Formula 1: Επιστροφή στη δράση

Παρασκευή, 31 Αυγούστου 2012 16:11

A- A A+

Η θρυλική πίστα του Σπα, μία από τις πιο παλιές στο θεσμό, αναμένεται να φιλοξενήσει τον δωδέκατο γύρο του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ενός πρωταθλήματος το οποίο από εδώ και πέρα μετράει εννέα αγώνες σε δεκατρείς εβδομάδες για την ανάδειξη του πρωτοπόρου.

Κατά την διάρκεια των πέντε εβδομάδων που μεσολάβησαν οι ομάδες ετοίμασαν μία σειρά από αναβαθμίσεις για τη συνέχεια του πρωταθλήματος ενώ οι οδηγοί ξεκουράστηκαν έτσι ώστε να έχουν δυνάμεις για τους εναπομείναντες εννέα αγώνες.

Η οικογένεια της F1 έδωσε λοιπόν ραντεβού στο Βέλγιο, στα δάση των Αρδεννών για να φιλοξενηθεί σε μία από τις πιο ιστορικές πίστες του παγκοσμίου πρωταθλήματος, το Σπα. Φέτος συμπληρώνονται 45 χρόνια από τότε που διεξάγονται αγώνες F1 εκεί ενώ συνολικά στο Βέλγιο έχουν διεξαχθεί 56 GP από το 1950 και έπειτα. Πλην του Σπα, αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος έχουν φιλοξενηθεί στο παρελθόν στο Ζόλντερ (10 GP) και στη Νιβέλες (δύο GP).

Το Σπα αρχικά σχεδιάστηκε το 1920 από τους Ζιλς ντε Τιέρ και Ανρί Λανγκλουά Φαν Οφεν χρησιμοποιώντας του δημόσιους δρόμους των τριών γειτονικών πόλεων, Σπα, Μαλμεντί και Στάβελοτ. Το σιρκουί φιλοξένησε τον πρώτο αγώνα τον Αύγουστο του 1921, ο οποίος όμως δεν διεξήχθη ποτέ καθώς υπήρχε μόλις ένας αγωνιζόμενος κι έτσι ακυρώθηκε. Στην ουσία η το 1922 διοργανώθηκε ο πρώτος αγώνας ενώ από το 1925 έτρεχαν εκεί και μονοθέσια της Formula 1.

Το 1983 η πίστα ανασχεδιάστηκε πλήρως και από το 1985 αποτελεί τον τόπο συνάντησης για το GP του Βελγίου. Το 2003 δεν συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα λόγω της απαγόρευσης της διαφήμισης των καπνοβιομηχανιών ενώ στα τέλη του 2005 τα οικονομικά προβλήματα των διοργανωτών τους ώθησαν στην πτώχευση. Ετσι, την πίστα ανέλαβε η κυβέρνηση της Βαλονίας, η οποία προέβη και στις απαραίτητες τότε ανακατασκευές. Στη συνέχεια το 2007 το Σπα επανήλθε στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος, όπου και θα παραμείνει τουλάχιστον μέχρι το 2015, μετά τη νέα συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ των διοργανωτών και του Μπερνι Εκλεστοουν.

Η αρχική διαδρομή έφτανε τα 15 χιλιόμετρα ενώ με τα χρόνια μειώθηκε για να πέσει μετά το 1983 στο μισό κυρίως για λόγους ασφαλείας. Παρά την εκτεταμένη μείωση, η πίστα είναι η μεγαλύτερη του πρωταθλήματος (7.004 χλμ.). Αυτό επίσης δεν αναιρεί το γεγονός ότι είναι μία από τις πιο θεαματικές και τις πιο αγαπημένες των πιλότων. Πέραν της φυσικής ομορφιάς του τοπίου, στο συγκεκριμένο σιρκουΐ έχουν δοθεί αρκετές εξαιρετικές μάχες.

Αλησμόνητα σημεία στη χάραξη της πίστας είναι οι θρυλικές στροφές Eau Rouge, Μπλανσιμόντ και Πουχόν, αλλά και το σικέιν «στάση λεωφορείου» (Bus Stop) που οδηγεί στην έξοδο των πιτς και προηγείται της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού πριν την απαιτητική φουρκέτα Λα Σορς. Η πίστα είναι μία από τις ταχύτερες του παγκοσμίου πρωταθλήματος παρά το γεγονός ότι διαθέτει 19 στροφές εκ των οποίων οι εννέα είναι δεξιές και οι δέκα αριστερές. Κάθε στροφή πέραν των παραπάνω γνωστών κρίνεται ως ιδιαίτερα απαιτητική ενώ κύριο χαρακτηριστικό της πίστας είναι οι σημαντικές διαφορές υψομέτρου.

