λονγκτζιάνγκ μολύνθηκε με κάδμιο απειλώντας τα αποθέματα πόσιμου νερού μιας πόλης 3,7 εκατομμυρίων κατοίκων. Την Τρίτη, αξιωματούχοι στην πόλη Ναντόνγκ, 100 χιλιόμετρα από τη Σαγκάη και κατά μήκος του Γιαγκτζέ, κλήθηκαν να καθησυχάσουν τον κόσμο που έσπευδε να αγοράσει εμφιαλωμένο νερό εν μέσω έντονων φημολογιών ότι πλοίο που μετέφερε χημικά ανετράπη μολύνοντας τον ποταμό.
Αναγνωρίζοντας ότι η μόλυνση και οι ελλείψεις σε πόσιμο νερό αποτελούν τροχοπέδη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, το Πεκίνο προχώρησε πρόσφατα σε διευκρινίσεις σχετικά με τη λειτουργία κάθε ποταμού, εάν δηλαδή το νερό του είναι πόσιμο ή προς διοχέτευση σε αγροτικές καλλιέργειες, στη βιομηχανία κ.λπ. Οι προδιαγραφές σε ό,τι αφορά τη ρύπανση διαφέρουν ανάλογα με το σκοπό που εξυπηρετεί κάθε ποταμός.
«Η μόλυνση των υδάτων έχει πλέον λάβει πολύ σοβαρές διαστάσεις στην Κίνα», λέει ο Τζεν Μινγκζόνγκ από το υπουργείο Υδάτινων Πόρων. «Μόνο το 46% από τα 178.000 χιλιόμετρα των μεγάλων ποταμών και λιμνών που παρακολουθεί το υπουργείο μας πληροί τις προδιαγραφές ποιότητας.» Όπως λέει ο αξιωματούχος, στόχος είναι το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 80% έως το 2020 και στο 100% έως το 2030. «Υπεύθυνες γι' αυτό θα είναι οι κυβερνητικές αρχές σε όλα τα επίπεδα και σίγουρα θα επιβληθούν αυστηρές τιμωρίες στις περιοχές, όπου τα επίπεδα ρύπανσης είναι αυξημένα».