Εκεί, στους δρόμους γύρω από το λιμάνι της Ισπανικής πόλης αναμένεται να διεξαχθεί, το GP Ευρώπης, ο όγδοος γύρος του Παγκοσμίου πρωταθλήματος. Και τι πρωταθλήματος! Με επτά διαφορετικούς νικητές σε ισάριθμους αγώνες από έξι επίσης διαφορετικές ομάδες! Κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία της Formula 1 ενώ το ρεκόρ αναμένεται να «σπάσει» για μία ακόμη φορά καθώς οι διεκδικητές της νίκης στην Ισπανία είναι αρκετοί.
Η Βαλένθια φιλοξενεί το συγκεκριμένο GP από το 2008 καθώς έχει υπογράψει συμβόλαιο για επτά χρόνια. Μερικοί μάλιστα δρόμοι γύρω από το λιμάνι της καθώς και κάποια κτίρια υποδομής έχουν σχεδιαστεί από τον γνωστό αρχιτέκτονα Χέρμαν Τιλκ, γνωστό από αρκετές πίστες για την οποίες ήταν υπεύθυνος. Στο παρελθόν το GP Ευρώπης που είναι κάτι σαν τιμητικός τίτλος, έχει διεξαχθεί σε μερικές σημαντικές πίστες όπως τη Χερέθ, το Μπραντς Χατς, το Ντόνιγκτον ή και το Βέλγιο. Οι δρόμοι της Βαλένθια ωστόσο προσφέρουν πλούσιο θέαμα τα τελευταία τέσσερα χρόνια που φιλοξενούν τα μονοθέσια της Formula 1.
To σικρουί χαρακτηρίζεται από τις μεγάλες ευθείες και τις αργές στροφές, γεγονός που δυσκολεύει πάρα πολύ την προσπέραση. Δεν είναι τυχαίο ότι πέρυσι έγιναν μόλις πέντε «καθαρές» προσπεράσεις. Αν σε αυτό προσθέσει κανείς και την έλλειψη πρόσφυσης λόγω της σκόνης, ιδίως στην αρχή του τριημέρου αλλά και τους δυνατούς ανέμους που πνέουν στη γύρω περιοχή, καταλαβαίνει αμέσως ότι ομάδες και πιλότοι δεν θα… καλοπεράσουν στην Βαλένθια. Η θερμοκρασία είναι ένας ακόμη παράγοντας που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Αν και η πιθανότητα της βροχής αποκλείεται τέτοια περίοδο του χρόνου στην Ισπανική πόλη, οι δυνατοί άνεμοι δυσχεραίνουν την προσπάθεια των πιλότων. Προς το παρόν, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ηλιόλουστο καιρό με τον υδράργυρο με σκαρφαλώνει μέχρι τους 29 βαθμούς την ημέρα του αγώνα.
Το σικρουΐ αποτελείται από 25 στροφές, τις περισσότερες που έχει αγώνας στο πρωτάθλημα της Formula 1. Από αυτές οι 14 είναι δεξιόστροφές και οι 11 αριστερόστροφες, αντίστοιχα. Οι πιλότοι καλούνται να γυρίσουν το σιρκουΐ 57 φορές και να καλύψουν μία απόσταση 5.419 χιλιόμετρων. Το πλάτος του σιρκουΐ φτάνει τα 14 μέτρα. Ο αγώνας είναι ένας από τους ταχύτερους του πρωταθλήματος καθώς οι ταχύτητες που αναπτύσσουν τα μονοθέσια ξεπερνούν τα 300 χ.α.ω. ενώ η μέση ταχύτητα είναι μεγαλύτερη από τα 200 χ.α.ω. Οι πολλές στροφές ωστόσο που υπάρχουν δεν ευνοούν τις εύκολες προσπεράσεις και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι τα τέσσερα χρόνια που διεξάγεται ο αγώνας στην Βαλένθια, τις τρεις χρονιές ο πιλότος που έχει κερδίσει την πολ-ποζίσιον έχει ανέβει και στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου. Μοναδική ίσως εξαίρεση να ήταν η νίκη του Ρούμπενς Μπαρικέλο με την ομάδα της Brawn GP το 2009 ενώ την πολ-ποζίσιον είχε κερδίσει ο Λιούις Χάμιλτον. Πάντως, απόλυτος κυρίαρχος τα δύο τελευταία χρόνια είναι ο Σεμπάστιαν Φέτελ που σίγουρα θέλει να κάνει το 3/3 στους δρόμους της Βαλένθια.
