Ο Ισραηλινός επιχειρηματίας Σάι Αγκάσι έχει αναπτύξει πολλές φορές το όραμά του για το μέλλον των μεταφορών, ένα μέλλον με 100% ηλεκτροκίνητα οχήματα, τροφοδοτούμενα με καθαρή ενέργεια. Έτσι, το Σαββατοκύριακο, μετέτρεψε το Ισραήλ σε ένα τεράστιο εργαστήριο δοκιμών του πρώτου εθνικού δικτύου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
Με καθυστέρηση πολλών μηνών, η εταιρία του Better Place έβγαλε στους δρόμους δεκάδες τέτοια οχήματα, θέτοντας ταυτόχρονα σε λειτουργία τέσσερις σταθμούς ανεφοδιασμού. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή περισσότερων σταθμών μέσα στους επόμενους μήνες. Ο Αγκάσι υποστηρίζει εδώ και χρόνια ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα δεν αρκούν για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της εξάρτησης του πλανήτη από το πετρέλαιο.
Προκειμένου να υλοποιήσουν το σχέδιο αυτό, ο Αγκάσι και η Better Place εγκατέλειψαν την προσέγγιση της ενσωματωμένης μπαταρίας δίνοντας στους οδηγούς την επιλογή να ανταλλάξουν την άδεια μπαταρία τους με μια γεμάτη μέσα σε πέντε λεπτά, στους σταθμούς ανεφοδιασμού, για να διανύσουν με αυτήν έως και 160 χιλιόμετρα μέχρι τον επόμενο σταθμό. Καθώς οι μπαταρίες ανήκουν στην εταιρία, το κόστος των αυτοκινήτων για τους οδηγούς που θα χρησιμοποιούν το δίκτυο θα είναι πολύ χαμηλότερο. Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Better Place σε συνεργασία με τη γαλλική Renault αναπτύσσουν μια ειδική έκδοση του ηλεκτροκίνητου Fluence.
Η ιδέα του Αγκάσι αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη. Θα λειτουργήσει το δίκτυό του ή τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα εγκαταλείπουν τους οδηγούς τους στο δρόμο για τη δουλειά ή –ακόμη χειρότερα- στο δρόμο για το νοσοκομείο ή όταν διασχίζουν μια κακόφημη γειτονιά; «Το θέμα ίσως δεν έχει να κάνει με την τιμή της ενέργειας», λέει ο ειδικός σε θέματα αυτοκίνησης Τζον Μάκελροϊ. «Οι καταναλωτές μπορεί πολύ απλά να αποφασίσουν ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν τους δίνουν την αυτονομία που χρειάζονται».
Ο Ισραηλινός επιχειρηματίας είναι αποφασισμένος να διαψεύσει όσους τον αμφισβητούν. «Οδηγούμε ένα αυτοκίνητο που ο περισσότερος κόσμος χαρακτήριζε κάποτε φαντασίωση», δήλωσε ο Αγκάσι, ο οποίος μέσα σε 4,5 χρόνια έχει συγκεντρώσει 750 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές, μεταξύ των οποίων η HSBC και η General Electric.
Η Better Place υποσχόταν να έχει βγάλει χιλιάδες αυτοκίνητα στους δρόμους του Ισραήλ μέσα στο 2011. Τώρα αναγνωρίζει ότι ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί, αποδίδοντας την καθυστέρηση κυρίως στη γραφειοκρατία και σε προβλήματα που σχετίζονται με την παραγωγή στη Renault. Έως τα τέλη της χρονιάς σχεδιάζει να έχει 40 σταθμούς ανεφοδιασμού σε ολόκληρο το Ισραήλ, όμως υποστηρίζει ότι οι υπάρχοντες σταθμοί αρκούν ώστε ένας οδηγός να καλύψει την απόσταση από βόρειο έως το νότιο άκρο της χώρας χωρίς προβλήματα.