Οπερετική διαμαρτυρία εθνικών διαστάσεων

Τρίτη, 29 Μαΐου 2012 10:26
UPD:10:47

Το ζήτημα της παράνομης κατοχής των γλυπτών του Παρθενώνα από την Αγγλία θίγει, καίρια, η όπερα «Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα», η οποία ανεβαίνει από μία αξιόλογη ομάδα καλλιτεχνών, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σήμερα Τρίτη 29 Μαΐου, στις 8.00 το βράδυ.

A- A A+

Tο ζήτημα της παράνομης κατοχής των γλυπτών του Παρθενώνα από την Αγγλία θίγει, καίρια, η όπερα «Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα», η οποία ανεβαίνει από μία αξιόλογη ομάδα καλλιτεχνών, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σήμερα Τρίτη 29 Μαΐου, στις 8.00 το βράδυ.

Τη σύνθεση της όπερας υπογράφει ο Θεόδωρος Στάθης, τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο διεθνούς φήμης μαέστρος Peter Tiboris, με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων, ενώ η σκηνοθεσία φέρει τη σφραγίδα του Χριστόφορου Χριστοφή.

Ο σκοπός

Εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων που θα διεξαχθούν στη Μεγάλη Βρετανία, η Γηραιά Αλβιόνα, ενώ θα προχωρήσει στην τέλεση του ελληνικού αυτού θεσμού, αρνείται κατηγορηματικά να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη χώρα μας. Σκοπός της παρουσίασης της όπερας «Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα» είναι να στείλει ένα ηχηρό μήνυμα στη Βρετανία, αλλά και να αφυπνίσει την κοινή γνώμη για την ανάγκη της επιστροφής των μαρμάρων στη χώρα μας. Ο εθνικός αυτός στόχος - όραμα ενώνει τους Έλληνες και τους φιλέλληνες σε όλο τον κόσμο.

Το έργο

Η όπερα αποτελείται από δύο πράξεις και εξελίσσεται σε εννέα διαδοχικές σκηνές, που εκτυλίσσονται στην Ακρόπολη, εκτός από την τελευταία που αρχίζει στην αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου - όπου βρίσκονται τα κλεμμένα μάρμαρα- και κλείνει με τηλεδιάσκεψη στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα.

Η παράσταση θέτει το εθνικό αυτό ζήτημα από μια νέα οπτική γωνία, για όσους δεν το γνωρίζουν και για εκείνους που επιμένουν να μην κάνουν τα δέοντα, για να υποχρεώσουν το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει τα κλεμμένα έργα απαράμιλλης τέχνης, τα οποία βρίσκονται ακόμη στο Duveen Room του Λονδίνου.

Η συνέντευξη τύπου

Στην συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της όπερας, η Πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ ξεκίνησε την ομιλία της αναφερόμενη στο δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας "Observer", όπου, σε άρθρο του, ο Χένρι Πόρτερ παίρνει θέση υπέρ της Ελλάδας για το ζήτημα των Μαρμάρων και τόνισε: «Μόνο η ενεργοποίηση όλων μας μπορεί να συμβάλλει στην επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Παραμένοντας άπραγοι και χωρίς να αντιδρούμε, τα μάρμαρα δεν θα γυρίσουν ποτέ στην πατρίδα τους. Η Ελλάδα δεν μπορεί να αποδεχτεί ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα μπορούν να λείπουν από τον φυσικό τους χώρο. Γιατί, πάνω από όλα, είναι τμήματα ενός συγκεκριμένου συνόλου. Και δεν θα αποτελούσε υπερβολή να πούμε ότι ο Παρθενώνας, η Ακρόπολη παραμένουν λειψά μνημεία, όσο τα συγκεκριμένα τμήματά τους είναι απομακρυσμένα. Η ενότητα του πολιτιστικού μνημείου πρέπει να αποκατασταθεί και να προστατευτεί, καθώς είναι το σύμβολο, όχι μόνο μιας πόλης, μιας χώρας, ενός έθνους, ενός πολιτισμού, μιας ολόκληρης εποχής που έφερε στο προσκήνιο την τέχνη και τη φιλοσοφία, αλλά, πάνω από όλα, της Δημοκρατίας». Ο συνθέτης Θόδωρος Στάθης, αφού ανέλυσε τα μέρη του έργου, υπογράμμισε: «Έχουν γίνει και θα συνεχίσουν να γίνονται συνέδρια και άλλες προσπάθειες, µε στόχο την επιστροφή των μαρμάρων. Η Μελίνα Μερκούρη, στη νεώτερη ιστορία µας, ως Υπουργός Πολιτισμού, άρχισε την τελευταία μεγάλη προσπάθεια για αυτόν τον σκοπό. Η Ελλάδα, µε την ολοκλήρωση του νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αφαίρεσε από τους Βρετανούς και το τελευταίο μεταπολεμικό επιχείρημα - άλλοθι: πως, δήθεν, η Ελλάδα δεν διέθετε τον κατάλληλο χώρο για την προστασία των μαρμάρων και άρα δεν προχωρούσε στην πράξη της επιστροφής, παρά τις υποσχέσεις που είχαν δώσει επίσημα, ότι, μετά τον πόλεμο, τα μάρμαρα θα επέστρεφαν στον Παρθενώνα. Με αυτά τα δεδομένα της εποχής µας, σκέφτηκα να προχωρήσω στη σύνθεση αυτής της όπερας, για να προσθέσω ένα ακόμα µέσο άσκησης πίεσης, µε στόχο την επιστροφή των μαρμάρων».

Τέλος, ο σκηνοθέτης Χριστόφορος Χριστοφής δήλωσε ότι αυτό που τον εντυπωσίασε ήταν η ουσία της μουσικής του Θεόδωρου Στάθη, ο οποίος δεν δημιούργησε μία επική μουσική, σαν ένα είδος «πατριδογνωσίας», αλλά, πολύ σοφά, δημιούργησε μία ποιητική μουσική αλληγορία.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Χριστόφορος Χριστοφής, χορογραφίες: Έρση Πήττα, κοστούμια: Γιάννης Βαρελάς. Πρωταγωνιστούν: Νίνα Λοτσάρη (υψίφωνος), Δημήτρης Καβράκος (βαθύφωνος), Ελένη Δάβου (μεσόφωνος), Διονύσιος Σούρμπης (βαρύτονος) και άλλοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες. Τη χορωδία απαρτίζουν οι: Μαρία Ντίμοβα - Ροροπούλου (σοπράνο), Χριστίνα Καραμαλτίδου (άλτο), Ηλίας Τηλιακός (βαρύτονος) και Φάνης Ρορόπουλος (τενόρος).

Πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 6465000. Τιμές εισιτηρίου: φοιτητικό: 25 ευρώ, Γ ζώνη: 30 ευρώ, Β ζώνη: 40 ευρώ, Α ζώνη: 60 ευρώ, διακεκριμένη ζώνη: 90 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία του Μεγάρου, τηλεφωνικά: 210 7282333, 210 7282367 (ομαδικές κρατήσεις), ηλεκτρονικά: www.megaron.gr .

Προτεινόμενα για εσάς