Ένα επίσης χαρακτηριστικό του αγώνα είναι οι διαφορετικές στρατηγικές στον αριθμό των πιτστόπ που ενδεχομένως να ακολουθήσουν οι ομάδες, τα οποία ανέρχονται μέχρι τρία στο μέγιστο, ανάλογα με την απόφαση της κάθε ομάδας.
Oπως σε κάθε αγώνα έτσι κι εδώ τα ελαστικά αναμένεται να διαδραματίσουν το δικό τους ρόλο στην τελική έκβαση. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα σιρκουΐ με πολλές στροφές και μεγάλες ευθείες, όπου απαιτούνται δυνατά φρεναρίσματα και ο κίνδυνος μπλοκαρίσματος των τροχών είναι αρκετά μεγάλος. Σε αυτά αν προσθέσει κανείς και τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται, καταλαβαίνει πολύ εύκολα ότι τα ελαστικά, το σύστημα πέδησης και το κιβώτιο ταχυτήτων του μονοθέσιου καταπονούνται αρκετά κατά την διάρκεια των 57 γύρων του αγώνα.
Η Pirelli αποφάσισε να ακολουθήσει μία πιο συντηρητική πολιτική, επιλέγοντας για την Βαλένθια τη μεσαία γόμα και τη μαλακή. Ο αποκλειστικός προμηθευτής ελαστικών της Formula 1 θεωρεί ότι πολύ σημαντικό ρόλο στην έκβαση του αγώνα θα διαδραματίσει η κατάταξη των πιλότων στις κατατακτήριες δοκιμές. Και δεν έχει άδικο καθώς τα μέχρι στιγμής στοιχεία αυτό επιβεβαιώνουν.
Σε ό,τι αφορά στη ζώνη DRS, έχει κι εδώ επιλεγεί μονή, με σημείο ανίχνευσης μεταξύ των στροφών 7 και οκτώ του σικρουΐ και ενεργοποίησης η πίσω μεγάλη ευθεία που καταλήγει στην στροφή 12.
Σε σχέση με πέρυσι δεν έχουν σημαντικές αλλαγές στο σικρουΐ με μοναδική αναλαμπή την αντικατάσταση μερικών τμημάτων συνθετικού χλοοτάπητα σε κάποια σημεία από άλλον πιο ανθεκτικό. Πέρυσι είχαν παρατηρηθεί φαινόμενα αποκόλλησης του τεχνητού γρασιδιού, γεγονός που είχε προκαλέσει αρνητικό σχολιασμό.
Αγωνιστικά τώρα, κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει ποιος θα επικρατήσει στον αγώνα. Πόσο μάλλον δε αυτή τη χρονική στιγμή που υπάρχουν επτά διαφορετικοί νικητές σε αντίστοιχα GP. Κάποιοι μάλιστα κάνουν λόγο και για όγδοο αφού κάποια σημαντικά ονόματα του αθλήματος και πρώην παγκόσμιοι πρωταθλητές όπως οι Μίκαελ Σουμάχερ, Κίμι Ραικόνεν δεν έχουν γευτεί τη χαρά της νίκης. Για τον τελευταίο πάντως η Pirelli του έδωσε ένα σχετικό πλεονέκτημα σε σχέση με τους υπολοίπους.
