Πιο «πράσινα» αυτοκίνητα θέλει η Ευρωπαϊκή Ένωση να κυκλοφορούν στους δρόμους της έως το 2020 και για το λόγο αυτό φέρεται να κατάρτισε σχέδιο περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά το εν τρίτο.
Σύμφωνα με έγγραφα, τα οποία επικαλείται ο Guardian και το Reuters, οι Βρυξέλλες θα ανακοινώσουν μέσα στον Ιούλιο ότι έως το τέλος της δεκαετίας, οι εκπομπές CO2 θα πρέπει να έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο όταν σήμερα είναι περίπου 140 γρ./χλμ. Ήδη υπάρχει δεσμευτική απόφαση για μείωση στα 130 γρ./χλμ. έως το 2015, όμως ο στόχος για το 2020 δεν ήταν έως σήμερα δεσμευτικός.
Ο βρετανικός Guardian γράφει ότι προβλέπονται ακόμη αυστηρότερα μέτρα για το 2025 και το 2030, οι οποίοι όμως θα μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο εάν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα γίνουν πιο δημοφιλή μέσα στα επόμενα χρόνια. Παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν τους στόχους ιδιαίτερα φιλόδοξους και εκφράζουν φόβους ότι θα πληγούν και οι ίδιοι. «Οι κανονισμοί, που από τη φύση τους είναι άκαμπτοι, πολύ συχνά προσθέτουν περιττή πολυπλοκότητα και κόστος ή περιορίζουν την ευελιξία», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.
Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων για το 2012 αναμένεται να είναι 12% μειωμένες, ενώ η Volkswagen υπήρξε ο μοναδικός όμιλος που δεν κατέγραψε ζημιές το 2011. Από την άλλη, οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων ευθύνονται για περίπου το εν τρίτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη Γηραιά Ήπειρο. Μεταξύ 1990 και 2008 κατέγραψαν αύξηση 26%.
Η αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις επιπτώσεις των μέτρων που προωθεί, αναφέρει ότι το υποχρεωτικό όριο των 95 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο θα βοηθήσει τους οδηγούς να εξοικονομήσουν περίπου 25 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο από καύσιμα. Αντιθέτως, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που δεν θα συμμορφωθούν, θα αντιμετωπίζουν πρόστιμα 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο πάνω από το όριο και για κάθε όχημα.
Πάντως, ενώ ήδη καταγράφονται οι πρώτες αντιδράσεις από εκπροσώπους της βιομηχανίας, ορισμένες καταναλωτικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις πιστεύουν ότι οι Βρυξέλλες πρέπει να πάει ακόμη πιο πέρα, επιβάλλοντας όριο 80 γρ./χλμ. έως το 2020 και ανακοινώνοντας δεσμευτικό στόχο και για το 2025. «Είναι ορατός ο κίνδυνος η Ευρώπη να χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στα οχήματα χαμηλού άνθρακα, εάν οι προμηθευτές δεν έχουν την επενδυτική σιγουριά που απαιτείται για την ανάπτυξη προηγμένων τεχνολογιών», εξηγεί ο Γκρεγκ Άρτσερ της T&E transport.
Ο Άρτσερ δεν είναι ο μόνος που πιστεύει στην ανάγκη για δεσμευτικούς στόχους μετά το 2020. «Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι μόνο ένα αυστηρό νομικό πλαίσιο θα σπρώξει τη βιομηχανία στη σωστή κατεύθυνση», λέει εκπρόσωπος του νεοϊδρυθέντος ευρωπαϊκού συνδικάτου IndustriAll που απαρτίζεται από τρεις συνδικαλιστικές οργανώσεις και εκπροσωπεί 7 εκατομμύρια εργαζομένους. «Για εμάς τα συνδικάτα, αυτός είναι ο μόνος τρόπος να διασφαλιστεί το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και οι θέσεις εργασίας εκατομμυρίων ανθρώπων».