Οι δυνάμεις g που δέχονται οι οδηγοί όσο αγωνίζονται είναι πολύ μεγάλες (3,5 g) για αυτό άλλωστε τον λόγο χρειάζεται ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από μέρους τους για να προβούν στους κατάλληλους χειρισμούς. Αυτό αποτελεί και τον μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας στη συγκεκριμένη ή πίστα, η οποία ωστόσο συγκαταλέγεται κερδίζει την ψήφο εμπιστοσύνης στο σύνολο των πιλότων.

Το σιρκουί είναι αρκετά γρήγορο με την ταχύτητα να φτάνει τα 330 χ.α.ω. παρά την ύπαρξη πολλών στροφών, μερικές από τις οποίες απαιτούν υψηλές ταχύτητες ενώ σε άλλες χρειάζεται δυνατό πάτημα στο πεντάλ του φρένα του «μαεστρία» από την πλευρά του οδηγού. Ως είθισται, τα ελαστικά είναι αυτά που καταπονούνται περισσότερο λόγω των μεγάλων ταχυτήτων αλλά και των υψηλών πλευρικών και διαμήκων φορτίσεων που αναπτύσσονται. Σε όλα αυτά μην ξεχνάμε και τον καιρό που στο Σπα κάνει το δικό του παιχνίδι και είναι αρκετά απρόβλεπτος. Θεωρείται συνηθισμένο φαινόμενο η μία πλευρά της πίστας να είναι στεγνή και η άλλη βρεγμένη. Οι καιρικές συνθήκες αποτελούν ανέκαθεν τόσο για τα ελαστικά όσο για τις ομάδες ένα ερωτηματικό που έχει άμεσο αντίκτυπο όμως στο στήσιμο του μονοθεσίου. Για αυτό το τριήμερο, πάντως, οι προβλέψεις κάνουν λόγω για βροχή και χαμηλές θερμοκρασίες.

Αναλογιζόμενη όλα τα παραπάνω, η Pirelli αποφάσισε να διευκολύνει τις ομάδες προσφέροντας τους στο Βέλγιο τη σκληρή και μεσαία γόμα. Είναι η δεύτερη φορά μετά τη Μαλαισία που η Ιταλική εταιρεία προβαίνει σε αυτή την επιλογή, η οποία είναι απολύτως δικαιολογημένη.

Οι πιλότοι θα κληθούν μέσα από 44 γύρους να καλύψουν 308,052 χλμ. ενώ για το 71% του γύρου θα πατούν τέρμα το γκάζι αν θέλουν να επιτύχουν μία καλή επίδοση στην Βελγική πίστα. Όπως πέρυσι έτσι και φέτος η ζώνη DRS έχει θεσπιστεί στο ίδιο σημείο, την ευθεία Kemmel, η οποία είναι η μεγαλύτερη στην πίστα, πριν από τη Les Compes, ένα σημείο αρκετές δημοφιλές για προσπέραση. Σημείο ανίχνευσης είναι η κατάβαση προς τη διάσημη Eau Rouge. Όλα αυτά βέβαια σε περίπτωση που ο καιρός είναι καλός, διαφορετικά στην βροχή η χρήση DRS δεν θα επιτραπεί.

Από αγωνιστικής πλευράς, τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στον πρωτοπόρο Αλόνσο και το πώς πως θα μπορέσει να διατηρήσει τους 40 βαθμούς που τον χωρίζουν από τις δύο Red Bull των Γουέμπερ και Φέτελ. Και αυτοί με τη σειρά τους αναμένεται να δώσουν κονταροχτυπηθούν καθώς τους χωρίζουν μόλις δύο βαθμοί στην παγκόσμια κατάταξη και ο καθένας για διαφορετικούς λόγους θέλει ένα καλύτερο αποτέλεσμα από τον teammate του.

Ο μεν Γουέμπερ για να εξακολουθήσει να προηγείται στη μεταξύ τους μονομαχία αλλά και ο Φέτελ να διατηρήσει τις πολύ καλές του εμφανίσεις στο Σπα, αφού τα τρία τελευταία χρόνια δεν έχει λείψει από το βάθρο ενώ πέρυσι έκοψε πρώτος το νήμα.

Ο πολυνίκης πάντως στην Βελγική πίστα είναι ο Μίκαελ Σουμάχερ με έξι πρώτες θέσεις. Ο Γερμανός συμπληρώνει εδώ τα 300 GP στην καριέρα του, ανεβαίνοντας στη δεύτερη θέση στην ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ο μοναδικός που έχει περισσότερα είναι ο Ρούμπενς Μπαρικέλο με 326 αγώνες.

Η συγκεκριμένη πίστα έχει ιδιαίτερη αξία για τον 43χρονο Γερμανό πιλότο της Mercedes καθώς εδώ έκανε το ντεμπούτο του 1991, εδώ πήρε την πρώτη του νίκη το 1992 και από εδώ εξασφάλισε το τελευταίο του παγκόσμιο πρωτάθλημα το 2004 με την Ferrari.