Ο Σεμπάστιαν Φέτελ από την πλευρά του θέλει να συνεχίσει το σερί του στην Βαλένθια και να πάρει την τρίτη συνεχόμενη καρό σημαία στους δρόμους της Ισπανικής πόλης. Αυτό άλλωστε θα τον συνέφερε αρκετά, αφού πλέον βρίσκεται μία ανάσα από τον πρωτοπόρο στη βαθμολογία Λιούις Χάμιλτον (85 βαθμοί έναντι 88 του Βρετανού).
Κι αυτός όμως με τη σειρά του στοχεύει στην πρώτη του επιτυχία στη Βαλένθια και δεύτερη συνεχόμενη στο φετινό πρωτάθλημα, αφού έτσι θα καταφέρει να κρατήσει την πρώτη θέση στην γενική κατάταξη και να απομακρυνθεί από τους ανταγωνιστές του. Η προσπάθεια του ωστόσο θα είναι δύσκολη καθώς οι πολλές στροφές του σιρκουΐ δεν ταιριάζουν στο στήσιμο των McLaren-Mercedes.
Μεταξύ των δύο πιλότων βρίσκεται ο Φερνάντο Αλόνσο. Ο Ισπανός θα έχει ένα μεγαλύτερο πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων καθώς αγωνίζεται εντός έδρας. Η ενέργεια των χιλιάδων συμπατριωτών του αναμένεται να αποτελέσει τονωτική ένεση για αυτόν που αναζητά τη δεύτερη φετινή του νίκη μετά τη Μαλαισία. Η Ferrari πάντως με τις αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει δείχνει ανταγωνιστική και μπορεί πλέον να ανταγωνιστεί τις Red Bull, McLaren-Mercedes και Mercedes.
Η Lotus είναι μία από τις λεγόμενες «μεγάλες» ομάδες που δεν έχει ανέβει ακόμη στο πρώτο σκαλί του βάθρου. Το δίδυμο των Ραϊκόνεν-Γκροσεάν είναι ανταγωνιστικό αλλά στο τέλος όλο κάτι γίνεται που του στερεί την επιτυχία. Και οι δύο αναμένεται να δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό, ο καθένας για διαφορετικό λόγο, ώστε να πρωταγωνιστήσουν αυτό το τριήμερο.
Η Williams δεν θεωρείται αμελητέα δύναμη, ιδίως μετά την επικράτησή της στην Βαρκελώνη. Η ομάδα του Γκρόουβ επιθυμεί να επιστρέψει στις επιτυχίες και θεωρεί ότι ο αγώνας στους δρόμους γύρω από το λιμάνι της Βαλένθια είναι ένας αγώνα που της ταιριάζει.
Η Sauber αν και ξεκίνησε δυναμικά, κάπου έμεινε πίσω και σίγουρα αυτό θέλει να το αλλάξει. Για την Force India τα πράγματα είναι μονόδρομος. Αλλωστε, η εντολή του Βιτζάι Μαλάια προς τους δύο πιλότους του ήταν σαφής, να βρίσκονται κοντά στους πρώτους.
Με αναπτερωμένο το ηθικό θα αγωνιστεί στη Βαλένθια η HRT που ελπίζει σε ένα θετικό αποτέλεσμα, δεδομένου ότι παίζει εντός έδρας.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι και αυτός ο αγώνας αναμένεται να ανταμείψει όσους θα τον παρακολουθήσουν. Οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν το Σάββατο στις 15:00 και ο αγώνας την Κυριακή στις 15:00.
Νικητές
2011 Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2010 Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2009 Ρούμπενς Μπαρικέλο - Brawn-Mercedes
2008 Φελίπε Μάσα - Ferrari
Κάτοχοι πολ-ποζίσιον
2011 Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2010 Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2009 Λιούις Χάμιλτον - McLaren-Mercedes
2008 Φελίπε Μάσα - Ferrari
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]