Η αλήθεια είναι ότι η Scuderia μαζί με τη McLaren έχουν βρει τη μυστική συνταγή καθώς από το 1999 και έπειτα επικρατούσαν στο Σπα. Την κυριαρχία τους αυτή έσπασε μόλις πέρυσι ο Σεμπάστιαν Φέτελ με τη νίκη του.

Στόχος πάντως της Ferrari είναι να φτάνει τις επτά νίκες τα τελευταία χρόνια επί βελγικού εδάφους χάρη στη βοήθεια του Φερνάντο Αλόνσο. Ο Ισπανός ψάχνει τον δεύτερο παγκόσμιο τίτλο και μία ακόμη καρό σημαία στη συλλογή του, φτάνοντας αισίως τις 31 στην F1. Με αυτό τον τρόπο θα ισοφαρίσει τον Νάιτζελ Μάνσελ στην τέταρτη θέση της λίστας των πιλότων με τις περισσότερες νίκες στην ιστορία του αθλήματος. Παράλληλα, αν καταφέρει να τερματίσει μέσα στην πρώτη τριάδα τουλάχιστον θα είναι η 24η συνεχή φορά, φτάνοντας το ρεκόρ του Μίκαελ Σουμάχερ την περίοδο 2001-2003.

Το ηθικό της McLaren μετά τη νίκη του Χάμιλτον στην Ουγγαρία έχει ανέβει και η ελπίδα για μία δυναμική επάνοδο στο πρωτάθλημα επέστρεψε. Η ομάδα του Γουόκινγκ ετοίμασε και θα παρουσιάσει ένα σύστημα διπλού DRS, αντίστοιχου με των Mercedes (αρχικά) και Lotus. Για τον Λιούις Χάμιλτον ο αγώνας αυτός έχει ιδιαίτερη σημασία αφού φιλοξενείται σε μία από τις πιο αγαπημένες του πίστες. Σίγουρα ο Βρετανός θα επιδιώξει να γίνει ο δεύτερος πιλότος φέτος ο οποίος θα φτάσει τις τρεις νίκες στο πρωτάθλημα και συνάμα ο πρώτος που θα πετύχει τη δεύτερη σερί.

Ο teammate του Τζένσον Μπάτον έχει την ανάγκη ενός καλού αποτελέσματος, μία παρουσίας στο βάθρο για να μην χάσει τελείως το τρένο του πρωταθλήματος.

Η Lotus αναμένεται να είναι μία από τις πρωταγωνίστριες του αγώνα. Στην Ουγγαρία για μία ακόμη φορά δεν κατάφερε να κερδίσει, αλλά το 2-3 που σημείωσε της δίνει ελπίδες ότι ίσως στο Σπα που είναι μία ταχύτατη πίστα, θα μπορούσε να τα καταφέρει. Σημαντικό «όπλο» στη… φαρέτρα της που της δίνει ελπίδες οι τέσσερις νίκες του Κίμι Ραικόνεν εδώ (2004, 2005, 2007, 2009), γεγονός που πιστοποιεί ότι ο Φινλανδός γνωρίζει αρκετά καλά την Βελγική πίστα.

Μετά την απογοήτευση στην Ουγγαρία, η Mercedes θέλει εναγωνίως ένα θετικό αποτέλεσμα που θα αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα στην ομάδα. Στην πίεση βρίσκεται και η Sauber που χρειάζεται κάτι αντίστοιχο με την δεύτερη και τρίτη θέση του Πέρεθ σε Μαλαισία και Καναδά, αντίστοιχα.

Η Williams μετά τη νίκη του Μαλντονάτο στην Ισπανία δεν έχει να επιδείξει κάτι αντίστοιχο, αρά η επαφή με τους πρώτου είναι επιτακτική ανάγκη για τη συνέχεια του πρωταθλήματος.

Η Force India ξεκίνησε με πολύ αισιοδοξία, αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Η ομάδα έχει μείνει στην όγδοη θέση με 46 βαθμούς και κυνηγά τη Williams για κάτι καλύτερο.

Φτωχή είναι η συγκομιδή και για την Toro Rosso καθώς μετά από έντεκα αγώνες μετράει μόλις έξι βαθμούς.

Αντιθέτως, τη μάχη για τους πρώτους βαθμούς στο πρωτάθλημα συνεχίζουν οι Caterham, Marussia και HRT.

Τα ελεύθερα δοκιμαστικά της Παρασκευής είναι στις 11:00 το πρωί και στις 15:00 το μεσημέρι. Οι κατατακτήριες θα διεξαχθούν στις 15:00 το μεσημέρι του Σαββάτου ενώ την ίδια ώρα θα δοθεί η εκκίνηση του αγώνα την Κυριακή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]

Προτεινόμενα για εσάς



Αθλητικές Μεταδόσεις